• miadir

kostråd vid magkatarr??

Är det nån som har tips på vad man kan äta med magkatarr? Jag vet ju att man ska undvika kaffe, stekt, kryddad eller fet mat... Men ris och fiskbullar bli ju lite tråkigt i längden... Speciellt som kroppen skrikeer efter äpplepaj m vaniljsås, tacos å annat smått å gott...
    Mån som kan hjälpa mig med lite roliga recept??

• Svar på tråden kostråd vid magkatarr??
  • JsN

Äpplepaj med vaniljsås hade nog funkat för mig när jag har magkatarr *ler* Det handlar om att lyssna på kroppen. Tacos vet jag däremot inte riktigt, jo förresten om man skippar tomaterna och salsan och lök och vitlök samt kryddar mycket milt så kan det nog gå. Jag kunde må bättre av lite öl när jag var dålig, vilket inte borde fungera...

Ät lite och ofta. Salta kex eller smörgåsrån, mariekex. Försök att aldrig bli hungrig. Drick pepparmyntte och kamomillte.

• penny74

Undvik för mycket mjöl, mjölk och socker. Det hjälpte mig... Men jag tror att det är väldigt individuellt och man får prova sig fram. Och ja, som sagt, ät ofta och lite! Hoppas det går över, det är inte kul! //kram jenny

• InaFina

Havregrynsgröt eller helst hemmagjord välling på morgonen är super! Kanske inte så jätte gott, men det hjälper att bli bra fortare...

• Västeråstjej

Kul att hitta den här tråden. Har sån jäkla magkatarr numera... Får nog ta och koka lite gröt tror jag...

• miadir

Äter havregrynsgröt nästan varje morgon (gott!) så det är väl bäst att jag fortsätter med det... Kanske skulle äta det till lunch å middag oxå!?!

• BaraPyssel

Har oxå problem med magkatarr nu under graviditeten. Stackars min man som fått stå ut med min magvänliga mat. Vi har typ levt på: Kokt kyckling med kokt potatis och vit persiljesås, tomatsoppa med frikadeller, sallader av alla de slag, räkor & kräftor har vi ätit några kvällar, kokt korv med bröd, soppor av alla deslag med bröd eller knäckebröd, mackor i stora last, det var lite av vi levt på. Min favorit är den kokta kycklingen. Koker man den med lite rotfrukter så har man en fin buljong till att göra soppa på, dessutom blir kycklingen väldigt smakrik.

En sak till, drick inte apelsinjuice, måste du så spä ut den med vatten.

• lurksmulan

Prova äta bakad potatis med nån god röra. Jag gillar enkel romröra av creme fraiche och rom. Den är väldigt snäll mot magen också.
    Annars är det ju tyvärr mycket kokt som gäller.
    Undvik stekt mat och mat med mycket krydda.
    Ingen lök, helst inte fet mat som grädde och såser.

• jebe

Det är så olika vad man tål! Några här har skrivit att de ätit mycket bröd till exempel- det skulle jag ALDRIG kunna! Bröd o pasta och annan "mjöl mat" typ pannkakor dööör min mage av. Filmjölk m lite skivad banan går bra för mej, lågkalori nyponsoppa oxå-den vanliga är för söt. Skaldjur är väldigt svårsmält för magen så det kan kanske vara bra att undvika.... Tugga maten NOGA, ät SAKTA i lugn och ro är mycket viktigare än vad man kan tro. Annars har väl det mesta blivit omtalat innan- standard här hemma va potatismos med antingen fiskbullar eller lövbiff.....

Svar på tråden kostråd vid magkatarr??