• Svamp Bob Fyrkant

A ska börja i ridskola idag! kläder?

Min dotter A 6 år ska börja på ridskola idag och jag undrar vad hon ska ha på sig?
    Vi har tretorn stövlar med klack men vad ska hon ha för byxor? Ska jag investera i ett par leggins?
    har hört att man inte ska ha jeans på sig...

hjääälp

Gravid i v. 26...bara 14 veckor kvar!
  • Svar på tråden A ska börja i ridskola idag! kläder?
  • kimmye

Jeans går bra, varför skulle man inte kunna ha detFundersam

• hälsingejänta

Ett par sköna byxor, med mjuka sömmar så de inte skaver. Hon ska kunna röra sig i dem obehindrat. Inte så noga vad man har på sig, bara det är bekvämt.

• Maia Blå

Leggings blir jättebra.....jeans blir de så orörliga i och de kan skava!!!!!!!!!!!!

• väntar o längtar

Det viktigaste med byxorna är att de ska vara följsamma och inte ha någon stor söm på insidan av byxbenen. Dessutom är det bra om det inte heller är en jättehoper med sömmar i grenen. Det är därför man brukar säga "inte jeans" - då de brukar ha hårda sömmar och allt sånt.

• frugiraff

rörliga och bekväma... om hon inte har ridit förut kan du ju vänta med att investera i saker tills intresset är beståeende.

• 3barnsmor35

Jeans är inte att rek på små barn, sömmarna kan skava på insidan av benen.

Ett par lite grövre tights, en vanlig sweatshirt, sköna strumpor o skor m klack.

En tunn mössa om man ska låna hjälm är bra, det är många barn som använder dem.

kram Bönan
    *jobbat på ridskola många år*

Nåja, vad är väl en bal på slottet...
  • Springsteen

vanliga mjukisbyxor av något slag med inte allt för stora sömmar... ska hon fortsätta sen (när hon är säker efter minst ett par veckor) kan du ju investera i ett par ridbyxor.. brukar finnas billiga begangande att köpa från folk i stallet som sätter upp lappar!!!! (eko har billigt annars och ullared om du har nära)

• Svamp Bob Fyrkant
    kims mamma

jag har hört att sömmarna kan skava på jeans...

hälsingejänta

då blir ju leggins perfekt!

maia blå

perfekt då köper jag ett par såna, vi har inga byxor (jo några jeans) till henne hon vägrar alltid ha det på sig då hon ska ha kjol och strumbyxor
  • hälsingejänta

Japp! Hoppas hon tycker att det är roligt!

• Svamp Bob Fyrkant
    fru giraff

näe jag vill ju inte köpa dyra kläder om hon inte vill fortsätta men ett par leggins kan man ju införskaffa

mamma bean

tack för tipset! Mössa under hjälmen var en smart ide!

springsteen

jo det hade jag tänkt, fortsätter hon kommer hon få riktiga brallor
  • frugiraff

tänk på att de inte ska vara för hala... inte skönt att glida omkring i sadeln...

• Svamp Bob Fyrkant
    frugiraff

näe, men det var därför jag undrade, leggins är dom för hala?
  • 3barnsmor35

Ta kraftigare bomull utan sömmar, inte lycra o syntet.

• Svamp Bob Fyrkant

mama bean

dom säljer ju lite billigare leggins på H&M, det var såna jag tänkt mig, dom är väl kraftigare och i bomull?

• 3barnsmor35

SBF,

Jag vet inte de har säkert massor av byxor där...

Nu sen jag gick upp mkt i vikt och mina ridkläder inte passar mig längre, har jag ett par velourbyxor som jag rider i, det tycker jag är skönt.

De är mjuka men inte halkiga.

kramar

• Svamp Bob Fyrkant

mama bean

Tack för hjälpen!!
    Velourbyxor är ju perfekt! Ska kolla efter det

• 3barnsmor35

Ingen fara, bara kul att hon ska börja rida

Min tjej ska också börja nästa vecka, knatteridning på lördagar.

Hon är 2,5 år och ääälskar hästar o att rida redan *håller tummarna att hon fastnar ordentligt*

kram o lycka till!

• Svamp Bob Fyrkant

mama bean

jag håller inte riktigt med dej
    Jag tycker inte det ska bli kul hehe jag är livrädd för hästar
    Men för hennes skull är det jättekul hon har längtat länge nu och vi har stått i kö i snart ett år till den ridskolan...

• 3barnsmor35

SBF,

Det finns oftast ledare om föräldrarna inte vill, du behöver inte ta huvudansvaret för hästen.

Det kommer att gå jättebra, snart lär du dig också och står säkert och kratsar o spänner sadeljordar

kram

• Svamp Bob Fyrkant

Tack för all hjälp igår!
    det blev ett par bruna velourbyxor från H&M och det var jättebra!
    Pappa fick gå med och leda hästen för det fanns inga "stallvärdinnor" igår Han funderade allvarligt på att börja rida själv hehe

Dottern älskade det även om hon kanske är lite för liten? det kändes som att ledaren inte riktigt tog hänsyn till att hon var helt färsk, många av dom andra hade suttit på en häst tidigare även om gruppen var för nybörjare...
    nåja, förhoppningsvis fattar hon galoppen hehe

Svar på tråden A ska börja i ridskola idag! kläder?