Du måste logga in för att svara i en tråd.

• V24

ROP- laserbehandling

Vad har ni för erfarhenhter av ROP och hur gick laserbehandlingen? Alla på neo säger att laseroperationerna nästan alltid lyckas. Är det verkligen så? Vår lille kille har (just nu)grad 1 på ena ögat.

• Svar på tråden ROP- laserbehandling
  • mammao

Oskar blev behandlad för ROP, och det har inte varit ngr problem efter det. Nu har han förvisso glasögon men det beror på att han har glaukom(grön starr) inget med prematur att göra.
    Lycka till.

• Niinis

min son hade grad 3 på båda ögonen veckan efter började det gå tillbaka av sig själv och han behövde aldrig opereras. men det brukar ju gå jätte bra om man behöver göra en operation.lycka till!

• menu

dottern fick hornhinne avlossning trots laserbehandling.

Det är väldigt vanligt att fast laserbehandlingen lyckas så blir det översynta efter ett par år, det får man nästitill räkna med.
    Sen kommer laser hålen alltid att finnas (dottern har 900 på ena ögat å 600 på de andra, som egentligen var ett gränsfall om det skulle behandlas men då man gjorde laserop på de sämre ögat så satte de även 600 hål på de andra)

Enl ögonläkaren har många förtidigt födda med små synfel även svårt att tolka bilder rätt, dvs fast de egentligen ser så får de liksom inte tex sträckade bilder ihop, svårt att se små bokstäver i ordning (fast de kan se mycket mindre bokstäver var för sig) å därmed kan det även bli jobbigare att lära sig att läsa osv.

• peterpani

Trodde att de små synfelen du pratar om egentligen inte är synfel utan fel på den visuella perseptionen. Min sexåring har det och det utreddes på barnneurologen eftersom ögonläkaren egentligen bara hittade ett mindre synfel.

• menu

peterpani, förklarar klantingt då dottern inte har de så jag är inte så insatt just i det utan bara sånt läkarna berättat, då de varit överaskade över att hon inte verkar sa dessa problem..

menar att förtidigtfödda å framför allt förtidigtfödda som tex är översynta (menade detta med små synfel) men som inte är synsvaga dvs inte har egentligen så dålig syn (även de som är synsvaga å ser sämre än normalt med glasögon men som för synen skull borde ändå kunna se relativt bra dvs de inte är så väldigt dåligt seende), ändå inte klarar av att tolka bilderna....

• Amathea

Min tös laserbehandlades när hennes ena öga hade grad 3 och det andra grad 2.
    Vid förra ögonundersökningen hade det blivit väldigt mycket bättre.
    Min pojk fick grad två som vid förra ögonundersökningen hade minskat och vi får se va dom säger om dom imorrn...

Amathea - Mamma till Jonas o Miranda födda i v 24+4
Svar på tråden ROP- laserbehandling