• bellissimo

hur gammal??

halloj...har en liten undran..hur gammal brukar man vara när man slutar åka varannan helg t sin förälder man inte bor hos?? när man börjar närma sig myndig så är det väl inte så aktuellt att va varannan helg när man bor i samma stad eller?? vad tycker ni är lagom ålder att "sluta"

• Svar på tråden hur gammal??
  • Cat3

Tror det finns en viss ålder som barnet får bestämma själv delvis. Jag tror det är 12 år.

• Birgitta2

Det är väl individuellt. När de kommer upp i tonåren brukar ungarna vilja göra annat på helgerna än att uggla med en förälder och så åker de till umgängesföräldern nån helg ibland bara. Kanske tom under veckorna.

• Birgitta2

Men han och din sambo kan väl hitta på något de helgerna? Fotboll? Bio? Sticka iväg och fika nånstans? Prata killsnack? Jag vet inte. Det är nog svårt när de kommer upp i den åldern. Han kanske känner sig tvingad att åka, och har tråkigt. Och då blir det kanske att han bara sitter av tiden som du säger.

• Umeboshi

Men å andra sidan så kanske modern vill ha den lilla tiden för sig själv..? Eller så kanske pojken vill bosätta sig hos er, men inte vet att han har den valmöjligheten..?

Vad som är "lagom ålder" är väl en sak som föräldrarna och barnet bör diskutera.

Vet de som åker både vv och vh så länge de går på gymnasiet, dvs till 19-20, om de bor hemma hos en förälder.

• Birgitta2
    Umeboshi skrev 2006-08-15 19:34:16 följande:
    Men å andra sidan så kanske modern vill ha den lilla tiden för sig själv..? Eller så kanske pojken vill bosätta sig hos er, men inte vet att han har den valmöjligheten..?Vad som är "lagom ålder" är väl en sak som föräldrarna och barnet bör diskutera.Vet de som åker både vv och vh så länge de går på gymnasiet, dvs till 19-20, om de bor hemma hos en förälder.
    Vadå "modern vill ha den lilla tiden för sig själv?". Han åker väl inte bort till pappa för att mamma skall vara "ledig"? Nej, har man barn får man ställa upp. Han skall vara välkommen överallt. Och en 17-åring sköter sig väldigt mycket själv. Man behöver ju varken bada honom, läsa sagor, sysselsätta osv. Har man en 17-åring så kan man faktiskt ligga på soffan två timmar och läsa en god bok om man vill. Åtminstone har jag alltid kunnat det. Och mina ungar hade inget som helst pappaumgänge (hans val). Här fanns inga  lediga dagar, eller ens lediga timmar.

Är man över 14-15 så bör ungen själv få avgöra till 100 procent om den eller den helgen passar att åka till pappa. De är väl inga små paket som man skickar runt hur som helst heller? Jag hade aldrig nånsin ens andats till mina barn att "det vore skönt om ni åkte till pappa så jag fick en ledig helg". Snacka om att känna sig ovälkomna i sitt eget hem.

Att umgås med sina umgängesföräldrar i tonåren måste ju ligga på total frivillig basis. Tvång är det bästa sättet att INTE vilja åka iväg. Låt dem få välja.
  • Umeboshi

Valfrihet är inte en självklarhet å andra sidan. Frihet bär med sig ett stort ansvar.

Hur många styvmammor skulle t.ex. tycka det var helt okej att styvbarnen valde att bosätta sig på heltid hemma hos dem, efter att hela tiden bara kommit vh? Eller är det då helt okej att tvinga tonåringen att enbart komma vh? Låt dem få välja.

Myntet har många sidor...

• mammapåheltid

min bonus son kommer hit när han själv vill. o han e 9år. ska inte känna sig tvingad som han kände det för några år sen.... då mådde han skit o det gjorde vi med. nu e vi alla glad när han väl kommer

• Akk76

Min bonusson är snart 15 år och vi har sagt till honom att han är välkommen när han själv känner för det, vi ska egentligen bara ha honom varanna helg, men som oftast är han här några dagar under veckorna också. Han har egen nyckel. Det är inte alltid att han får komma för sin mamma. Men vi har sagt till honom att när han fyller 15 så får han bestämma själv var han vill bo, och om han vill flytta hit så får han det. För enligt lag så får de ju avgöra det själva när de fyllt 15.
    Jag tycker bara det är roligt när han är här, jag älskar honom som han vore min egen.

• Akk76

Jo, man kan ju inte tvinga nån att åka när man inte vill, oavsett hur gamla de är. Speciellt inte när de är tonåringar.

• Extra mamman

här kommer den älsta när han känner för det( 14 år).. oftast på planerad vecka..
    men på helgerna bor han helst hos sin mamma. Det har vi förståelse för.
    Hon har ett helt hos för sig själv. Och han en hel källare där. Sovrum och eget vardagsrum. Här bor han i ett utbyggt rum i garaget som inte är stort.
    Sen har jag och min sambo en liten kille på 9 månader som nog kan göra honom galen ibland. tonåringar behöver ju sin tid och utrymme :)
    bonus 2: 9 år är fortfarande en osäker liten tjej ( som tyvärr mamman har förstört till det sämre) Kommer fortfarande på all " vår" tid fortfarende.

Jag tror det är rätt jobbigt att flacka och fara mellan 2 sep föräldrar. Och i slutendan mår de nog bäst av att bo på ett ställe. Men samtidigt veta att de är alltid välkomna till den andre.

• tomcar1

Hej !
    Min bonusson är 18 år och bor i en annan stad. Han kommer fortfarande hit varannan helg. Ibland känns det lite som om han kommer för att mamma tycker det.
    Mvh tomcar1

Svar på tråden hur gammal??