Symtom på diabetes.
Har en fråga till er med barn som har diabetes. Vilka symtom hade era barn och hur gamla var de? Vad gjorde ni och hur utreddes barnet?
Har en fråga till er med barn som har diabetes. Vilka symtom hade era barn och hur gamla var de? Vad gjorde ni och hur utreddes barnet?
Kommer inte exakt i håg vilka symptom det brukar vara (länge sedan jag läste om det) men jag vet att barn brukar bli kraftigt sjuka och får åka in till sjukhuset.
Hos vuxna, troligen hos barn med, brukar ett typiskt symptom vara att de är törstiga jämt och kissar jämt.
Ingen som har barn som lider av diabetes?
En kompis har diabetes . Hon fick det när hon var 8 år. Hon kissade otroligt mycket, var hyper-törstig och rasade i vikt. Hon hade ofta uvi. Och var trött jämt. Och själv har jag haft graviditetsdiabetes. Fich åka till sjukhuset och ta blodprover, bl.a blodsockervärdet ,kolla upp urinen och sen fick jag helt enkelt lära mig att kolla blodsockret själv. Behövde aldrig ta insulin. Men fick lägga om kosten helt.
Fick diabetes som 4-åring och blev väldigt sjuk fort. Först väldigt trött och gnällig. Samtidigt oerhört törstig och kissnödig (symptom på högt blodsocker). Rasade massor i vikt och var helt uttorkad efter ett dygn så då blev det akut färd till sjukhus. Ett enkelt blodprov (stick i fingret) räcker för att kunna ställa diagnos och sedan kan man starta behandlingen direkt genom att tillföra insulin. Ett par, tre veckor på sjukhus kan krävas för att lära sig injicera, hitta rätt doser, få kostråd mm. Sedan är det viktigt med god egenkontroll, dvs att man kollar blodsockret regelbundet, äter OK och rör sig "lagom" mycket.
Hej igen Pillanstjernberg! Hoppas att tösen mår bättre nu men om du är orolig tycker jag att du skall kontakta BVC för ett test. Det behövs som sagt bara ett litet stick i fingret (1 droppe blod) för att kunna ställa en diagnos så det kan det vara värt för att kunna släppa den oron i alla fall. Lycka till!
Glömde säga att sjukdomsförloppet tar lite olika lång tid och är lite olika dramatiskt för olika barn.