Getinbo i elskåp? Elekriker eller andra kunniga! HJÄLP!
Vi har ett getingbo i vårt elskåp, och nu undrar jag om det finns någon elektriker eller kunnig som vet exakt i vad för dosa dom byggt in sig i?

Och bilderna ligger ju såklart i mitt galleri.
Vi har ett getingbo i vårt elskåp, och nu undrar jag om det finns någon elektriker eller kunnig som vet exakt i vad för dosa dom byggt in sig i?
Vet inte exakt - Har du en hygglig (villa-)hemförsäkring (kolla villkoren) så ingår skadedjurssanering kostnadsfritt. Vi har Länsförsäkringar och det var inga problem att få ut en "skadedjurssanerare". För som sagt är det några öppna kopplingar bakom så är det hans huvudvärk...
Anticimex har vart här två gånger i sommar, och till en början har vi inte vetat vart boet var, utan dom besprutade hela skåpet, och alla öppningar på väggen, men något långtidsverkande. Men idag fann jag detta, och det är liv kvar. Trots att det inte verkar så för det har blivit lugnare med getingar. Däremot undrar jag för det ska väck och man vill ju inte se ut som en julgran när man städar rent där.
Vad jag kan se så är det kablar inbakat i boet liksom.
lila och en gröngul ser jag, och en vit, och blå, och mintgrön.
Jösses!!! Det var nog den knasigaste byggabo-plats jag sett. Hoppas du får bort det snart...
Huuh ! Knasigt ställe att bygga bo på
!
Kan du bespruta skåpet utan att det tar skada så köp en burk Radar, sprayburk i affären och spraya, stäng och vänta en dag, sen är dom garanterat döda och kan tas bort.
Kram Gisse
Se till att bryta strömmen, rensa och att en behörig elektriker gör en noggrann kontroll. BRANDFARA om boet sitter kvar.
Hur bryter man strömmen till elskåpet?
Huvudströmbrytaren ska sitta där någonstans, men då bryter ni all el i hela huset/lägenheten.
Aha, kul, då får man ha lite bråttom alltså, med tanke på kyl o frys och dyl. Sen att man får ställa om alla videosar och klockor är ju bara bonus
Kan mankanske ringa sin elleverantör och be dom städa upp i sitt skåp, för det är väl deras egendom? Fast det kanske blir fasligt dyrt? Dom kan ju ta betalt de där bolagen....
Är det första skåpet med huvudbrytare och servicesäkringarna är det i skåpet ute på gatan du får bryta. Med lite otur kanske även för några grannar...
Och det skåpet får du inte öppna själv heller för den delen, då får du nog räkna med att åka polisbil in till deras fina hus och sitta där i en massa jobbiga samtal
Kanske går att städa utan att bryta strömmen, med rätt kunskap och bra handskar och verktyg som inte leder ström.
Ajdå, jag får väl ringa umeåenergi och fråga dom då, det skåpet som getingarna är i sitter på sidan av vårat garage, vi har ett säkringsskåp inne åxå, några fler skåp vet jag inte om vi har, vet inte vart det första skåpet är heller, men jag gissar att vi 5 som bor i den här avkroken sitter på samma huvudkåp och vi bor längst in. (5 hus alltså.)
Såg ut som första skåpet...
Jag pratade idag med en "ELingenjör" på Umeå Energi (vårt elbolag)
Han sa att jag skulle slå av brytaren, och ta någon borste och försiktigt avlägsna boet.
Om jag ville vara säker kunde jag skruva ur de tre säkringarna åxå.
Det lät nästan på honom som att jag överreagerade, och trodde inte det var någon risk för brand.
Jag hoppas jag kan lita på honom.?
Nå jag ska se om jag kan få ut gubben när han kommer hem, jag har fobi mot getingar, och även om dom inte är levande längre så kryper det i hela kroppen av att se boet.
Risk för bran beror på. Ström alstrar värme, och getingbon är närmast att likna vid papper. Papper antänds vid ca 300 grader C. Man ska vara försiktig med att stänga in elektriska pryttlar. Bra ventilation runt tv, micro, dator mm. Inga papper över mobilladdaren osv. Luftutrymmet i skåpet finns där av flera orsaker, att ventilera bort värmen är en av dem. Blir det blixtnerslag ökar givetvis risken om det finns brännbart material i första anhalten. Blir boet fuktigt kan det leda ström och orsaka kortslutning eller om de har haft vänligheten att släpa dit annat skräp. Jag skulle absolut se till att det försvann snarast, även om möss skulle vara farligare.
Jag har sprayat lite radar nu, och ska pilla bort detta ikväll.
Boet är väck, och det var många som levde, men dom var inte så pigga efter mitt radaranfall.
Det var inga kopplingar alls bakom boet, det var bara en plåtlåda som en gröngul kabel passerade genom (gissar på att det var jord, eftersom den gick ut ur skåpet ner i backen i en svart slang.), och så några tunna kablar, som var förslutna med någon slags plastknopp längst ut.
Phu skönt att ha de gjort nu, och som bonus så behövde jag inte ställa om några klockor alls, antar att dom har ett kort minne vid typ strömavbrott.
Grattis, svårt att se på bilder och jag är i varje fall hellre på säkra sidan än riskerar att jag lurar någon i döden. Grön/Gul är ALLTID jord, det är olagligt att använda den färgkombinationen till annat.