• Anonym

sömntabletter och gravid??

Är gravid i v 5 och har länge haft svårt för att sova, varför jag innan jag visste att jag var gravid då och då tog en halv rohypnol innan läggdags. Men oftast tog jag kanske 1 ggr/v en svagare typ av sömnmedel. SEdan jag fått + har jag tagit en mildare variant av sömntablett vid 2-3 tillfällen. Kan det skada att ta detta då och då? Kan man även dricka vin och nån drink då och då utan att skada fostret??

• Svar på tråden sömntabletter och gravid??
  • Anonym

Hej. I FASS står det så här:
    Graviditet
    Kategori C. Flunitrazepam (den verksamma substansen alltså, min anmärkning) passerar placenta och går över till fostret och kan efter kontinuerlig tillförsel under längre tid av graviditeten ge upphov till hypotoni, påverkan av andningsfunktionen och hypotermi hos det nyfödda barnet. I enstaka fall har också abstinenssymtom hos barnet rapporterats. I djurstudier har tillförsel av ben­so­dia­ze­pi­ner under dräktigheten givit upphov till gomspalt, CNS-missbildningar och kvarstående beteenderubbningar hos avkomman. Under graviditet bör därför bensodiazepiner ges endast på strikt indikation och sedan moderns behov vägts mot riskerna för fostret.

Om just ditt barn drabbas vet man ju aldrig på förhand (det är ju samma lotteri med alkohol för övrigt, en del drabbas efter lite alkohol, andra inte) och det är ju bara du som kan bedöma om du vill riskera det. Själv skulle jag definitivt inte ta benso om jag vore gravid. Å andra sidan skulle jag helst inte ta dem alls, det är lömska mediciner som man mycket lätt blir beroende av och som ger abstinenssymptom som är likadana som de problem de tillfälligt botar, ångest och sömnbesvär. Förstår faktiskt inte varför du fått ett sådant starkt preparat utskrivet mot sömnbesvär när det finns så många mer ofarliga mediciner. Lycka till med graviditeten och att bli av med sömnbesvären.

• mallis

Hej!
    Jag hoppas att du inte behöver ta Rohypnol längre. En absolut lömsk drog. Min pappa var beroende av dem och han dog för fyra år sen. Överdos + alkohol. Försök att dra ner eller sluta, sök alternativ. Detta har iofs inget med graviditet att göra men jag reagerade på namnet på tabletterna. Lycka till

• Anonym

Jag hade problem innan jag blev gravid och åt stilnoct/imovane och det ska man ju INTE äta vid graviditet. Däremot är propavan "helt" ofarlgt jag åt propavan nästan varje dag under min graviditet.

Svar på tråden sömntabletter och gravid??