• Brando

Hur förnya kylskåpet?

Jag behöver hjälp med att göra vårat tråkiga vita kylskåp lite snyggare.

Jag tittade på Äntligen Hemma i veckan och där satte de på någon slags självhäftande plastfilm på dörrarna. Är det någon som vet var man köper sådan? Har varit inne på Äntligen Hemmas hemsida men det står inget där. Har även frågat i en målarbutik men de fattade inte vad jag pratade om.

Annars har jag hört att man kan måla med färg, är det någon som har provat det? Eller har någon något annat bra tips på att få ett fräschare kylskåp?

• Svar på tråden Hur förnya kylskåpet?
  • Jennie Brunflo

Du kan lämna in dörrarna till en billackerare och lacka dom.
    Snyggt och relativt billigt. (men du blir ju utan kyl och frys i någon dag)
    Du kan faktiskt lacka dom så det blir så där grått som är poppis nu! SNYYYYYYGGT!

Du kan spraylacka dom själv med sån där sprayfärg. Både blanka och matta färger finns det.

Måla med färg kan du göra, men där finns det ju risk att det blir "penseldrag" i den torkade färgen.

Film att sätta på....är jättekrångligt....det blir så lätt bubblor och fult. Men de finns på färgaffärer. (förstår inte vad den du ringde inte fattade)
    De finns i diverse färger och mönster.

• kristinah

Köpte självhäftande plast på Kreatima (tror att det heter så), de har ju konstnärsprylar och annat smått och gott...

• lata kocken Johanna

själväftande plast finns i de flesta konstnärshandlar...

• Kajsan

Kolla in mitt bildgalleri på hur "fint" jag gjort mitt kylskåp!

• Brando

Jättesnyggt Kajsan! Precis som jag vill ha det. Har du använt plastfilm eller färg?

• Kajsan

Jag gjorde så här:

Tvättade med diskmedel först så allt fett försvann.
    Målade med takfärg, samma sak som grundfärg, den ska vara helt matt.
    Sen rollade jag på en röd högblank lackfärg.
    Viktigt att rolla med en skumgummiroller, annars kan det bli randigt.

Lycka till!

• Kajsan

På bilden är det 2 lager färg som saknas dock, det ska målas 4 gånger helst så det täcker ordentligt.
    Men det är inte krångligt alls, superlätt, och jag lovar att det inte blir "penselränder" om du inte använder pensel förstås .

• musli

är inte helt säker, har tappat bort tidningen, men jag tror att det var i Med Mera tidningen det stod hur man gör om sitt kylskåp...

• Japp

Man kan ta bort alla vit färg så man ett rostfritt kylskåp. Men man måste lacka det så inte allt fett och fingrar fastnar. Kram

• Katja77

Kylskåpspoesi är annars ett roligt sätt att göra förändra ett trist standarskylskåp!

• Pyssel

Testade på kul att måla om min gamla frys. Hade lite billack kvar sen jag hade målat om barnets cykel så jag tänkte att vad fan... Tvättade och slipade med sandpapper först så färgen skulle få fäste. Skruvade bort handtag och tejpade lister och sprayade. Funkade klockrent. Vill man ha en tåligare yta kan man använda klarlack ovanpå. Sen hade jag en grönmetallic-frys. *fniss* Kostade mindre än 100 kr och material finns på närmsta mack.
    Ha så kul!

Svar på tråden Hur förnya kylskåpet?