• Eliin

hur vet man att det e bihåleinflammation??

Jag har haft graviditetstäppa sedan jag blev gravid (är i vecka 23 nu) och de senaste dagarna har jag åkt på en förkylning och nyst som en galning. I natt vaknade jag av världens megaspränghuvudvärk.. bakfyllehuvudvärk kan slänga sig i väggen.

det sitter mest över höger öga, men även över vänster. Det spränger i från överdelen av ögat ner i näsan och så börjar just den högra näsborren rinna.

Det är lite bättre när jag är uppe och går, men så fort jag lägger mig ner känns det som att huvudet ska sprängas i miljoner bitar och det börjar dunka över ögonen.

Bör jag ringa vårdcentralen?? Jag vet att när min sambo hade det så här så sa de bara till honom att använda avsvällande nässpray (vilket jag gjort i ca 19 veckor nu.. VET att det e dumt) och så, men det hjälper ju inte.

Någon som vet?

• Svar på tråden hur vet man att det e bihåleinflammation??
  • Madde A

Låter ju som det kan va det. Tycker du ska ringa och gå dit, onödigt att ha ont i onödan.

• Eliin

ja jag får göra det.... har tagit panodil... det hjälper ytterst lite....=(

• Rettis

När jag hade bihåleinflammation i vintras så kändes det som att huvudet skulle sprängas!!
    När man står upp så är det inte så jättefarligt, men om man böjer sig framåt och det känns som om hela huvudet vill vicka fram för att det blir så tungt av trycket, då är det bihåleinflammation!!
    Så sa mina arbetskamrater som haft det förut!!
    Det var första gången jag hade det och trodde först det var tandvärk, för det var i näsan och in under ögat och ner över övre tandraden på vänster sida!!
    Fick då avsvällande nässpray med kortison och pencillin!!

Ta och ring till Vc och hör efter!!

• Eliin

rettis: ja när jag sätter huvudet mellan knäna så känns det som att hela huvudet ska sprängas. Skitläskig känsla.  Mitt sitter över mitt högra öga och ner i näsan och in under ögat... det lixom spänner samtidigt som det gör rejält ont och då börjar ögat rinna och den näsborren är täppt hela tiden.

Har haft bihåleinflammation en gång innan, men minns inte riktigt hur det kändes.

• Prinsessan Zelda

det är ganska säkert bihåleinflammation. se till att gå till doktorn nu. Hade det själv när jag var gravid, fick det på julafton man får det lättare när man är gravid och har problem med nästäppa.

• Prinsessan Zelda

Från vårdguiden:

Bihåleinflammation är en inflammation i hålrummen i ansiktets skelett. Bihåleinflammationen märks av en förkylning som inte ger med sig. Det kan göra ont i kinder, kring ögonen, i pannan eller överkäkens tänder. Sök vård hos vårdcentralen.

Bihåleinflammation, som även kallas sinuit eller sinusit, är en inflammation i ett eller flera av de luftfyllda hålrum, bihålorna, som finns i ansiktets skelett.

Bihålor finns hos vuxna och större barn i överkäkar, pannan och inuti huvudet mellan ögonen. De har förbindelse med näshålan via smala öppningar. Normalt kan luft, vätska och slem fritt passera till och från bihålorna.

När du blir förkyld eller får influensa blir oftast även slemhinnorna i bihålorna svullna. Detta kan leda till att förbindelsen till näsan blockeras, och slem och bakterier kan samlas i bihålan.

En bihåleinflammation uppstår sällan under första veckan av en förkylning. Vissa personer får oftare besvär än andra.

Symtom

Vanliga symtom vid bihåleinflammation är att en förkylning blir långdragen och inte vill ge med sig, och att du får huvudvärk, hosta och tjock snuva. Beroende på vilka bihålor som är angripna kan värken kännas i kinder, kring ögonen, i pannan eller överkäkens tänder. Huvudvärken blir oftast värre om du böjer dig framåt.

Du kan få feber, men inte alltid. Oftast känner du dig sjuk och hängig om du har bihåleinflammation. Typiskt är att du inte längre känner dofter som tidigare.

Spänningshuvudvärk och värk från käkmuskler kan ge liknande besvär och kan misstolkas som bihåleinflammation.

Graviditet

Bihåleinflammation uppstår lättare under graviditet eftersom luftvägarnas slemhinnor har lätt för att svullna.

Allergi

Bihåleinflammation uppstår lättare hos personer med allergi eftersom allergin gör att luftvägarnas slemhinnor har lätt för att svullna.

Tandinfektion

En obehandlad tandinfektion i överkäken kan leda till inflammation i ena käkbihålan.

Förebyggande

Om du brukar få bihåleinflammation i samband med förkylning kan du redan i början av förkylningen se till att gångarna till bihålorna inte täpps till genom att sova och vila med huvudet högt.

Egenvård

Undvik stark värme och kyla, eftersom det gör ondare i bihålorna vid temperaturförändringar. Det kan hjälpa att andas in ånga eller fuktig luft, eftersom fukten tunnar ut slemmet så att det kan rinna ut lättare. Drick mycket vätska, vilket också gör slemmet tunnare. Ligg med huvudet högt när du sover. Undvik att röka. Om du har bihåleinflammation och ska flyga kan du få mer ont eftersom du inte kan utjämna trycket till bihålorna.

Fråga om råd

Om du är osäker på hur du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter. 

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om vem som är din husläkare.

För råd på arabiska ring 08-528 528 38.

För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96. 

Sök vård

Kontakta:

Vårdcentral för undersökning om du misstänker att du har bihåleinflammation. Tandläkare om du har en tandinfektion som du tror har spridit sig till överkäksbihålan.

Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på mottagningen under Sök vård uppe till höger. Du kan även kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter till höger.

Behandlingar

Bihåleinflammation kan påvisas med röntgen eller ultraljud. I de flesta fall ställer läkaren diagnos utifrån dina besvär och undersökningen.

Det viktigaste vid behandling är att frigöra gångarna till de tilltäppta bihålorna. Om du fått en kraftig inflammation i käkbenets bihålor kan läkaren vara tvungen att punktera bihålorna genom näsan och skölja ur dem. Då blir du bättre direkt. Vid upprepade infektioner kan en operation vidga förbindelsen till näsan.

Läkemedel

Vid svårare fall av bihåleinflammation används antibiotika. Men det kan ändå ofta dröja fyra till fem dagar innan man får en tydlig förbättring även med rätt sorts antibiotikum.

• Eliin

fick pencillin och kortisonnässpray som va svindyrt.. jippie  ...

• Rettis

Ja det var svindyrt!! Det är antagligen samma som jag fick!! Men vilken tur att du fick ordning på det där!! För mig så hjälpte det på bara ett dygn!

Svar på tråden hur vet man att det e bihåleinflammation??