• Andreas tjej

Vilken period på året är det högst tryck på BB?

Läste i något annat inlägg att det varit crowded på flera BB i Stockholm under sommaren. Är detta den tid då det föds flest barn?
    Eller när är egentligen barnfödartoppen på året?

Jag ska föda i mars, är det generellt lugnare då?

• Svar på tråden Vilken period på året är det högst tryck på BB?
  • Pom

Jo, det är klart lugnare i mars. Sommaren är den tid med störst tryck på BB, självklart finns det variationer och perrioder med stort tryck även andra tider, men inte lika ihållande som under sommaren...

• Madde A

Tror jag hörde att flest barn blir till på midsommarafton, så då blir väl det mars, eller?
    Men jag vet inte, men min BM sa nåt om det, sen brukar det ju alltid va mycket barnafödande på sommaren.

• Andreas tjej

Eller beror det höga trycket på sommaren på att stor del av personalstyrkan är på semester då?

• Andreas tjej

Finns det ingen BM som vet?

• cinas

Läste en artikel för länge sedan att mars och september är två månader som det föds mkt barn nio månaderr efter midsommar och nio månader efter jul/nyår. Fick min son i mars och det var fullt på bb. När jag ringde och sa att jag ville komma in. Men det är visst deras uppgift att leta upp en plats åt mig så de ringde tillbaka bara några minuter senare och talade om vart jag skulle åka. Får väl återkomma då jag skall ha mitt andra barn i sep och berätta om jag fått en plats

• Pom

Det kan ju som du själv sa bero på att det är semestrar och dyl som gör att det är sånt tryck på sommaren och inte att det är flest som ska föda just då...

• Amelie06

Min BM sa att det föds flest barn nio månader efter jul (september) och nio månader efter sommar-semester (april).

• Tussan05

När jag var på förlossningen för min operation så hade de satt upp ett plakat över hur många bebisar det föddes där under förra året och helt klart var det flest på hösten. Runt augusti-november tror jag var som mest.

• Vivs

Det kanske inte föds flest bebisar på sommaren men personalen är på semester på sommaren vilket gör att de får dra ner på platser. Som jag har förstått brukar det alltid vara högst press på förlossningen i juli och början av augusti. Sommaren är alltid svår att få ihop på sjukhusen!

• tirre80

PÅ de flesta sjukhus säger min Bm att trycket är högst i juli aug då de flesta ska ha semester och de minskar platser mm.

• Elsi

April (semesterbebisarna)och under sommaren verkar det vara mest tryck. Det fick vi höra av våran barnmorska i alla fall.

• SannaStina

Gick på en ledarkurs med två BM i våras och de menade att det brukade vara rätt lugnt när jag skall ha - oktober.
    Sedan var det ju så också att jag har risk bli bedömd som en "besvärlig patient" ändå eftersom jag är sjuksköterska, förstföderska och 40+!

• älvanpurjo

i västerås så äre nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu plus ås har odm en vatten läcka i sitt kök så är rörigt....
    känns kul nu när jag ska föda när osm hällst

• morre

En bm på Mölndal sa att det är som mest att göra mellan mars och maj.
    Läste att en del av er även säger september... får hoppas att det inte stämmer för då kanske jag inte får plats...

• älvanpurjo

sannastina
    vad blir jag då..
    undersköterska första barnet 19 år och vill ha hjälp nu.. har pin värkar och börjat öppna mig men västerås BB vill inte hjälpa de tycker jag kan gå hemma och inte kunna osva..

• SannaStina

älvanpurjo - vet inte men kanske lite mindre besvärlig beroende på var du hunnit jobba och har med dig i kunskap.
    Jag har visserligen 20 år i vården att hämta kunskap och krav från men samtidigt är inte förlossningen - eller gyn för den delen - min specialitet. Jag är cancersjuksköterska inom hematologi.

Låter jobbigt med pinvärkar och ingen stöttning från BB. Om det går många nätter du inte kan sova får du väl kräva smärtlindring en natt så du kan sova. Har hört andra kvinnor göra så för att kunna återhämta sig lite efter flera dagar av sömnbrist...

• Nettis30

Jag födde i LUND i Juli . Där var det full rulle. Även på patienthotellet var det fullt.

• Chilianna

Har fått höra att november är den månaden det i Stlm föds minst antal barn- känns tryggt för då är det dags för oss...

Svar på tråden Vilken period på året är det högst tryck på BB?