• Elisia

Hortensia!!

Är en riktig hortensiafantast men är inte superduktig på det där med trädgård. Nu när jag snart flyttar till nytt hus så behöver jag ha lite tips angående denna underbara blomma; när kan jag planeta dem - är det för sent att göra det nu i augusti? - och hur vill de ha det där de står? Har för mig att de vill ha ganska lerig jord och inte jättestark sol. Kära experter, hjälp!

• Svar på tråden Hortensia!!
  • ALJO

Det beror på var i landet du bor, den "vanliga" hortensian fryser ned i kallare zon än 2, det har kommit en bättre sort som skall klara zon 4, endless summer heter den. Vidjehortensia som har vita gigantiska bollar klarar oxå kallt, sedan finns det syrenhortensia som blir mera som ett litet träd, och klätterhortensia, bägge desa klarar minst zon 4. Något sur jord och fuktighetshållande är bra. Den vanliga skall ha mycket sur jord om man vill ha blå blommor istället för rosa.
    Hortensior brukar säljas i plantskolorna nu, så visst, det är bara att plantera!

• Elisia

Vad härligt - tack snälla! Vi flyttar till ett område som gränsar mellan zon tre och fyra så det är lite svårt att vara tvärsäker på vad man ska köpa. Jag ska kika på den där Endless summer, som du pratade om. Syrenhortensia är också helt OK, så det får bli någon sådan också. Har du även koll på pioner som är en annan favorit?
    och lavendel... Hur ska man bära sig åt för att de ska trivas? Där är det väl ganska mager och sandig jord som gäller? Eller?

• ALJO

Ja, nästan ren sand/grus om lavendel skall gå i zon 4, jag försöker varje år, men hälften fryser bort. Sedan beror det på hur vintrarna är, vi har regnigt och barfrost i västra sverige, medans min mor i östra sverige har underbara lavendel i zon 4.
    Jag älskar pioner jag med, på plantagen köpte jag fyra st i går för halva priset, inga ovanliga sorter, men lika fina ändå! Och hösten är rätt tid att plantera pioner dessutom!

• södertälje

Jag fick 2 hortensior för några år sedan som jag grävde ner i rabatten utan något stort väsen,ner med dom bara.Nu i sommar blommar dom för fullt en rosa och en lila brevid varandra,ca 0,5 m höga har dom blivit också.Klipper dom inte på våren heller,utan låter dom bara vara.Lycka till med dina.

• Elisia

Din blomma är jättefin, Södertälje!! Jag var uppe hos sambons släkt i Ångermanland över helgen och kom över tre stycken Endelss summer-hortensior så de ska väl garanterat klara sig hos oss i Västergötland...

• Zhara

Så om jag förstått det rätt ska man inte beskära hortensian nu på hösten?
    Ska man ALDRIG beskära den? Har kommit jätte många rotskott på min, kan jag ta bort dom utan att den skadas?

• södertälje

Jag beskar mina hortensior en vår men resultatet att den inte blommade alls,klippte säkert av blommanlagen eftersom den blommar i toppen längst ut....

Svar på tråden Hortensia!!