• kozzan

slickar sig i rumpan, varför?

jag tror min hund har fel i rumpan. måste nog va hans analsäckar. han slickar sig i rumpan flera ggr om dagen och samtidigt som han slickar så börjar det lukta och det verkligen stinker. kan man göra något för att hjälpa honom? är det vanligt att hundar får problem med analsäckarn om de int haft det förut?

• Svar på tråden slickar sig i rumpan, varför?
  • Mon

Din hund har troligen fått analsäcksinflammation och analsäckarana måste tömmas och rengöras! Detta görs lättast hos veterinär då det stinker något fruktansvärt!!!! Så länge din hund har inflammation kommer den att slicka och "gnaga" där den kommer åt!!! Vår hund gnagde sår på låren/benen för det var där han kom åt... Så ring och boka en tid så att din hund slipper klia...

• MaBinta

Säger som MOn: Det verkar som en analsäcks-inflammation, ta till veterinär för det är inget jag rekommenderar att man gör hemma... =))

• kozzan

har slickar sig bara på själva hålet... får ringa vet och boka tid. brukar problemet vara återkomande?

• Mon

Det bli återkommande. Sen vår hund fick det för första gången för tre år sedan verkar han få det en gång om året!!! Inget skoj! Men enligt veterinär går det ej att förebygga!!!

• Flyssel

Det ska går att tömma analsäckarna för hand, men det ska göras regelbundet och när det har gått så långt att de har kleggat igen så är det läge att åka till veterinären.
    Analsäckarna sitter ju vid analöppningen så det kanske är därför det uppfattas som att han slickar sig direkt där.
    Och som sagts tidigare så luktar det B-L-Ä-H

• kozzan

det luktar ruttet och surt på samma gång. min mormors hund har problem med analsäckarna och får tömmas emellanåt och jag va med en gång och det va riktigt snuskigt... fick inte tag på dem idag så jag får prova imorgon igen. vad kostar det att göra det? måste det va en vet eller kan en skötare göra det?

• Mysterious

Det är inte så att han har mask..??

Nothing else matters...
  • Flyssel

kozzan: jag är inte säker, men jag tror veterinären gör på något särskilt sätt för att tömma säckarna när de har blivit inflammerade, så jag skulle tro att det är bäst att åka till veterinären i alla fall nu första gången. Sedan kan man däremot göra det själv när de bara ska "underhålltömmas". Man klämmer dem bara med fingrarna, men låt veterinären visa dig hur man gör.

• kozzan

mysterious: har inte set nåt men jag kanske ska avmaska ändå, det är ju inte skadligt...

• AdrianK

Avmaska i säkerhetsfall.
    Du kan tömma analsäckarna själv sålänge det inte har "kleggat igen" som en vis skrev innan.
    Men ha inte ansiktet bakom analen när du gör det, har för mig att det kan spruta lite hit o dit. Normalt sett så brukar det tömmas när dom bajsar, men ibland kan saker gå snett. Det går nog att googla fram hur du ska göra.
    Men är du osäker så gå till en vet o låt dom ta hand om "the dirty work"

Svar på tråden slickar sig i rumpan, varför?