• Åsa28

Bära tungt när man är gravid?!

Någon som vet något om det är ok att bära tungt när man är gravid?? Jag har en son på drygt 1år som väger runt 12-13kg och jag är nu i v 25+1. Jag har hittills tänkt att det inte kan vara så farligt att bära lite på honom eftersom jag är van vid hans vikt. Men hur klokt är det egentligen???
    Någon som vet?

Åsa v25+1

• Svar på tråden Bära tungt när man är gravid?!
  • Mon

Jag tror nog att du ska undvika att bära på honom! Jag fick rådet att ej bära tungt när jag var gravid!!! Men jag vet inte vad det är för risker med det egentligen!!! Ont i ryggen kan man ju visserligen få men om det är någon risk för fostret vet jag inte... Kanske ngn som vet varför man ej bör bära tungt när man är gravid?

• evaviola

MIn gyn sa att man ska leva på som vanligt o att man inte får missall av att bära tungt. Nu menar han att man ska bära det man orkar.

• Lindous

Hej...

JAg tror inte alls att det e någon fara med att du bär din son..... att det skulle vara farligt att bära tungt tror jag inte... min barnmorska säger att man får lyssna på sin kropp... får du ont i livmodern medans du gör det så kanske du ska försöka låta bli men din lilla son behöver nog få bli buren utav dig ett litet tag till... jag väntar mitt andra barn o e snart i vecka 31... min son på 3år vill fortfarande krypa upp i mammas famn o bli buren ibland....
    Lycka till!!

Kram Linda

• getingmidja

Bär på du, så länge du känner att din kropp orkar med det!

• solen13

Jag kan kanske fortsätta på denna tråden. Jag är bara i v12 och har en son på 20mån som vägen runt 14kg. Jag får ont i magen typ som träningsvärk när jag bär honom en längre stund. Det kan väl inte vara bra? Försöker att låta honom gå själv (han orkar en hel del) men när han är trött så har jag ju inget val.

• Åsa28

Tack för alla svar. Det bästa är nog som sagt att lyssna på sin kropp, får man besvär så får man väl kompromissa lite. Samtidigt så vill jag ju inte missunna honom något.

Åsa

• Moder Sol

Har man åderbrock i underlivet ska man undvika att bära tungt.
    Det finns säkert andra orsaker också, men har man några komplikationer vid sin graviditet så brukar ju läkaren eller barnmorskan rekomendera att man ska undvika lyft.

• Hatter

Jag fick höra att skelettet mjuknar upp under graviditeten och man skadar sig därför mycket lättare...och därför borde man undvika att bära tungt.

• Piripiri

Risken består väl som sagt i att man kan sträcka sig lättare, eller skada sig på annat sätt. Man får ju känna efter själv. Jag styrketränade ganska tungt fram till vecka 30 ungefär, vilket min barnmorska tyckte var toppen, och då känns det ju fånigt om jag inte skulle kunna bära andra grejer också. Vi flyttade i vecka 40 och jag bar nog lika mycket kartonger som någon annan (även om magen var lite i vägen ) - men då visste jag ju att min rygg var stark också.

Även om det är upp till var och en tyckte jag nog att min kompis var lite smålöjlig som vägrade bära matkassar från affären ut till bilen från typ vecka 8... då är det väl kanske mer en ursäkt för att vara lat?

• Niquilota

Cherimoya: LITE larvigt är det allt, men jag undrar om inte din kompis uttrycker en oro som man faktiskt kan känna, speciellt i början av graviditeten, när hon gör så. När jag väntade min första vågade jag knappt hosta de första veckorna, det var något nytt för mig och man vet ju ingenting i början. Dessutom är ju faktiskt risken för mf betydligt större i början. Det kan också vara så att hon går upp så mycket i sin nyfunna graviditet att hon kanske känner sig lite stolt och vill vara lite speciell, vem vill inte det ibland?

Själv tror jag att man känner vad som går bra och inte senare i graviditeten. Jag är i v 39 och bär fortfarande på min son, fast inte några långa stunder förstås. Tycker att just han är lättare på något sätt, tunga matkassar kan kännas ordentligt i magen just nu.

• Skogsjäntan

Min bm sa att det kroppen är van vid kan man fortsätta med som vanligt, i den mån man orkar.

• Opal75

Jag rådfrågade min läkare vid läkargranskningen. Hon sade att det är helt ok att lyfta/bära så länge det känns bra. Jag har också en son som väger 15 kg och nog bär/lyfter jag honom ibland, fast jag nu har försökt börja vänja honom vid att jag inte kan gå omkring o bära på honom/lyfta honom. Han är 3 år. Riskerna blir ju större sen när magen växer och man därför har svårare att lyfta på rätt sätt, att man kan skada ryggen. Men så länge allt känns bra är det alltså helt ok. I slutskedet har jag förstått att tunga lyft kan sätta igång förlossningen, men vet inte om det är sant, beror kanske på hur mycket öppen man är också?
    Läkaren rekommenderade gym, styrketräning och motion så mycket man bara orkar med.

• CCA

Så länge du inte får ont tror jag inte att det är ngn större fara utan du kan bära på. Kan ju tillägga att vi som jobbar som förskollärare inte har så lätt att få igenom en hp ansökan, så anses det inte som tungt i ett yrke (finns ju faktiskt tillfällen då du tvingas lyfta även 5åringar där)gör det nog inte det om man tar hand om sin egen.

Svar på tråden Bära tungt när man är gravid?!