• nublu
    Äldre 16 Aug 10:25
    4984 visningar
    1 svar
    1
    4984

    Flytta till Estland?

    Rubriken säger ju det mesta men jag fyller ut lite för säkerhets skull.

    Jag är i dagsläget arbetslös med dålig a-kassa och maken som är född i Estland (kom hit för 6 år sedan) har ett jobb som han inte är helt nöjd med. Vi har 2 pojkar 3 och 5 år gamla och bor i ett hus som vi håller på att renovera. Pojkarna går hos dagmamma som bor ett hus från oss.

    Vi har pratat om att flytta till Estland men maken är skeptisk pga barnen. Jag har varit mest tveksam pga att jag inte kan språket och därför skulle ha svårt att få jobb. Nu har jag ev möjlighet att få jobb på ett svenskt företags Tallinnkontor. De hjälper till med att få tag på bostad men jobb till maken och tillsyn av barnen får vi antagligen fixa själva.

    Min tanke är att försöka sälja huset med iaf liten vinst (borde inte vara omöjligt!)och att maken tar tjänstledigt iaf 1 år. Vi har ca 100 FP-dagar sparade + uselt betalda garantidagarna vilket gör att det finns möjlighet för maken att vara hemma med barnen och acklimatisera dem så att de hinner lära sig språket iaf litegrann innan det blir aktuellt för min man att börja jobba. Han har tidigare jobbat som truckförare i hamnen i Tallinn och borde kunna få jobb där igen.

    Målet är att kunna flytta vidare till Ösel och driva en liten turistgård där. Drömma kan man ju alltid!

    Låter det vettigt? Finns det någon mer här på FL som flyttat till/bor i Estland? Hur har ni gjort med barnen osv?

    ALLA som flyttat utomlands med barn, hur har ni gjort?

    Kan tillägga att Estland är lika mycket hemma för mig som Sverige.

  • Svar på tråden Flytta till Estland?
  • Äldre 10 Jul 12:39
    #1

    Bar å flytt

Svar på tråden Flytta till Estland?