• bimmer

Hjälp, hur får jag bort mögel från kläder?

För några dagar sedan laddade jag maskinen med vittvätt men så kom regnet så jag tryckte aldrig igång maskinen förens idag och nu när den gått färdigt upptäckte jag att det blivit svarta mögelprickar på allting.

Finns det någon som har en mirakelkur för att få bort eländet då det blandannat är våra favoritkläder som har farit illa.

• Svar på tråden Hjälp, hur får jag bort mögel från kläder?
  • wozzgirl

Jag tror inte att det går... sambon har en t-shirt som han brukar ha då han jobbar med nåt på gården och på den finns det lite mögelprickar, men trots många tvättar (50 säkert..) så sitter möglet kvar.

• Bigfoot

Lägg i blöt i filmjölk och låt ligga över natten. Tvätta sen som vanligt.

/Biggis - mamma och monster
  • bimmer

Filmjölk det lät himla mysko men jag vill ju få dem rena så här prövar jag allt

• bimmer

Förresten finns det flera mirakelkurer?

• Dinkanesh

Har samma problem, fast kläderna har legat i tvättkorgen blöta, istället för i maskinen.
    Har, trots obefintlig ekonomi, köpt hem Vanish...men det funkade inte.

• Chaia

Är det vittvätt skulle jag ha provat med klorin. Det brukar fungera på det mesta där inget annat hjälper.

Utan kunskap - ingen insikt. Utan insikt - ingen kunskap
  • bimmer

Har nu offrat min lunch och hällt hela filmjölkspaketet över kläderna.

• bimmer

Kan berätta att filmjölken inte fungerade på mina kläder så nu testar jag javex idag som ska vara ungefär samma medel som klorin enligt damen i kassan på konsum.

• bimmer

Med javex så blev min kjol ren men min mans skjorta var bara att kasta.

• OZgirl

Jag lyckades glömma tvättade handdukar i torktumlaren - blöta! Det var en dryg vecka sen och nu luktar torktumlaren unket och apa.

Hur får jag bort odören i tumlaren?
    Jag slängde in handdukarna i maskinen igen, blir de rena och "bra" då igen?

HJÄLP!

Blondes have more fun!
  • Chaia

OZgirl: Klorin biter på det mesta där inget annat hjälper. Är det ljusa handdukar skulle jag köra ett program med klorin och sedan ett med tvättmedel som vanligt.

Utan kunskap - ingen insikt. Utan insikt - ingen kunskap
  • OZgirl

Chaia, nej tyvärr mörka nyköpta handdukar som vi skulle ha som strandhanddukar. Fan!
    Hittade ett tips om att man kunde köra ättika som förtvättsmedel och sköjlmedel och sen "ordinarie" tvättmedel samtidigt. Hoppas det funkar.

Blondes have more fun!
Svar på tråden Hjälp, hur får jag bort mögel från kläder?