• solstrolen

Lära vårt barn fler språk?

Kanske har du lärt eller ska lära din bebis/barn prata 2 språk eller fler som liten..

HAr själv lärt mig 2 språk när jag var liten , tack vare detta bor jag idag utomland , o väntar vårt första barn ..

Så ska nu sedan lära vår kommande bebis 2 språk ,,

Så jag undrar hur det har gått för er / dig att lära ditt barn fler språk ??

Tanken är att jag kommer prata svenska o min sambo finska .

Eller är du lika nyfiken på detta som jag ???

// Linda

• Svar på tråden Lära vårt barn fler språk?
  • pagaki

Jag växte upp i Grekland och min mamma pratade svenska med oss barn, och vår styvfar pratade grekiska. Det fungerade jättebra. Jag hoppas nu att kunna lära min son grekiska, men det blir lite svårare eftersom vi bor i Sverige och vi båda pratar svenska. Jag ger dock inte upp.

• Duckan74

Har inte erfarenhet för egen del, men mina kusiner bl a är tvåspråkiga. Mamman pratade finska och pappan svenska. Inga problem alls. De kunde vid tidig ålder svänga mellan de olika språken. Min frisörs dotter är trespråkig. Mamman pratade spanska, pappan makedoniska och sen svenska med varandra. Hon svängar mellan alla tre utan problem. Bara att prata på och vara konsekventa.

• solstrolen

när jag var liten så prata min mamma finska med mig o pappa svenska ..

Vill ju lära vårat barn svenska , vi bor försig i finland o min sambo är helt finsk .. Min min familj o släkt är i sverige ..
    Hoppas på att det ska gå bra , har försig ett tag tills vår bebis födds men ändå ..

Kan tänka mig att det då gäller att prata språket hela tiden så man inte bara vimsar till det .. har hört att det har även ställt till sig av att man pratat olika språk hemma ..
    Men alla vänjer sig väll tycker då ändå jag..

• älvanpurjo

min mamma pratade svenska medm ig och pappa spanska..
    nu kanj ag inte flytande spanska längre..
    men ska prata spanska med min son så gått det gåro ch maken svenska med honom

• solstrolen

Joo man ska ju passa på att lära sinna barn fler språk om man bara har möjlighet för det är ju ett gratis språk , som de ändå rätt så lätt lär sig som små ..

MAn har ju alltid nytta av fler språk som äldre.

Kul att det är fler som vill lära sinna barn fler språk..

• camomille

hos oss pratar pappan bara spanska med vår son och jag svenska. det funkar jättebra, självklart är sonen lite bättre på svenska eftersom han pratar det på dagis och så.
    Vi tänkte att han ska få läsa hemspråk när han börjar skolan och då kommer han få ännu mer träning på spanskan.

jag träffade en logoped när min son var bebbe som sa att det var viktigt att vara konsekvent, dvs att hela tiden prata tex spanska och inte växla språk. samt att uppmuntra barnet att svara på spanska om han pratar med pappa.

för oss har det funkat bra och jag e så stolt över min 4åring som pratar två språk!

• Josean

Jag pratar svenska med min två-årige son. Pappan pratar BARA franska med honom. Pojken förstår ALLT vad både jag och pappan säger, så som en två-åring förväntas förstå. Däremot pratar han näst intill bara Svenska. Vissa ord blir franska. Vi har nu också sett att han kan båda språken (alltså prata) för ett och samma ord. Tex häst och handduk osv.
    Sen vet jag en liten kille som är tre-språkig. Engelska, tyska och finska (finsk mamma, tysk pappa, bor i England).

• Turran

Min dotter uppfostras tvasprakig. Hon pratar inte sadar jattemycket annu (hon ar 19 manader) men hon anvander bade engelska och svenska ord och forstar bagge spraken lika bra

• Little Ms Chatterbox

En släkting till mig är gift med en engelkspråkig man, de bor här i Sverige. De pratade bara engelska med sina barn, släktingar och vänner pratade svenska med barnen. Äldsta barnet pratade bara engelska fram till det började på dagis men efter en vecka var h*n tvåspråkig. Barn är fruktansvärt läraktiga, ni vet väl vad som händer om man råkar säga en svordom i närheten av ett barn.

Apropå ingenting - Vatten är nyttigt. Och gott!
  • HaraMati

Jag är 6 språkig (och då har jag inte räknat med de språk som är närbesläktade och som medför att jag förstår ännu fler) och kan säga att språk är verkligen nyckeln till mkt. Jag tillhör en minoritet i Iran(och har två språk därifrån:persiska och baluchiska som är nära kurdiskan, började skolan som femåring i pakistan och lärde mig engelska och urdu(som indiska), sen flyttade vi till sverige, då blev svenska och ännu mer engelska (är snart klar eng-lärare). (Sen kan jag även lite arabiska och tyska, ryska och finska som jag lärt från vänner)
    Har varit med min man i 4 år som är från bosnien och har därmed lärt mig hans språk oxå.
    Vi väntar vår son 5/6 och då tänkte vi lära honom så många språk som möjligt, min man kommer att prata bosniska och jag kommer att tala mitt modersmål och engelska. När det gäller svenskan så tar vissa av syskonen hand om den delen och sen att man redan bor i Sverige kommer naturligtvis leda till att han ändå kommer att lära sig svenska förr eller senare.
    Språk är ett stort tillgång och bland det finaste vi kan lära våra barn, kan vi flera så varför inte överföra dessa.
    Jag har även lärt mig att ju fler språk man kan desto fler kan man lättare lära sig.
    Barn har mkt lättare att lära sig språk än oss och ju fler de får lära sig från början desto fler kan de lära sig även senare i livet som vuxna =)
    Lycka till!

• Duckan74

Hani, wow, det var inte dåligt. Så du kan baluchi. Jag jobbade på en tolkförmedling förut och det fanns bara en enda kille som kunde det. Inte så efterfrågat i och för sig, men ändå. Coolt!

• 3 barn i familjen

Hej! Det funkar jattebra att lara barnen fler sprak, bara man inte blandar, de maste ha en vuxen som talar samma sprak till dom hela tiden. Vi bor utomlands, min man pratar ett sprak med barnen och jag pratar svenska med dom. Var pojke ar 7 ar och var flicka 3,5 ar. Pa lordag har jag BF, det ar en liten pojke som vantar pa att fa komma ut.
    Barnen ar jatteduktiga pa att vaxla mellan spraken, har far dom ju mycket gratis nar dom leker med kompisar. Men nar mina barn pratar med varandra sa ar det alltid pa svenska, intressant!Svenskan hanger helt pa mej, och man vill ju inte att dom ska ha nagon stark dialekt heller. Nar jag varit i Sverige forsoker jag spela in massa Bolibompa och kopa DVD-filmer, handla barnbocker pa bokrean, kopa Bamsetidningar, mm. Det gor att de far storre ordforrad och far hora mer svenska. Jag hade kvar min gamla svenska lasebok fran ettan, den kom till anvandning nu - min pojke har lart sej lasa jattebra pa svenska genom den.
    Om man har slakt i Sverige sa ar det ju extra viktigt att dom ska kunna prata tex med mormor och morfar, kusiner mm. Och man vet ju inte en dag om dom vill studera vidare i Sverige, da ar det ju bra att dom kan spraket bra.
    Sa, samla pa dej material, och lycka till!!!
    Ursakta att jag inte har dom tre sista bokstaverna i svenska alfabetet pa min dator...

• norgesessan

våra barn ska lära norska...jättestor skilnad Ettan pratar så dårligt så vi har inte kommit igång med at lära honom mer än et par ord..tvåan ska jag lära direkt tror jag....for det har inte varit till fordel for ettan att låta bli norskan endå...tvåan kan bara pappa, det är ju det samma på norska....

• Fru Söderlund

Jag har danska föräldrar, och har min släkt i danmark. Jag kan skriva, läsa och prata danska(fast det gör jag bara när jag verkligen behöver) Har därför bett min mamma att prata danska med vår bebis när den är född. Har bf om 17 dgr=)

• Hemliga 72an

Jag pratar svenska med min yngsta dotter och maken pratar ungerska med henne. Hon kan prata lite på båda språken trots att hon bara är 13 månader! Hon vill inte lyssna när jaf säger inte röra på svenska så jag har också fått lära mig ungerska. Då lyssnar hon! Dom är roliga våra guldklimpar!!!

• Little Ms Chatterbox

Min pappa är sambo med en kvinna som hade finskspråkiga föräldrar som bott i sverige  innan flytt till ett asiatiskt land så dom prenumererade på Kalle Anka för att barnen skulle få svenskan, hon trodde på allvar att Ankeborg var en stad i Sverige när hon flyttade tillbaka hit som tonåring. Men språk kan hon, tror det är 8st.

• HaraMati

Duckan74:Wow, coolt att du känner till språket eller ens kommer ihåg Vad d heter ;) Ett väldigt ovanligt språk som inte många känner till, kul att höra =)

Svar på tråden Lära vårt barn fler språk?