Hej! Det funkar jattebra att lara barnen fler sprak, bara man inte blandar, de maste ha en vuxen som talar samma sprak till dom hela tiden. Vi bor utomlands, min man pratar ett sprak med barnen och jag pratar svenska med dom. Var pojke ar 7 ar och var flicka 3,5 ar. Pa lordag har jag BF, det ar en liten pojke som vantar pa att fa komma ut.
Barnen ar jatteduktiga pa att vaxla mellan spraken, har far dom ju mycket gratis nar dom leker med kompisar. Men nar mina barn pratar med varandra sa ar det alltid pa svenska, intressant!Svenskan hanger helt pa mej, och man vill ju inte att dom ska ha nagon stark dialekt heller. Nar jag varit i Sverige forsoker jag spela in massa Bolibompa och kopa DVD-filmer, handla barnbocker pa bokrean, kopa Bamsetidningar, mm. Det gor att de far storre ordforrad och far hora mer svenska. Jag hade kvar min gamla svenska lasebok fran ettan, den kom till anvandning nu - min pojke har lart sej lasa jattebra pa svenska genom den.
Om man har slakt i Sverige sa ar det ju extra viktigt att dom ska kunna prata tex med mormor och morfar, kusiner mm. Och man vet ju inte en dag om dom vill studera vidare i Sverige, da ar det ju bra att dom kan spraket bra.
Sa, samla pa dej material, och lycka till!!!
Ursakta att jag inte har dom tre sista bokstaverna i svenska alfabetet pa min dator...