• Fisken21

Amningsvänliga ställen i Stockholm?

Hej!

Jag är nybliven mamma som tycker att det här med offentlig amning är lite småjobbigt. Jag tycker att det känns jobbigt att störa folk som sitter och äter eller fikar med att amma min bebis (en del är ju så känsliga...). Jag undrar därför om ni andra stockholmsmammor har tips på ställen där man kan fika och äta lunch och där det går att amma? Antingen ställen där det är massa andra mammor och där man alltså inte stör. Eller ställen där man kan sitta avskilt och alltså inte behöver synas. Kan tillägga att jag brukar ha en schal över mig och lillkillen vid de tillfällen jag har ammat ute på stan.

Eller har ni några andra tips för hur man ska kunna vara social med liten bebis? Jag har upptäckt Debenhams amningsrum, jättebra om man är på stan och behöver amma. Men det vore som sagt roligt att kunna gå och fika och luncha utan att behöva springa in på toaletten och panikamma om bebisen vaknar. Han är bara fyra veckor så det är svårt att "tajma" hans ätande, han kan vilja ha mat lite närsomhelst.

Kram Fisken

• Svar på tråden Amningsvänliga ställen i Stockholm?
  • Mälaröbo

Enligt mig så visar du tillräcklig hänsyn mot "amningsogillare" med att lägga en sjal över dig och bebben!!

Om du går runt på stan så kommer att du annars snart att se att det faktiskt finns massor av bänkar och sittplatser som står lite undanskymda!

Lycka till och sluta bry dig om vad andra tycker. Är du och bebben nöjda så är det det enda som räknas!

• LisaO

Om du vill sitta helt avskilt, så har Debenhamns på Drottninggatan ett amningsrum, där det finns två fåtöljer där man kan amma. Där kan man även byta blöja.
    På Debenhamns finns även fiket Coffehouse by George, där det alltid är massor med barnvagnar och ammande mammor, så om du vill fika eller äta lunch och samtidigt amma, så är det ett jättebra ställe. Finns sköna fåtöljer i fiket också.

Art of Living på S:t Eriksgatan är också ett fik där många mammor syns till och ammar :o)

• Fisken21

Tack för tipsen! Någon mer som har några bra förslag?

• andypandy

jag tyckte det var jättejobbigt att amma offentligt. jag köpte fyra amningströjor som jag hade då jag skulle vara ute. kanonbra , speciellt boop som e dyra men dem kan man hitta billigt på blocket !
    annars la jag en filt över bebben så syntes inget både för att bebben skulle få lugn och ro och för att skyla !!
    farsta c är jättebra att amma i. många mammor , bra cafeer mm
    sickla köpstad har amningsrum ! kanon!! och så debenhams såklart.

hellre att man ammar offentligt än en skrikande bebis ! att tänka så gjorde det lite lättare för mig ! lycka till

• tjoppaloppan

Kista Centrum har också amningsrum.

• Chippis

åhlens city har ju annars en avskilld hörna för föräldrar och barn där mankan sitta

• S168

Sickla köpcentrum är jätte bra för föräldrar. Det är inte så stort men har många toaletter, amningsrum, fikaställen och dessutom soffgrupper i centrumet. Värt en tripp om man bor på rätt sida stan så att säga.

• Challen

Täby Centrum har amningsrum och det finns även inne på Polarn och Pyret

• mamma glad

"Rum för barn" i kulturhuset är bra tycker jag.

• Kolan

Har hört att NK har amningsrum i källaren. Inte den vanliga, stora källaren utan den lilla vid ingången från Regeringsgatan. Har dock inte varit där själv.

• sturen

biblioteket, en bänk utomhus, i bilen. Men förhoppningsvis så släpper dessa tankar snart och du kan ge bebisen mat, tröst och närhet vartsomhelst. Grattis och lycka till!

• lizagirl

finns de folk som ogillar ammning?
    dom måste ju va helt dumma ju!!!
    de visste jag faktisk inte

Livet är hårt och barn är mjuka... älska de små...
  • Stina75

Det är perfekt att sitta och amma inne på Akademibokhandeln i ett hörn vänd mot alla böcker i en skön stol. Alltså den stora bokhandeln på Mäster Samuelsg (eller vad det är för gata). Det finns dessutom en hyfsat fräsch toalett med skötbord på Waynes därinne. Om det är fint väder tycker jag det är skönt att sitta och amma i Kungsrädgården med en liten filt över.

Jag har ammat på de flesta ställen nu fastän jag inte gillade det från början... till och med en fotoautomat en gång när det var KRISläge. Det gick snabbt och bra och jag kunde dessutom dra för den lilla gardinen så att ingen såg.

• aprilbarn

Jag har ammat lite varstans! Såväl på caféer som ute på parkbänkar. Självklart känns dt bäst när vi får vara lite ifred, men det går ju inte alltid att ordna kanske.

Kan rekommendera typ kina-restauranger el liknande. De har ofta "bås", bänkar/soffor med högre ryggstöd. Ger bra avskildhet.

• Maybeth

Kulturhuset har bra fåtöljer, flera rätt avskilda (med utsikt!). Ta rulltrappan/hissen upp till plan tre. Polarn och Pyret i Gallerian hade sist jag var där iaf en liten praktisk hörna längst inne i butiken, vid provrummen.

• onehappen

"farsta c är jättebra att amma i."

vartdå!? när han var 4 v sprang jag omkring i vild panik för att hitta nånstans att sitta eller cafe som inte var mitt i rusningen.. hittade inget och vid det enda skötrummet fanns det inte ens en bänk som brukar finnas vid många andra skötrum. så fick sitta mitt i smeten.

nu är jag ner avslappnad med amningen men har fortf inte hittat nåt lämpligt ställe i farsta c att amma lita lugnt o avskilt.

...

globen city vid skötrummen har bänkar där man kan sitta i lugn o ro + coffehouse by george är många mammor.

många bra tips i den här tråden, visste inte alls om pop i gallerian!

• Pricken i ny tappning

På alla Polarn o Pyret kan man få låna provhytterna och amma i.

• Hallonpaj

Det enklaste är ju om man helt enkelt tränar sig på att amma överallt! Det är ju lite knepigt i början med en nyfödd och man är inte van att amma heller, men man lär sig snart.

Svar på tråden Amningsvänliga ställen i Stockholm?