• Chania

Nässelutslag på grund av stress?

Har haft problem med nässelutslag över hela kroppen denna vecka. Det är överallt (hårbotten, öron, rygg, mage, bröst, ben, handflator m.m...), kliar och brönns och jag är utröttad. Tar medicin mot detta men hittills har det inte blivit bättre. Läkaren sjukskrev mig hela veckan så nu är jag hemma. Först misstänkte an annan läkare att det berodde på en matallergi men hon jag var till igår menade att orsaken är stress. Eftersom jag inte har stressigt på jobbet undrade hon om det är stressigt privat. Jag blev så ledsen och bara grät (brukar inte vara så känslig) och hon menade att detta tar nog hårdare än vad jag vill tro. Att detta är kroppens sätt att reagera på detta med IVF och ovissheten.

Undrar om någon annan drabbats av detta? Idag har jag också jätteont i bröstet inuti. Känns som svår halsbränna men ändå inte...Kan man verkligen reagera så här på stress?

• Svar på tråden Nässelutslag på grund av stress?
  • Cahela

stress kan ge alla möjliga konstiga symtom och jag tycker att du ska kontakta din läkare igen om du känner dig orolig!

• Chania

Undrar också vad ni gjort för att slippa dessa besvär? Hur hanterar man stress inför IVF och barnlöshet? Jag saknar personer jag kan prata med, förutom mannen då men med honom blir det inte så mycket diskussioner heller för som han säger "Jag vet inte vad jag ska säga".

Ska försöka med regelbundna måltider, motion men jag tror att det behövs mera än så? Hur gör ni andra?

• Birsen

Jag har oxå haft det några månader innan IVF. Eftersom jag inte är allergisk mot nåt så var ju misstankarna på stress.
    Mådde jättedåligt och hade ont när jag svalde. Vaknade mitt i natten med svullen ansikte och avråddes för att gå och lägga mig igen eftersom jag kunde svullna i andningsorganen. Åkte in akut.  Då fick jag kortisontabletter som dämpade svullnaden men dom kom tillbaka efter medicinerna hade slutat värka. Det var det värsta som hänt mig hittils.
    Krya på dig och ta det lungt.

• Chania

Birsen

Hur hanterade du det? Tog det länge? Min läkare sa att jag måste äta medicin i en månad till att börja med men att det kan komma tillbaka. Behandlar man inte stressen så kan det ju komma närsomhelst och det är ju inte så lätt att avlägsna stress inför IVF. Imorse hade jag också ont i halsen när jag skulle svälja, var rädd att svälla igen men det blev bättre när jag hade ätit. Det är jag lite rädd för att svälla igen i halsen, men man märker väl det i god tid innan hoppas jag så man hinner fara eller ringa efter hjälp.

• Birsen

Det började ju med små prickar på mig och det värsta var att läkarna trodde inte på att det var så alvarligt först. Sen så åkte jag in och ut på akuten i två veckor det blev bara värre och värre. Jag blev akutremiterad till halmstad och läkaren där skrev ut kortison 12 tabletter som skulle smältas i vatten och så Tavegyl tror jag det hette mot klådan.
    Jag var livrädd eftersom jag aldrig varit med om det innan.
    Stressen släppte efter jag började med IVFen. Då var det bara spännande och längtan till bebis som tog över. Men som du kan läsa på min hemsida så kämpar vi fortfarande.

• Birsen

Jag tog tabletterna när jag kännde att utslagen var på väg. Det börjar ju med att det blir röda fläckar och sen gör dom jätteont. Max en månad skulle jag ta dom sen så skulle jag kontakta dom igen om det inte gick över. Jag hade ju under fötterna med så jag kund einte gå.

• Lillalind

Min chef får alltid röda utslag på ansiktet när hon stressar.Hon har varit utbränd innan och efter det så kom dessa utslagen fram, hon vet inte hur hon ska få bukt med dem, förutom att stressa mindre och göra avslappningsövningar. Eftersom hon är chef har hon hög arbetsbelastning. Vi anställda kan se när vi ska ta det lungt med henne, så det inte blir värre. Hon har nån kräm hon smörjer på, så det blir bättre, kan kolla med henne vad den heter.

• Betty2

Har inte råkat ut för samma men har lite tips angående att ha någon att prata med. Jag tror att alla IVF-kliniker har kurator eller psykolog knuten till sig, som man kan få prata med. (Nu vet jag inte om du har börjat med försök eller står i kö, men såvitt jag har förstått kan man på flera ställen få prata med klinikens kurator även om man inte är framme i kön. Det är ju också en väldigt påfrestande tid, när man bara väntar.)

Du har ju redan hittat till FL, och det är också något jag har haft glädje av. Här kan man ju få mycket råd, tips, stöttning osv. Sedan tycker jag att det hjälper att träffa andra i samma situation, i verkligheten. (En del här på FL fixar ju t ex träffar.) Det har jag gjort genom att gå med i Iris och vara med på deras tjejträffar. Det har hjälpt mig väldigt mycket. (På Iris hemsida www.iris.y.se finns mer information om dessa träffar.)

Hoppas att du snart mår bättre!

• Chania

Tack för att ni frågar! Jo jag mår bättre nu! Men jag tar medicin, ganska mycket, så jag tror att nässelutslagen skulle komma tillbaka om jag inte tog medicinerna. Åtminstone en månad nu tar jag dem så får jag se om jag sluppit besvären. Hoppas det!

Svar på tråden Nässelutslag på grund av stress?