• Aiwendil

Hur köpa hus utan förbehåll?

Jag och min pojkvän är på väg att köpa hus!
    Vi har två lägenheter vara den ena är ute på nätet nu med visning på söndag!

Vi har budat på ett hus men nu när vi budat hela dagen
    säger mäklaren att säljaren inte vill ha några förbehåll.

Okej...
    Hur ska man göra då?
    Så vi fick sluta budgivningen och jag är arg som ett bi!

1. Har inte ALLA ett förbehåll (tidigare hus/lght som skall säljas, lån som ska igenom osv)
    2. Varför sa han inte det på en gång???? (gör mig mest arg)
    3. HUR ska man göra då!

Vår mäklare kom med förslaget att:
    Kan ni inte sälja båda lägenheterna och chansa på att ni hittar nått?

Jo det vore väl nått?
    Det är ju inte så att vi bara kan klampa in hos mina föräldrar eller
    svärisarna och fråga om vi får bo där, om det nu skulle skita sig.
    (vi har katt, som dom är allergiska mot, och HUR kul är det att bo i vardagsrummet
    hos päronen, daaa)

Alltså..
    HUR ska vi göra?

Förstår ju att det blir ett "mindre förbehåll" om en av lägenheterna är såld
    men ändå.. vi har ju fortfarande ett förbehåll.

Lånelöftet är klart... men som sagt.. vi kan ju inte sälja min lght också.
    Då står vi ju på gatan, eller får köpa ett hus som vi kanske inte alls vill ha!

HJÄLP!
    HUR HAR NI GJORT?

/ Ledsen, sur och besviken gravid kossa i v.12

• Svar på tråden Hur köpa hus utan förbehåll?
  • uniMog

Det var det dummaste jag hört. Vi hade massor med förbehåll i vårt kontrakt och det var inskrivet redan från början av mäklare.

de viktigaste:
    * att vi fick lån
    * att huset inte fick grava brister under besiktningen

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • Signatur

Jag förstår säljarna helt och hållet. Tycker det är självklart att de inte vill ha en massa förbehåll.

Vi har också en lägenhet ute nu och vi kommer inte välja köpare som t ex måste få sin egen lägenhet såld. Vi kommer att behöva pengarna för att finansiera vårt nya hus och kan inte chansa på att en köpare hoppar av pga att de inte får sin lägenhet såld. Eller på att någon hoppar av pga att de inte får banklån.

Vad gäller lån så bör man ha lånelöfte innan man börjar buda. Då ska det inte vara några problem.

Däremot håller jag med Pejgan om att det är lustigt att man inte får skriva in att man hoppar av om besiktningen visar grava brister. Men det kan man ju komma runt genom att besikta *innan* man skriver kontrakt.

Vissa förbehåll skrivs automatiskt in i kontraktet t ex att man kan bryta det vid dödsfall eller liknande.

• Signatur

Hmm, kan tillägga att vi fick vårt hus för att vi var de enda köparna som inte ville ha en massa förbehåll (och vi fick det till ett pris under utgångsläget trots att de kunde få minst 50000kr till om de valde en annan köpare).

• Aiwendil

Vi hade "bara" det förbehållet att sälja lägenheterna.
    Lånelöfte har vi redan fått!

Förstår inte hur vi ska gå till väga då?

Vi kan ju inte stå på gatan i väntan på att det ska dyka upp ett hus.

• Sannah

Fy vad tråkigt!
    Himla dåligt att inte tala om det innan en budgivning! Ledsen

Vi är också på jakt efter hus och när vi hittar nåt, så måste vi försöka sälja vår lägenhet och jag oroar mig såååå för att vi inte ska få den såld.
    (Det tror jag dock, för lägenheter i sämre skick än vår i samma förening har gått för rätt mycket och det är stor efterfrågan på dessa).

Jag håller tummarna för er!
    Lycka till! Glad

// Sanna
  • HaJoMi

Fy vad tråkigt, vet hur sugen du var på det huset Håller tummarna för ett av de andra istället, veliga säljare är inte värda ens energi. Visst att man har rätten att kräva, men då redan från start!

• uniMog
    Signatur skrev 2006-08-16 12:40:16 följande:
    Jag förstår säljarna helt och hållet. Tycker det är självklart att de inte vill ha en massa förbehåll. Vi har också en lägenhet ute nu och vi kommer inte välja köpare som t ex måste få sin egen lägenhet såld. Vi kommer att behöva pengarna för att finansiera vårt nya hus och kan inte chansa på att en köpare hoppar av pga att de inte får sin lägenhet såld. Eller på att någon hoppar av pga att de inte får banklån.Vad gäller lån så bör man ha lånelöfte innan man börjar buda. Då ska det inte vara några problem.Däremot håller jag med Pejgan om att det är lustigt att man inte får skriva in att man hoppar av om besiktningen visar grava brister. Men det kan man ju komma runt genom att besikta *innan* man skriver kontrakt.Vissa förbehåll skrivs automatiskt in i kontraktet t ex att man kan bryta det vid dödsfall eller liknande.
    Med den takten budgivningarna + kontrakt går idag hinner man knappast besiktiga före... om man inte har en besiktningsman i närmsta bekantskapskretsen som kan hoppa in på fem röda.

jag skulle _adrig_ skriva kontrakt utan förbehåll! Då skiter jag i huset.
  • KickStart

Vi skrev in i kontraktet att husköpet skulle gå tillbaka om vi inte fick vårat nuvarande hus sålt inom 6 månader. Det var inga problem hos denna mäklare och säljaren gick med på det.
    Däremot så var vi tidigare intresserad av ett annat hus- men där ville säljaren inte gå med på något förbehåll och då fick det huset vara.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • chess1979

Nu när jag och sambon sålde våra hus så vilje köparen ha förbehåll, vi sa blankt NEJ, för att då kan inte vi heller sätta upp oss på ngt hus.

Dom ville ha förbehåll på att om dom inte fick sitt hus sålt så skulle dom kunna få dra sig ut, vilket innebär att vi skulle sitta i skiten!.

Jag skulle aldrig sälja mitt hus med en massa förbehåll., så jag förstår säljaren

Alexander, Vanessa, Melanie är mammas pärlor
  • Aiwendil

Obs!
    JAG FÖRSTÅR OCKSÅ SÄLJAREN
    Absolut!
    Tro inget annat..
    Men nu var det inte riktigt min fråga

HUR ska man göra då..
    Leta efter ett hus där det är ok med förbehåll...
    Hm... jobbigt läge.
    Eller finns det folk som faktiskt säljer sina tidigare hus och chansar
    med is i magen!

Fy, det låter på vissa av er som om jag vore en hemsk
    människa som blir arg för att säljaren inte vill ha förbehåll.
    Så är det verkligen inte.
    Jag förstår dom också... men nu ville jag ha tips och råd!

• uniMog

du får nog göra en kalkylerad risk.
    Hur stor risk är det att någon av lägenheterna inte blir såld ALLS?
    Hur stort behov har ni av ev. vinst från lägenheterna?
    Lånar banken ut även om lägenheterna inte skulle bli sålda?

• Aiwendil

Pejgan

Jocke skulle prata med vår "Bankgubbe" idag..
    Det är ingen risk att lägenheterna inte blir sålda
    Dom ligger så bra till och är superfina så det är nog inga problem!
    Hoppas jag!

• väntar o längtar

När vi skulle sälja lägenheten och flytta till gamla huset så ställde vi oss i kö för en hyresrätt. Det kan ju vara ett bekymmer det med beroende på vart man bor.
    Nu hade vi lite tur och fick tag på ett hus innan vi sålde lägenheten. Plus att vi kunde kompromissa med inflytt/utflytt.

• appapp2

* Hyr i andra hand.
    * Räkna med ett realistiskt pris på en av lägenheterna och sälj den efter ni köpt hus och var neredda på att inte få maxpris.
    * Vandrarhem/camping/hotell/husvagn
    * Beroende på ort, fixa ett hyreskontrakt alt. korttidskontrakt.

På orter med hög omsättning är nog förbehåll inte realistiskt.

• uniMog

alltså på inget at husen vi budade på var det något problem med förbehåll :-O I allra minsta fall måste man ju kunna göra en besiktning av huset!

• Aiwendil

appapp

Nu kanske jag låter neg. men...
    Att hyra i andrahand och flytta hans lägenhet och min, till ett ställe.. för att flytta igen
    inom kanske bara nån månad..nee..(jag är gravid också, extra jobbigt)

Sen har vi min kisse och det finns ingen som kan ta hand om henne!
    Alla är allergiska
    Så nått vandrarhem går inte heller..

Nåväl.. tack för era svar!
    Det ska nog lösa sig på nått sätt.
    Tycker bara det var så dåligt att mäklaren inte sa nått förrän EFTER vi börjat buda
    Dålig stil tycker jag, eftersom vi sa som det var från början!

Svar på tråden Hur köpa hus utan förbehåll?