• Anonym

Kan man åka på semester när man är på a-kassa?

Hej

Undrar om man kan åka på semester i 2 veckor när man är inskriven på ams och går på a-kassa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-18 08:58:28:
    Jag har bokat resa till dominikanska rep. innan jag viste om att jag kommer att bli arbetslös.
    Nu är jag varslad men inte uppsagd än,så jag undrade då hur det ligger till.

Har aldrig fuskat på något sätt,som jag vet,och har inte ens denna tanke,men jag förstår att ni reagerar för alla är vi olika.

Så,nej.
    Även om jag blir uppsagd nu och arbetslös så kommer jag så klart åka dit på obetald semester.

• Svar på tråden Kan man åka på semester när man är på a-kassa?
  • Birsen

inte om du anmäller dig somarbetslös under tiden. Men du har ju rätt till semester. Det är bara det att du får ingen a-kassa under tiden du är bortrest.

• littlemisstrouble

ska inte säga att det är hundra säkert att det är så men jag tror att ska du åka på semester måste du informera akassan om detta och då får du ingen ersättning under tiden då man måste stå till arbetsmarknadens förfogaden alltid. Men som sagt är inte hundra säker

• Anonym

Tror inte du kan åka på semester, du är ju arbetssökande och måste stå till förfogande om det skulle dyka upp ett arbete.
    Åker du iväg kan du bli avstängd.

• LadyHell

självklart kan du åka på semester men du blir utan ersättning under semestertiden och efteråt måste du gå till ams och anmäla dig igen.
    ha en trevlig semester

• Mon

Du måste stå till arbetsmarknadens förfogande och kan inte ta ut a-kassa medan du är bortrest!!! Du har dock rätt till semester men utan ersättning! TYVÄRR!!

• therre

...men får de reda på om man åker iväg under en vecka ex. utomlands? menar, har inget jobb dykt upp på flera månader så borde det ju vara ok att åka bort en vecka bara. man kan ju inte ge upp sin fritid för det...

• Anonym

Man fyller väl bara i på kassakorten att man var oförmögen att ta arbete de dagarna man var borta. Inte måste man väl anmäla?

• Birsen

Jag åkte till Turkiet i en månad när jag var arbetslös. Anmälde mig till a-kassan att jag ska ha semester bara. När jag kom hem så fick jag inte pengar för den månaden men allt annat flöt på som vanligt. Behövde inte skriva in mig igen.

• täkla

Nej det får man inte, tyvärr. Du måste kryssa i att du har semester, och blir då utan ersättning. Vi arbetslösa som är så rika (=: (skämt). Vi har inte rätt till semester med lön, vi ska aaltid vara tillgängliga. Hoppas du kan åka ändå. ha det så gött

Svar på tråden Kan man åka på semester när man är på a-kassa?