• fritzie76

Insynsskyddande växt/buske?

Vi bor i parhus och har en stor fin uteplats på baksidan. problemet är att det inte till grannen är en bit med ett plank som är ganska lågt och där man kan se igenom spjälorna.
    Detta tycker vi är ganska jobbigt och skulle därför nästa år vilja plantera någon växt som ger lite insynsskydd.
    Varken jag eller min sambo kan något om trädgård och växter så därför behöver vi hjälp med vad som finns.

Där vi ska plantera är det inte så soligt så den måste klara att inte stå i gassande sol.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Insynsskyddande växt/buske?
  • Jenny70

Ni kan ju sätta nå´n klätterväxt som klättrar på planket? Vildvin t ex. Gröna blad som blir mörkröda till hösten. Eller klätterhortensia kanske?
    Eller så kan ni ju plantera en syrénhäck framför planket? Håller med om att man vill ha det lite "ombonat" hos sig, grannen behöver inte ha koll på allt!

• isisisis

Det finns en mycket snabbväxande klätterväxt som dessutom är billig.
    Den heter bokharavinda(kanske felstavat) men ungefär.
    Den blommar med små vita blommor.
    Det är bra om man ska täcka olika stallage och spaljeer!

• VIXIE

Bokharabinda är verkligen snabbväxande,kallas väl inte för inte arkitektens tröst,Pipranka,Klätterhortensia. Buskar: Häggmispel (Amalanchier)får vita blommor på senvåren och en underbar höstfärg,svarta bär som ej är giftiga,Vingad benved(Eunymus alatus) speciell i grenarna och får en otrolig höstfärg som går åt röd-cerise,Konvaljbuske,grön buske som blommar nu i aug-sep med antigen vita eller rosa klasar,doftar gott(Clethra) har jag för mig att den heter.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • fritzie76

Tack för alla svar. Man ska väl plantera på våren, eller? Vi kan verkligen ingenting så vi behöver all hjälp vi kan få.

• VIXIE

Det går jättebra att plantera nu,så hinner den rota sig ordentligt innan kylan kommer. Bor ni uppåt i landet eller mildare klimat?

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • fritzie76

Vi bor i skåne så det lär dröja innan kylan kommer. Jag har fått många förslag av er så nu är det bara att vi ska bestämma oss vad vi ska ha och det är ju inte så enkelt. Vi får väl åka och titta på dessa växter i verkligheten.

De är väl ganska små när man köper dem, eller? Är det någon av dem som växer snabbare än de andra och blir täta? Hur höra blir de ungefär?

Svar på tråden Insynsskyddande växt/buske?