Blutsaft
Blev tipsad om Blutsaft när jag var på hälsokosten igår för att hitta något med mycket järn i.
Vill gärna ha lite tankar kring just Blutsaft...bra/dåligt?!
Blev tipsad om Blutsaft när jag var på hälsokosten igår för att hitta något med mycket järn i.
Vill gärna ha lite tankar kring just Blutsaft...bra/dåligt?!
Det smakar pyton apa! Men man ska väl vara försiktig med hälsokostmedikament?? Hör med din BM.
Har inte provat men det var ganska dyrt när jag tittade...
Kan man inte lika gärna äta järntabletter då?
Ger inte tillräckligt med järn. Järntillskott eller rena järntabletter ska du ha. Fråga din BM vilken som du behöver.
Det är också en kostnadsfråga: järnförlust som ersättas är ca 200 mg. Vid järnbrist kan kroppen tar upp ca 10% av järn som finns i olika järnpreparat, därför erbjuder vi 2000 mg till våra givare. Eftersom Blutsaft innehåller 100 mg järn/100 mL borde vi ge 2 liter (4 flaskor) som skulle kosta över 400 kr. Järntabletter kostar ca 10 kr. Det skulle tyvärr bli för dyrt.
Ett utdrag ur hur de ger blodgivare järntillskott. Och de har samma åsikt som jag, Blusaft innehåller för lite järn. Kram
Jag blev rekommenderad att dricka det när jag var gravid senast eftersom jag hade väldigt lågt järnvärde.
Smakar sådär...inte gott men inte äckligt heller...tycker jag
För mig funkade det jättebra och mitt värde steg ganska snabbt och jag blev piggare!
Men hör med din bm först om hur ditt järnvärde ligger!
Lycka till
Kan ju tilläggas att jag redan åt järntabletter men fick alltså dricka blütsaft oxå......först då steg mina värden.
Många bm rekommenderar blutsaft.
Och det höjer järnvärdet mycket snabbare än tabletter.
Och är ofta skonsammare för magen,(åtminstone för mig)jag blir oftast dålig i magen av järntabletter.
Men det är dyrt och smakar..sådär...
När mina blodvärden var jätte dåliga drack jag sånt. Det var kanon bra för mej. Innan så sov jag mellan 10-15 h per natt.
Efter att ha druckigt det i ca 2 v var jag mycket piggare och mådde bra.
Tack för alla svar!
Tyvärr är min mage redan trög som den är, därför är jag lite emot järntabletter, men visst, blir det illa får man ju ta det också.
Ha en fortsatt trevlig fredagskväll!! :)
Med blutsaft så får du bra mycket mer än med vilka andra vitamintabletter som helst som du köper på apoteket, plus att det är helt naturligt. Det är absolut inte farligt eller skadligt för fostret om du inte överdoserar som med vilka andra mediciner som helst. Dessutom är det inte lika stor risk att du får problem med magen på blutsaft vilket dom flesta får på järntabletter.
Och det blir faktiskt billigare än att köpa tabletter på apoteket eftersom du inte behöver använda det varje dag. Brukar räcka med 2 veckors kur för att klara sig flera månader framåt.
Ha det bra! Kram!
Jag har druckit det av och till under min graviditet eftersom jag inte tålde vanliga järntabletter. Tycker inte heller att det smakar så värst illa :)