• Elis är min kärlek

Vattenfylld cysta i livmodern?!

Finns det någon här som har erfarenhet av vattenfyllda cystor i livmodern? Jag har gått och haft ont över vä. sida livmoder i en vecka ungefär. Idag såg min läkare på ultraljudet att jag hade en 4x4cm stor vattenfylld cysta. Enl. läkaren ska den gå sönder av sig själv inom 6-8 veckor. Har en tid om 6 veckor igen. Fyyy vad obehagligt det känns! Undrar om det kommer göra ont när den går sönder och varför blir det såhär? Till saken hör att läkaren är väldigt dålig på svenska så jag fick inte riktigt svar på min frågor.

• Svar på tråden Vattenfylld cysta i livmodern?!
  • Elis är min kärlek

Snälla, någon???

• Rebekah84

Jag hade en cysta i höstas som var vattenfylld, när den gick sönder gjorde det så ont att jag inte kunde stå, men efter 30 minuter började det göra mindre ont. DÅ hade jag dock tagit två 400mg ipren. Men efter det blir det inget mer. Så vr det för mig iaf!

• Elis är min kärlek

Usch vad otrevligt! Förklarade dom varför det kan bli så?

• Rebekah84

Det gör tydligen så ont när den spricker. Cystorna kan man få av hormonsvängningar tydligen, vanligare för tjejer än killar.

• Elis är min kärlek

Tack för dina svar!

• jennypennypannkaka

Jag hade cystor på vänster äggstock för snart 3 år sen.
    Började som molvärk, som bara blev värre och värre. Var dessutom gravid då. Åkte in till gynakuten. När jag låg och väntade på min tur så började det göra ÄNNU mer ont.

På VUL upptäcktes en cysta på 8x8cm, samt en icke fungerande graviditet. Blev inlagd för observation. Blev sedan opererad och skrapad. Då upptäckte de att jag hade haft två cystor, varav den ena spruckit. Antagligen var det då jag fick så fruktansvärt ont!

Hoppas att din cysta går bort av sig själv. Det gör de i de flesta fall.

*kram*

• Elis är min kärlek

jennypennypannkaka: Tack för ditt svar. Nu känns det lite bättre. Konstigt, men det känns faktiskt lite bättre när man hör om andra som varit med om samma sak. Och som tur är så är det ju inte något farligt! Kram!

• jennypennypannkaka

Det KAN vara farligt, om cystan blir för stor. I alla fall om den sitter på äggstocken. Då kan själva äggledaren vridas av om man har en jäkla otur. Men som sagt, det är nog inte så vanligt!

• Elis är min kärlek

jennypennypannkaka: Fast i mitt fall så ska jag dit igen om några veckor och förhoppningsvis har den då gått sönder och jag hoppas på att äggledaren inte vrids av.. verkar obehagligt! Min läkare sa att ha hade sett myyyyycket större än min cysta vilket gjorde mig lugn.. han hade sett en 3 liters cysta!!!

• jennypennypannkaka

Precis, du är ju under uppsikt, så det lär inte vara någon risk att du råkar ut för det!

Får du ondare så bör du åka in, men det har nog läkaren redan sagt..

Svar på tråden Vattenfylld cysta i livmodern?!