• vist

Barnmatsburkar i resväskan eller handbagaget?

Håller på att packa innför vår Greklandssemster och har hört att barnmatsburkar (glas) kan sprängas i resväskan och måste förvaras i handbagaget.

Är jag helt ute och cyklar eller??

• Svar på tråden Barnmatsburkar i resväskan eller handbagaget?
  • Nyfiken gul

eeeh...

bara en reflektion... vad är det för skillnad på resväska o handbagage???  burken ligger ju ändå i en väska... sen spelar det väl ingen roll om den ligger vid dina fötter eller 35 meter bakom dig i en väskförvaring?

• Trikarn

Jag hade burkarna i resväskan..nästagång tänker jag dock lägga dem i sulkyväskan så att de inte "väger" in dem =)

• TjorveniSkåne

Burkar för en vecka är grymt tungt att bära in på planet!

Nyfiken gul: Kabinen är tryckutjämnad med lufttrycket på marken (inte helt fullständigt dock) till skillnad från lastutrymmet.

Jag brukar ha burkana i plastpåsar inlindat i kläder, och det har peppar peppar gått bra!

• April Mamma

Vi var till Bulgarien för en månad sedan och hade barnmatsburkar /purer för en hel vecka i handbagaget. Det var tungt kan jag lova, vi delade upp det i två ryggsäckar. Kan nog rekomendera att du inte lägger upp väskan i skåpen utan har den tunga väska vid benen/under stolen i fall den skulle "flyga ur" skåpet.

Trevlig resa!

Ps Det brukar ju även finnas barnmat att köpa där om man inte vill ta med,,,kostar väl några kronor mer men det kan det kanske vara värt..

• Tigerwoman

Jag har alltid haft burkarna (de fa burkar jag har med mig i nodfall) i det incheckade bagaget och det har alltid gatt bra. Sen fattar jag heller inte varfor man slapar barnmat for en hel vecka med sig, skulle aldrig falla mig in savida jag inte skulle till innersta Afrika eller sa. Ungar ater och overlever i de flesta lander.... Men det ar ju en annan sak.

• Pallas

Kolla upp så det är ok att ta med i handbagaget nu bara, säkerheten har skärpts nåt otroligt här i USA sedan det där debaclet i England. Det är tex förbjudet att ta med sig något annat flytande än bröstmjölksersättning. Man får inte ha med sig tandkräm som exempel.

• Elli47

Enda gången vi haft med barnmat var till Egypten och då hade vi 2-veckors burkar + gröt i resväskan, inpackade i kläder och handdukar. Allt gick bra, ingen var trasig.

• Nyfiken gul
    Finns det inte barnmat i Grekland då föresten, så ni måste släpa med er miljarder burkar??

Ta med välling och grötpulver... kokt potatis med lite smör kan man alltid ordna på plats om inget annat duger....
  • Ebba Leones Mama

Håller med Nyfiken Gul, varför måste man släpa med barnmat? Vi ska på långresa i 7 månader runt jorden och det finns inte en chans i hela världen att jag släpar med mig mat!!!

• April Mamma
    Ebba Leones Mama skrev 2006-08-17 16:11:51 följande:
    Håller med Nyfiken Gul, varför måste man släpa med barnmat? Vi ska på långresa i 7 månader runt jorden och det finns inte en chans i hela världen att jag släpar med mig mat!!!
    Nej, mat för sjumånader skulle nog ingen släpa med.... Snacka om övervikt..
  • Lillknoppen2

I Italien hittade jag då ingen barnmat för ett större barn, bara smakportioner - man kanske ger barnen hemlagad mat i större utsträckning utomlands eller???

Vi hade i alla fall burkar i resväskan.

• akw

VI har samma problem. Ska resa 1 vecka o dottern vägrar äta något annat än barnmatsbrukar. Spelar ingen roll vad man gör för mat, inte ens mosad potatis med smör äter hon ...

Så - för att semestern ska bli bra o dottern få mat i magen så känns det som att det blir till att släpa på dessa burkar. Tråkigt men sant. Vill ju inte spendera hur mycket tid som helst på semestern med att leta efter ställen som säljer barnmat, kan ju vara lite svårare att hitta om man inte åker till en storstad.

• April Mamma
    akw skrev 2006-08-18 11:49:57 följande:
    VI har samma problem. Ska resa 1 vecka o dottern vägrar äta något annat än barnmatsbrukar. Spelar ingen roll vad man gör för mat, inte ens mosad potatis med smör äter hon ...Så - för att semestern ska bli bra o dottern få mat i magen så känns det som att det blir till att släpa på dessa burkar. Tråkigt men sant. Vill ju inte spendera hur mycket tid som helst på semestern med att leta efter ställen som säljer barnmat, kan ju vara lite svårare att hitta om man inte åker till en storstad.
    Som sagt så hade vi med oss burkar till sonen när vi var borta 7 dagar och visst blev det lite att bära på men det gick bra.

Barnets behov går ju alltid först
  • Ciccilionaa

Vi har alltid haft dem i resväskan och inte en enda har gått sönder.
    C

Svar på tråden Barnmatsburkar i resväskan eller handbagaget?