• beach2006

Reseförsäkring efter v 28?? Vågar man åka?

Jag har fått en chans att åka till Japan via jobb och vara där i 2 månader. Jag är jättesugen, och det känns som "sista chansen" att anta en sådan utmaning (BF i början av feb).
    Jag har fått klartecken av SAS att flyga ända till 4 v innan beräknad nedkomst (vilket jag inte planerar!). Som det ser ut nu ska jag åka hem i v 29-30 någonting.
    Vet någon hur det fungerar med försäkring?
    Har läst att den i många fall bara räcker tom v28!
    Är det någon annan som planerar/gjort något liknande? Jag lär ju missa en del undersökningar och BM besök...

tacksam för svar!

• Svar på tråden Reseförsäkring efter v 28?? Vågar man åka?
  • glasbubblan

Finns ju försäkringar som täcker tom v. 36 (www.nordreseskydd.se eller liknande). Men de kostar ju lite. Fast om du ska dit på jobb så får väl de pröjsa?

• beach2006

Tack!
    Det visste jag inte! Ja, exakt, de får pröjsa ;)
    Tack för hjälpen!
    Ska kolla med barnmorskan också vad som händer när man missar undersökningar. UL hinner jag med precis innan i v17.

• beach2006

Glasbubblan

Tyvärr hittade jag att försäkringen inte gäller enligt följande:

§ Vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader som beror på att vårdbehov förelåg då resan påbörjades eller rimligen kunde
    förväntas uppstå under resan.
    § Kostnader som har samband med graviditet och som uppstått efter den 28:e veckan av graviditeten. Undantaget gäller även
    kostnader som uppstår före den 29:e veckan om de uppstår i samband med sådana rutinmässiga undersökningar eller
    behandlingar som normalt kan förväntas vid en graviditet.
    § Kostnader som uppstått i samband med rutinmässiga hälso- eller tandundersökningar.
    § Kostnader som förorsakats av att fartyg eller flygplan på grund av din skada eller sjukdom måste ändra sin färdplan.

:(

• glasbubblan

Det var så lite...

Du missar väl inte så många undersökningar. Det är väl fortfarande bara var fjärde vecka tills du är i vecka 30 eller så? (Japan är ju ett superciviliserat land så sjukvård finns det ju om det mot förmodan skulle behövas.)

Lycka till!

• Apple Pie

Härligt jag hade absolut åkt!!! Japan e underbart jag var själv där i tre år, och preis som glasbubblan säger så e det ju ett jättecivilicerat land så det ska väl inte vara några problem....det enda e väl om du börjar föda på flyget hem ( dete ju en lång resa) fast se till att ditt jobb isåfall betalar den ectra kostnaden!!!!

Lycka till!!!

• glasbubblan

Va!? I så fall har de ändrat det nyligen. I november förra året när jag tecknade försäkring hos dem var det till v. 36...

• glasbubblan

Jo! Du måste kolla under PLUS och TOTAL! I de villkoren står under rubrik M en massa undantagspunkter, bla att den visserligen inte täcker rutinundersökningar, men annars att försäkringar inte gäller vård etc som beror på graviditet och som uppstått EFTER v. 34. Innan vecka 34 täcker alltså försäkringnen.

• locura

Vilken chans! Låter ju jättespännande! Men jag hade fegat ur, är sådan. Men jag tycker ändå att du ska åka! OM du har försäkring som täcker allt! Inte så kul att pröjsa hemtransport av för tidigt född bebbe själv... Kan bli rätt dyrt. Lycka till!!!! Men visst måste väl jobbet kunna ha ngn försäkring för detta???

Svar på tråden Reseförsäkring efter v 28?? Vågar man åka?