• subi

Automat eller manuell? körkort?

Jag planerar att ta körkort, och har typ nästan bestämt mig för automat-utbildning....men jag skulle vilja höra fördelar och nackdelar från er som har körkort för automat, och manuell....
    Mitt största argument är att det ska vara så enkelt som möjligt, men jag vet inte....
    Tacksam för svar
    Sussie

• Svar på tråden Automat eller manuell? körkort?
  • Frannyfine

båda är lika svåra/enkla om man lär sig. och när man kan manuell är det inget svårt att köra automat. skitlätt. men tvärtom vet jag inte. Kan man så kan man om du förstår hur jag menar. Lycka till med körkort! Det är jätteroligt att kära bil!

• Mysterious

Tar du automatkort så får du ALDRIG köra en manuell bil.. trist va??

Nothing else matters...
  • Barbabok

Fördelen att ha för manuell är att du får köra bägge delar, med automat får du endast köra bilar med automat.
    Visst är det lite knöligare att lära sig, men det är jätteenkelt när det väl sitter, som att cykla!
    Tänk på att om du väljer automat blir det knepigare att låna bil om du behöver, eller hyra om du vill. Det krävs ju en automatväxlad bil.
    Mitt råd är att ska du ändå kosta på ett körkort  lär dig växla manuellt, det lönar sig i längden. Kostnaden skiljer sig inte ändå.

Tänk sen om du har/får ett jobb där bilkörning ingår, och jobbet står för bil, då kan du inte köra den heller.

• MSI

Ta körkort för manuell. Du kommer att ångra dig annars. Så fort man ska hyra bil eller låna bil så brukar det vara manuellåda som gäller.

Däremot är det underbart att ha en automat i sin privata bil.

• lei

hejsan

hii jag hade precis samma argument som dig innan jag tog mitt körkort.. (i november förra året)

men nu är jag såå glad för att jag tog manuellt.

jag kan köra alla bilar, låna vems som helst.

och det drar mindre soppa.

bara så du vet så var ag väldigt nervös och hade aldrig kört bil innan jag tog körlektioner.
    och de första gångerna jag körde kändes det väldigt förvirrande med alla trafikregler + att jag inte kunde köra bilen alls

men efter några gånger så var växelspaken det enda jag inte behövde tänka på

• Rosa Liljan

Hej!
    Jag tycker med fördel att du ska ta manuellt, då kan du ju köra alla slags bilar...det blir bara krångligt om du bara har för automat, om du ska hyra , låna eller köra ngn annans bil.
    Lycka till hur det nu än blir!

• subi

jag har heller ALDRIG suttit vid en ratt.....är helt grön....tack för alla svar....ska ta en riktig funderare...

• NK80

Skippa automat körkort! Skaffa manuellt!

Jag fick reda på att det gick att ta automat körkort precis den dagen jag hade klarat uppkörningen. Jag hade kämpat som fan med manuel växling.. jag tog över 60(!!) körlektioner men gu' så glad jag är för det för nu kan jag köra vilken bil som helst!
    Ta inga lätta genvägar...

Mamma till världens bästa Colin!
  • NK80

subi, hade inte jag heller gjort. Aldrig startat en bil när jag satte foten på körskolan.

Mamma till världens bästa Colin!
  • Elli47

Klart du ska ta körkort för manuell växellåda! Annars blir det väldigt begränsat för din del. Kan man köra manuellt så kan man köra automat. Båda har faktiskt sin tjusning!

Svar på tråden Automat eller manuell? körkort?