Utåt stående öron operation?
Jag undrar om det är någon i detta forum som har opererat sitt barn för utåtstående öron? Hur funkar det och vem vänder man sig till? Är det en lättsam operation??
Jag undrar om det är någon i detta forum som har opererat sitt barn för utåtstående öron? Hur funkar det och vem vänder man sig till? Är det en lättsam operation??
Jag har inte operarat mitt barn men det kanske kommer att bli så senare eftersom vi har väldigt utstående öron i släkten. Vi får se vad min dotter vill när hon växer upp.
Min syster har gjort denna operation när hon var ca 12 år. Hon valde att göra detta eftersom hon blev så retad och mådde dåligt av sina öron. Hon vände sig då till vårdcentralen som skrev remiss vidare, har jag för mig. Operationen går snabbt och gjordes (iallafall på den tiden) under lokalbedövning. Hon fick åka hem samma dag och hade bandage runt huvudet.
Min dotter har också väldigt utstående öron och anledningen till att vi vill utföra operation är just för att hon inte ska bli retat, barn kan vara så ärliga och grymma på samma gång. Vet någon annan hur det går till idag? From vilken ålder kan man göra detta? Jag vill inte att hon ska hinna bli retad, man vet ju själv hur tufft det kan vara.
puff,puff
Undrar också.
MIn mans yngsta dotter har väldigt utstående öron, de blev tejpade när hon var liten men inte hjälpte det...
Hon är idag 9 år o lider nått fruktansvärt av sina utstående öron... vill ha örhängen men vågar inte för hon tror sig bli retad, vill ha uppsatt hår men vill inte visa sina öron...
Om det skulle visa sig att min lillkille får utstående öron så skulle jag nog se till om de kunde bli opererade... inte för utseendets skull som sådant utan mer för hans personliga intigritet, för att slippa riskera att bli utsatt o retad för något han inte kan påverka...
Har själv varit inne på detta då min 9-åring har mkt utstående öron. Men faktum är att mig veterligen har han aldrig blivit retad för sina öron & jag tror inte ens han är medveten om det... Han går glatt till frisören & klipper sig kort. Han har förmånen att vara populär bland sina kompisar & klasskamrater & är trygg i sig själv. Så länge han själv inte ger sken av att må dåligt över sina öron så får han behålla dem som de är. Skulle han däremot må dåligt över det så skulle jag nog inte tveka att få dem opererade. Jag tror därför att man inte ska operera i "förebyggande syfte" utan se till barnet & hur det mår. Mår barnet dåligt så tveka inte, men jag tycker att ett barn som inte har några bekymmer med sitt utseende ska få välja själv...
Har för mig att operationen i sig inte är så komplicerad, ring & hör med vårdcentralen..
Lycka till
Hej
Jag opererade mina öron som 7 åring. Det var en förhållande vis lätt operation.De skär upp bakom öronen och plockar ut brosk det är ju det som gör att öronen är utåtstående.man får lokalbedövning,får komma hem samma dag.Skulle aldrig vilja ha detta ogjort!!!!!
Men ett tips är att göra det innan man kommer i tonåren det är större chans att öronen blir fina om man inte vuxit så mycket
Det var en flicka som tog styngnen samtidigt som mig vars ena öra stod ut lika mycket som innan. Läkaren sa att det berodde på att de hade väntat ända tills hon blev 13 år!
Lycka till fråga mig om du undrar något mer
man vänder sig till vårdcentralen och får spä på en del att man mår dåligt av det o så
annars kan det dröja länge innan det blir operation
Kram
Min äldste son, som blir 16 år i år, har väldigt utstående öron och har aldrig blivit tillstymmelsen till retad för det.
Jag antar att du kan vända dig till närmaste vårdcentral för remiss till kirurg. Operationen är inte lättsam utan väldigt smärtsam. Det är inte ett svårt ingrepp, men resultatet är lite svårförutspått och man får gå med en bindel för att hålla in öronen under läkningsperioden.
Nu gör ni det svårt för mig. Pallas du säger att den är väldigt smärtsam, på vilket sätt då?
Kha- om jag gör den när min dotter är 5 år är det kanske lite för tidigt? är det fel av mig att göra det? Hennes öron är väldigt utstående. Jag vill inte att hon ska bli retad och så men och andra sidan vet man ju inte hur det kommer att bli.
Hur länge måste man gå runt inlindad med bandage??
Chanelle: Jag har gjort den operationen, inte för att örat var utåtstående utan för att jag fått det nästan avskuret i en ridolycka. I princip gjordes samma jobb: lite brosk mejslades bort och så syddes ytterörat fast i vecket bakom örat. Jag minns inte hur länge jag gick lindad men jag tror det var ngåon vecka. Det var svårt att sova och jag fick äta smärtstillande.