• eunyoung

kudde till spjälsäng

har fått låna en kudde till barnvagn och den är ju väldigt tunn, och jättebra. nu är frågan om kudde till spjälsäng. Vi har köpt den kudde som finns på Ikea men jag tycker den verkar väldigt tjock och fluffig för att vara till spädbarn.
    vad har ni haft för kudde till eran nyfödda i spjälsäng?

• Svar på tråden kudde till spjälsäng
  • April Mamma

Kudden fr Ikea är rek från 1 år. Köp en kudde på en "barnaffär". Vi hade en tunn, ganska platt till sonen i början. tror vi köpte den från "rätt start"

• hhelenah

Det räcker att man viker ett örngott och lägger under huvudet på ett spädbarn..Dom ska inte ha kuddar.

• April Mamma
    hhelenah skrev 2006-08-17 08:56:27 följande:
    Det räcker att man viker ett örngott och lägger under huvudet på ett spädbarn..Dom ska inte ha kuddar.
  • April Mamma
    April Mamma skrev 2006-08-17 08:58:17 följande:
    hhelenah skrev 2006-08-17 08:56:27 följande: Det räcker att man viker ett örngott och lägger under huvudet på ett spädbarn..Dom ska inte ha kuddar.
    Hmm...det blev lite fel...

Jo, småbarn rekomenderas att ha en liten, platt kudde. Bla för att huvudet inte skall bli platt..
  • Angi79

kom det inte nya rås för nån månad sen att spädbarn skulle både ha napp och kudde mot plötsligspädbarns död?? jag hade iaf en vanlig vuxen kudde i min sons säng direkt en ganska  platt och det har funkat hur bra som helst och så hade jag en pjälsängskudde från ullared i vagnen å den e ganska tjock men de va perfekt när det skumpade som värst i vintras

Älskar sin tigerskrutt
  • Korint

Hmmm, när jag var på besök på bvc i samband med föräldrautbildningen sa dom att bebisar absolut ska ha kudde. En väldigt mjuk kudde skulle det vara, axlarna ska oxå vila på kudden så den ska inte vara för liten.

Sen när bebisen kan vända sig själv, alltså inte "måste" sova på rygg skulle man ta bort kudden. Enligt bvc-tanten...

• eunyoung

tack för alla svar. hade tänkt att gå och titta på en annan kudde på Barnens hus. för den jag köpte tycker jag är alldeles för fluffig.
    hade också för mig att bäbisar ska ha en ganska platt kudde.

• fru Wanqvist

det fnns en kudde på IKEA som är för barn 0-1 år!
    serien LEN.
    den har vi!
    lagom tunn men också lätt att "bulla upp" om hon vill gosa in sej i den!

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • ludde1

Jag sydde 2 sömmar tvärs över kudden från långsida till långsida då vart den plattare sy så att det blir ett större fält i mitten av kudden.
    det är en ikea kudde ( mest var det för att inte vaddet skulle klumpa sig så mycket å den verkade bli skönare för jonathan.

• tjej1979

Jag var och letade efter IKEA kudden LEN för 0-1 år, men den var slut i hela Sverige och de sa att de hade slutat tillverka den. Kändes som om det hade varit perfekt annars.

• fru Wanqvist

va är den?? vi har 3 st redan men skulle vilja en till!
    nä va synd, den e verkligen perfekt!
    ca 2 cm tunn som sagt.

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Chilianna

Jag har köpt en vanlig barnvagnskudde hos Babyland som jag tänkte ha som vanlig kudde med- tycker den verkar lagom fluffig och go...

• Liz86

Jag kollade nyss på Ikeas hemsida och där fanns kudden Len i sundsvall. Så då kan den inte vara slut i hela sverige.

• tjej1979

Det finns (eller fanns egentligen då) 2 kuddar inom LEN serien, den ena som var från 0-1 år och den andra som är från 1 år. Den som är från 1 år finns kvar, och den finns överallt.
    Den som är från 0-1 år har de till och med tagit bort från hemsidan nu, men den fanns kvar där för ca. 1 månad sen.
    Så just den kudden är helt slut.

• pisces74

Guud vad svårt det är med alla nya råd o rön!!! Man blir ju helt förvirrad och osäker! :-S Alla vill ju sina barn det absolut bästa, och tänk om det som sägs vara det bästa denna månad, helt förkastas som livsfarligt nästa.... *HJÄLP* Jag blir stressad av sånt här!
    Jag tror det är bäst att lita på sin intuition ändå! Oj nu börjar reprisen av förlossningskliniken!  Missade den igår.

• Vampyr

jag köpte en kudde len för ungefär en månad sedan i helsingborg och där hade de rätt så många sådana kvar...

• Klaar

colin hade inte kudde det första året, jag testade att ha en platt men det blev bara bökigt om man ska knöla kudden rätt så fort man skulle amma på natten (vi somsov de första 13 mån) men nu när han har fått egen säng så fick han först en barnkudde vi köpte på affären men den blev så platt o ihopsjunken (jysk kom den ifrån tror jag) så nu har han en av våra platta kuddar från vuxensängen. han har inte missformat huvud eller fel på resten av kroppen så det går bra att sova utan kudde nu är han 16 månader förresten.

• Tjohalia

Vi hade en barnvagnskudde ibörjan i spjälsängen, den var mindre och smidigare.

Gravid igen
Svar på tråden kudde till spjälsäng