• Lilla Prussiluskan

Vad är lecitin?

Har sett att det kan stå sojalecitin eller solroslecitin?

Men vad är detta?

• Svar på tråden Vad är lecitin?
  • mumlan1

Sojalecitin
    Sojalecitin, E 322, används som emulgeringsmedel i de flesta margariner. Sojalecitin i sig är inget problem för den som är allergisk mot soja, men i sojalecitin förekommer i regel små rester av sojaprotein. Det kan inte uteslutas att dessa små rester kan vara ett problem för den som är extremt allergisk . Även margarin som tillverkas utan sojalecitin förekommer.

• Lilla Prussiluskan

Aha!
    Men om man är sojaallergisk kan man då äta solroslecitin?

Fattar jag rätt att lecitin är ett förtjockningsmedel som finns i fetter?

• mumlan1

Lecitin vs sojalecitin?

Frågan:

Jag och min son på 1 år är ägg allergiker.
    Vet att lecitin kan innehålla ägg. Men vad med sojalecitin???
    Kan det innehålla spår av ägg (eller nötter)??
    Tacknämlig för svar!!!

Svaret: Inte annat än om det har använts i fabriken och på något sätt "smittat", vilket är osannolikt. Så du kan utgå ifrån att sojalecitin inte innehåller ägg eller nötter. Sojalecitin utvinns ur sojabönan.
    Lecitin är en typ av fett som fungerar emulgerande. Det är lecitinet i äggulan som gör att det går att binda så mycket olja i majonnäs.
    Lecitin kan utvinnas ur många källor. Det mest använda lecitinet är utvunnet ur sojabönan. Lecitin utvunnet ur ägg används ganska lite idag då den är dyr. Lecitin kan också utvinas ur t ex majs, ris m fl växter.
    Vid analys av t ex margariner med sojalecitin har inte sojaprotein kunnat påvisas .

• Lilla Prussiluskan

Ok!
    Tack för svaret!!!!

Svar på tråden Vad är lecitin?