• Annna

Ni som haft vattenskada hemma...

Hjälp! vi har en vattenskada. upptäckte igår en fläck i taket i hallen, som börjat bukta ut och var mjuk och fuktig. badrummet är ovanför...
    har ringt försäkringsbolaget som ska komma och kolla kanske idag eller imorgon.
    jag har aldrig varit med om detta förut och jag undrar hur det går till? tar det jättelång tid innan allt är fixat? hur dyrt blir det? självrisken ligger på minst 3000, men eftersom de tapeter och golvmattan som ligger i badrummet är såpass gamla får vi ingenting för att återställa. vi måste alltså betala det själva...

jag blir tokig. vi håller just på att renovera köket. det är ju jättedyrt och tar tid. vi börjar väl på att vara klara med det mesta, men det känns ändå som att hela huset är i en ändå röra. jag orkar inte mer nu.

det som är värst är att jag bara har ca. 2 veckor kvar till bf. jag vill inte ha nån här när jag får värkar, och inte heller när jag kommer hem från bb med en liten bebis. min familj bor 50 mil härifrån och jag funderar nästan på att åka dit och föda. min första är ju född på det sjukhuset. men då finns ju risken att min sambo inte kan vara med på förlossningen för han jobbar...

vilken röra. nån som har några tips eller råd? vill gärna höra om era erfarenheter kring vattenskador i alla fall.

Kram Anna

• Svar på tråden Ni som haft vattenskada hemma...
  • Fnyz

vi hade vattenskada för 1,5 år sen. inte kul

vi gjorde jobbet själv för det får man ju pengar för å då kvittade de det mot självrisken plus att vi fick lite pengar för vi hade jobbat mer än vad självrisken var värd. men det beror mycket på vilket försäkringsbolag man har vårat var suuperbra.

vi fick skriva upp allt som kostade å så betalade de det. även elen som gick åt för att ha en sån där fläkt som stod å gick i några veckor för å torka upp det mesta.

• Annna

Hur gör man jobbet själv? måste man vara väldigt kunnig på området, eller kan en vanlig "hemmafixare" få till det bra? dock vet jag inte om jag törs, vill inte ha en vattenskada till... =)
    tack för ditt svar!

• Fnyz

min gubbe å hans pappa är duktiga på hemmafixande å pappan hans är rörmockare men allt annat arbete kan man ju göra själv som t.ex. tapetsering, målning, städa upp å moppa upp vatten å städa efter allt är klart, å vi satte taket själv å la in nytt klickgolv själv allt sånt fick vi räkna in å fick en viss timpenning för å de drog ju iväg mycke de.

• Puss och Kram

Det kan bli begränsningar på hur mycket av ytan i badrummet de ersätter beroende på skadans omfattning. Sen beror ersättningen på varför skadan uppkommit. Läcker rören så gäller en sak, är det fel på tätskiktet kan det bli en annan sak osv. Svårt att säga i förväg hur det kommer att bli. Men tyvärr så kommer det att ta tid pga av alla torktider både efter rivning och under arbetet då nya tätskikt ska sättas osv, jag lider verkligen med er.

Vi fixade allt själv utom rörmokeri och el när vi renoverade och kaklade om vårt vattenskadade badrum. Men då har jag en sambo som är snickare och kontakter inom samtliga hantverksområden när vi behövde be om råd. Det är mycket slit och ett tungt jobb, så om ni inte har hyfsad händig och nogrann så skulle jag låta proffsen göra sådant som kan gå fel.

Lycka till med allt

• Lilah

Åhh, stackare...

Vi hade ett akavariium på 720 liter som gick sönder och allt vatten rann ut på ett par timmar medans vi var på jobbet. Det är rätt mycket vatten... Fördelen för oss är just att det gick så snabbt! För er del verkar det ju som om det har läckt under en längre tid...

Kan bara berätta hur vi gjorde och vilken ersättning vi fick. Vi ringde direkt till försäkringsbolaget som fixade dit en byggfirma som drog igång allt. En halvtimme/timme efter att vi hade ringt stod det två snickare och en byggchef i hallen och satte snurr på allt. Beställde avfuktare, värmefläktar, containrar, magasinering av möbler mm mm. Kan säga att vi är jättenöjda med bemötandet och lämnade med varm hand över allt "byggande och fixande" till dem!

Jag vet inte hur det var för er andra som gjorde jobbet själva men den ersättningen som vi fick från försäkringsbolaget när vi tog ledigt från jobbet dagen efter för att packa grejer (fick tömma hela vardagsrummet, köket och hallen) inte var speciellt stor. Tror att det låg på ung 90:-/h.

För oss var det så att vi själva fick stå för de nya ytskikten, med visst åldersavdrag, men allting annat stod försäkringsbolaget för.

Tycker synd om dig som alldeles snart ska ha bebis! Förstår att du funderar på att åka iväg! Det är ju så att det kommer att ta tid när det ska stå och torka oxå, vi hade tre fläktar stående i jag tror det var 9 el 10 veckor innan det var torrt.

Nu vet du lite hur det var för oss! Jag håller tummarna för att det ska gå bra!

Svar på tråden Ni som haft vattenskada hemma...