Medberoende stöd och hjälp
Hej!
Jag är en MEDBEROENDE, jag har själv valt att stanna.
Jag skulle vilja höra från andra i samma situation hur ni gör för att sätta gränser.
Jag träffar en anhöriggrupp en gång per vecka, men det ger inte så mycket längre. Vi skrattar mest åt eländet vi lever i, och det är skönt iofs.
Min sambo missbrukar amfetamin till och från, har så gjort under en 10 års period. Har sagt till honom att söka hjälp istället för att försöka lägga av själv men utan resultat.
Nu är det så att han försöker igen för xx gången i år (har tappat räkningen) att lägga av och jag kan inget annat än att försöka peppa, men jag vet att han inte kommer att lyckas den här gången heller. (jag hoppas givetvis, men har blivit besviken så många gånger)
Hur ska man göra för att få dom till att verkligen söka hjälp???
Få dom att inse att AA el NA och en massa vilja är det enda som hjälper???
För vad händer när suget blir för svårt? Jo man köper droger!
I stället för att gå på möte och träffa andra i samma situation.
Det finns ju en uppsjö av grupper för dessa människor som är slav under missbruket.
(Nu har jag sagt att om han inte fixar det så kommer jag att lämna honom och den här gången menar jag allvar, eftersom jag har bett honom göra ett val tidigare. Men han klarade inte av att göra det valet så nu får jag göra valet åt honom om han misslyckas i sitt försök att sluta.)
Hoppas på att andra medberoende vill dela med sej av sitt och att andra inte fördömmer våra val att stanna kvar.