• misly

progesteron

Hej alla! Äntligen gravid igen men har svårt att njuta. Är så rädd... Fick mf v15 1 jan och ett nytt mf v9 4 april. Testade + nu för en vecka sedan. Skall på ultraljud den 30/8 för att se så allt är ok. Har försökt prata med min barnmorska om progesteron men hon verkar så mot det. har ringt akutgyn men de ville inte ta emot mig. Känner mig så liten o hjälplös. Mötte ni lika mycket motstånd? Kan man få tag i det någon annanstans? Snälla hjälp...

• Svar på tråden progesteron
  • Karolina A

Hej!

Testa att kontakta en privat mottagning, det gjorde jag och där var det inga problem att få progesteron och trombyl utskrivet. De är så hjälpsamma och fixar tid för VUL när helst man vill.

Men om du ska ta progesteron ska man helst göra det så snabbt som möjligt, jag har fått det ordinerat att börja så fort jag testat ett plus, har dock testat det 2ggr, men fått missfall ändå, men det kan ju hjälpa dig!

Önskar dig all lycka till, jag vet hur stor oron är, men du ska se att det går bra för dig denna gång!

Kram kram...

• misly

Tack för ditt svar. jag skall leta upp en privat klinik och ringa dem medetsamma. Man griper ju efter varje halmstrå.
    Kramisar

• greta2

Gynekologen jag pratade med sade att man inte vet om progesteron fungerar och att vissa läkare skriver ut det medan andra läkare inte gör det. Ibland skriver man också ut det för att patienten skall känna sig lugnare om hon fått missfall förrut tex. Det finns inga kända risker med progesteron heller, sa gynekologen. Så jag funderar också på att försöka få prova vid nästa ev graviditet.

• Jagjagjag

Progesteron kan i alla fall inte göra någon skada, eftersom våra kroppar producerar detta själv vid en graviditet, så det fungerar endast som "lite extra hjälp". Men sen att det inte fungerar på alla är ju en annan sak.

Den enda nackdelen är att OM man får missfall så gör progesteronen så att du inte börjar blöda och håller då kvar det döda fostret.. Men då får man ju gå på regelbundna kontroller och se så att allt är OK, och är det inte det så slutar man ta progesteronen och då sätter det igång inom ett par dagar.

Man brukar också få progseteron om man har kort tid mellan äl och mens.

Lycka till!
    1 Ängel + 3 Missfall
Svar på tråden progesteron