• lilla snuttan

Hur gamla ägg vågar man äta???

Jag upptäckte att jag har 10 ägg i kylskåpet som var bäst före 13/8, alltså 4 dagar gamla. Är det bara att slänga dem nu? Vill inte knäcka dem för att sen spy av lukten :D

• Svar på tråden Hur gamla ägg vågar man äta???
  • annca

4 dagar? Oj, jag brukar nog ha två veckor gamal för det mesta...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Helena77

Om du har tänkt använda dom idag så är det ingen fara...som sagt så klarar sig ägg längre än vad det står.

• Fiafisen

Nej, det är lugnt. Ät äggen du! Jag har använt ca 3 veckor gamla ägg. de står sig mycke längre än datumet på kartongen. Knäck dem annars, det syns ju på dem. Men 4 dar är ingen fara!

• Sofia86

4 dagar är ingen fara alls. Jag skulle knäcka upp dem innan jag använder dem, alltså inte knäcka rakt ner i pannkakssmeten eller så, vore ju trist om ägget faktiskt var dåligt. Hitta på nåt med mycket ägg i så du blir av med dem! Jag har använt 2 veckor gamla ägg utan problem, men som sagt knäck upp dem och kolla. Om de inte luktar konstigt är de ok, ett dåligt ägg märker man lätt!

• Helena77

Det ska mycket till att dom skulle lukta konstigt.
    Och då kan jag ändå säga att jag är en sådan person som inte använder saker speciellt långt efter bäst före.
    Mjöl tex kan jag använda dan efter men sen hälls den ut.

• Alexandra82

Jag har hört att om man lägger äggen i en kastrull med vatten så ska dom ligga i botten.
    Dom kan ställa sig upp men om dom flyter är dom dåliga.
    Har testat detta med gamla ägg och det har funkat!

• isisisis

Ägg håller i en månad! Så sista förbrukningsdagen på ägg,är nog den sämsta av alla !
    Lukta på dem! När du knäckt dem!

• lilla snuttan

Tack tjejer! Jag är så himla kräkmagad när det gäller "gammal" mat men det här låter ju bra då

• annca

Står det inte "bäst före" på ägg också?

Mjölk - lättmjölk lätt hållbar en vecka efter utgånget bäst före! Iaf under vintern! 
    Kollar sällan vad det står för datum på det jag har i skafferi och kylskåp!

• Burmakatten

Ingen fara, ägg är normalt sett ett av de livsmedel som har kortast hållbarhetsdatum jämfört med hur länge det faktiskt går att använda dem.

• Monstermoster

Husmorstips
    Du kan (om du inte är alltför äckelmagad) slicka på dem och då kommer du känna att de är varmare i ena änden än i den andra om äggen fortfarande bra.
    Jag är inte säker på att det fungerar eftersom jag inte haft dåliga ägg hemma, men jag tror på det.

• menu

fast två ägg luktade skunk fast det var sista dagen, så jag brukar slänga dem en-två dagar innan bäst före, vill inte känna lukten igen!

• annca

Har faktiskt aldrig råkat ut för ett dåligt ägg...

Svar på tråden Hur gamla ägg vågar man äta???