Hur lever katoliker?
Är så nyfiken, i vilka länder brukar man vara katoliker?
Och hur lever dom som är katolska? Finns det typ några regler att leva efter?
Är så nyfiken, i vilka länder brukar man vara katoliker?
Och hur lever dom som är katolska? Finns det typ några regler att leva efter?
Polen, ungern, italien är exempel på katolska länder.
Många i USA är också katoliker.
Preventivmedel och aborter är ABSOLUT förbjudna!!!
Prästerna får INTE gifta sig, vilket lett till att det finns många "oäkta" barn då många präster lever vanligt familjeliv i lönndom utan att gifta sig.
Katolska kyrkan har också haft problem med pedofili och homosexualitet bland sina präster.
OBS: Katolikerna ser homosexualitet som ett problem, inte JAG!!!
Hur man som vanlig rättrogen katolik lever vet jag faktiskt inte, men familjerna har många barn eller lever i celibat
Katolisicsmen är en del av kristendomen och med andra ord ganska lik protestantiska kyrkan. Dock är den katolska läran lite mer sträng i mina ögon sätt.
Troende katoliker går bland annat i mässan och biktar sig med jämna mellanrum. Preventivmedel och aborter är något som katolska läran tar avstånd ifrån, dock praktiseras både abort och preventivmedel i de flesta katolska länder. Även sex innan äktenskap är vanligt förekommande.
Det är ju så att en del troende i den svenska kyrkan sparar sig till äktenskapet och så är det även för katoliker.
När det gäller katolska traditioner är det många som påminner om våra. De firar jul och påsk, sedan skiljer det sig lite från land till land.
Det är inte sant att alla katoliker ser homosexualitet som ett problem. Dock har Vatikanen (med påven i spetsen) tagit avstånd från homosexualitet.
För att man är katolik behöver man inte tycka att allt som Påven och Vatikanen säger är det enda rätta.
1991: Hoppas att du fick några svar på dina frågor, tycker att Mälaröbos svar mest visade på negativa saker, vilket flera av dem inte riktigt stämmer hur en vanlig katolik tycker och tänker.
Jag är själv Protestant och min sambo är katolik. Vi bor ihop utan att vara gifta och det är ingen i hans släkt som tycker att det är konstigt. (fastän de är troende katoliker och ej bor i Sverige)
det här har jag hittat pa wickipedia.
Romersk-katolska kyrkan, även kallad den Katolska Kyrkan är en kristen kyrka i den västliga traditionen som leds av biskopen i Rom (påven) och biskoparna med honom. Påven ses som efterföljare i direkt nedstigande led till Petrus (apostolisk succession). Den nuvarande påven heter Benedictus XVI. Kyrkans statistiska årsbok, Statistical Yearbook of the Church, från 2004 satte medlemsantalet till 1,098,366,000 medlemmar runt om i världen vilket gör den till världens största kristna kyrka.
Romersk-katolska kyrkan anses vara den kyrka som grundades av Jesus genom aposteln Petrus och har genom historien hävdat att man är den enda sanna kristna kyrkan (se bl.a. Matt. 16:18-19). Andra Vatikankonciliet (1962-1965) innebar dock en begynnande ekumenisk öppenhet, och idag erkänns de ortodoxa kyrkorna som sanna kristna kyrkor. Även mot de protestantiska och icke-kristna samfunden har man en öppnare attityd. Svenska kyrkans hållning till homosexualitet och skilsmässor har dock inneburit, att förhållandet till Rom försämrats under början av 2000-talet.
Namnet 'Katolska Kyrkan' nämns för första gången i ett brev från Ignatios av Antiochia, död c:a 107. Efter en period av sporadisk men intensiv förföljelse från de Romerska ledarna, deklarerade Konstantin den store år 313 i det Milanesiska ediktet religionsfrihet i det Romerska riket. Konstantin, mottog enligt traditionen dopet på sin dödsbädd, kallades den "förste kristne kejsaren" av Lactantius och Eusebios. Under medeltiden spreds den latinska kristendomen över hela västra och norra Europa. Under denna tid formades teologin av skolastiken, framför allt av teologen Thomas av Aquino. Då bildades också olika typer av klosterordnar som kom att få stor betydelse.
Splittringen mellan Väst- och Östrom (på 400-talet) ledde till en gradvis separation av Öst- och Västkyrkan då följderna av Västroms fall kom att försvåra kommunikationen mellan öst och väst. 1054 inträffade stora schismen (en schism med den östliga kristenheten), en brytning som blev definitiv då påvens sändebud lämnade en bannbulla på altaret i Hagia Sofia i Konstantinopel. Sedan dess har den katolska och de ortodoxa kyrkorna varit skilda åt, även om samtal mellan kyrkorna återupptagits på senare tid. Vid tiden för de stora geografiska upptäcktsresorna kom katolicismen att spridas via spansk och portugisisk kolonisation till Latinamerika, Afrika och Indien.
Under senare delen av 1200-talet började kyrkan emellertid att förlora sitt politiska inflytande som världsreligion i Europa. Den feodala maktuppdelningen stärktes under denna period och dess furstar gjorde mer eller mindre anspråk på kyrkans stora rikedomar. Detta ledde till kyrkans förfall under senmedeltiden
Reformationen under 1500-talet gjorde att den katolska kyrkan förlorade i inflytande i stora delar av norra Europa. Man samlade sig till motreformation vid Tridentinska mötet 1545-1563. Kyrkan omorganiserades, nya ordnar bildades (till exempel jesuitorden) samtidigt som kyrkan fick en mer militant prägel.
Andra Vatikankonciliet (1962-1965) hade signifikant betydelse för hur den Romersk-Katolska kyrkan skulle tackla det moderna samhället och hur kyrkan skulle förhålla sig till omvärlden. Det anses vara 1900-talets viktigaste kyrkohistoriska händelse och en av de viktigaste händelserna i den Katolska-Kyrkans historia. Liberala element förespråkade en radikal reformation av kyrkan för att tilltala en ökande sekulariserad omvärld medan mer konservativa förespråkare argumenterade för bevarandet av traditioner. Andra Vatikankonciliet producerade fyra konstitutioner, nio dekret och tre deklarationer. Kyrkan deltager idag mer i ekumeniskt arbete, mässordningen förändrades och gudstjänst firas på folkspråket. Det är dock viktigt att notera att det Andra Vatikankonciliet inte ändrade kyrkans fundemantala doktriner eller dogma.
Värt att notera är att benämningen "romersk-katolik" syftar på den latinska riten (liturgi) som är vanligast inom den Katolska kyrkan, men då det finns andra riter kan det vara idé att inte använda termen romersk-katolsk då man syftar på hela katolska kyrkan, detta för att undkomma förvirring om vad man egentligen menar.
Nu är väl inte homosexualiteten i sig självt ett problem i katolicismen utan det är väl mest den utlevda sexualiteten i homosexualiteten som betraktas som en synd..?
Ja har erfarenhet från det Katolska Irland då min sambo kommer där ifrån.
Ja är ateist och mycket intresserad av religion, FÅ religioner har gjort mig så förbannad som katolicmen.
Fördomarnas religion!
På Irland ger en abort långt fänelsestraff för den läkare som utför den.
Homosexuella är onormala.
Prästerna lever i celibat, varför är en gåta, finns inget i Bibeln som säger att en präst bör göra det.
MÅNGA präster inom katolicmen som förgripit sig på barn.
Verkligen en religion som tycker om att höras och synas, men som inte har rent mjöl i påsen om man ser till tex präster som ska stå för den.
HUA!
Jag har fått lära mig att det här med att prästerna inte får gifta sig o ska leva i celibat har med att göra att de inte får avla några barn eftersom kyrkan inte får ärvas. Gammalt som lever kvar. Vissa präster får dock dispens. Jag känner en katolsk präst här i Sverige som är gift och har barn.
ja har pa irland sa far man inte synda.... men som tur ar sa om man rakar synda sa kan man ga och bikta sig typ varje dag. sa det ar bara att supa pa och kora full och vara otrogen och halla pa och sen gar man till prallen och ber om nad.... jatte bra. Sa haller dom pa har pa irland riktigt skrattretande....
Oj, oj, det är ju så sällan svart eller vitt i hur folk lever. Det skiljer sig mellan länder, städer, byar, familjer och individer hur man väljer att tolka och utöva sin religion. Katolicismen enligt vatikanen är väldigt konservativ så är det olika hur stort inflytande religionen får på resp. lands politik. Irland är ju ett jättebra exempel på att man tar väldigt hårt på religionen och det "senaste" som vatikanen kommer med.
Jag tror det är svårt att hitta statistik på hur många katolska präster som förgripit sig på barn. Det finns uppmärksammade fall som naturligtvis kastar en skugga över alla präster...
Det är så lätt att packa in en religion i en liten ask och välja om man tycker om eller inte. Buddhismen tex är det få som irriterar sig på men det är en väldigt hierarkisk och mansdominerad religion så som den praktiseras på många ställen. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det ligger i religionens natur eller att det alltid är så.
Men det är sant, många hemska saker händer i religioners namn, också katolicismen.
I stort, TS, lever de flesta katoliker som du och jag kanske gör, kärlek, familj, barn, skratt och tårar=)
Det brukar förresten finnas riktigt bra översikter över vilka religioner som dominerar i vilka länder i de flesta världs-atlaser, titta i en sån, det är jätte-intressant!
Jag bor i ett katolskt land och det är rätt hårt med våra mått mätt. Bodde tidigare i ett islamskt land och jag måste säga att katolikerna lever hårdare efter bibeln än muslimerna efter koranen. har dessutom aldrig råkat ut för rasism tidigare men här finns det varje dag, hela tiden. Mot blonda alltså.
Jag bodde i egypten ett halvår och fick massor med vänner. Har bott här nu i nio månader och känner en person från lokalbefolkningen. En enda. Och det beror inte på att jag inte är utåtriktad.
Beror möjligen på kulturen, inte religionen, vad vet jag. Ovälkommen är jag i alla fall
Min man ar katolik och amerikan.
Han lever precis som vilken manniska i Sverige som helst.
Praster far inte vara gifta, men man kan vara aktiv inom kyrkan, (som diakon, diakonissa etc.), och da vara gift och ha familj.
Jag tror att de storsta skillnaderna som jag har upplevt, (ar uppvuxen i en ateistisk familj i Sverige), ar nog att de gor nattvard pa brollop, och att de garna fastar innan pask. Sen sa ar de val lite anti att man flyttar ihop innan man gifter sig, men det ar mycket amerikanskt med och inte enbart katolskt. Aven manniskor fran andra religioner lever efter sana matt har.
Ja bikten ar ju lite mysko med, men jag kannar inte direkt nagon som gar och biktar sig med jamna mellanrum. Jag tror inte min man har gjort det pa de 9 ar vi har varit tillsammans t.ex.!!