• Fastidious

Nyttigare sylt, mindre socker ? Recept någon??

Jag söker ett recept på sylt med mindre socker i ... och då ej heller sötat med sötningsmedel!

Någon som har ett bra syltrecept? Det kan vara hallon - blåbär - jorgubbar lr nåt...Det har inte så stor betydelse.

Har ätit så mycket socker och annat skit nu i sommar och vill verkligen ta tag i hälsan nu!

• Svar på tråden Nyttigare sylt, mindre socker ? Recept någon??
  • AnnaK

jag skulle bara mosa några blåbär, hallon, björnbär, lingon el jordgubbar. Och bara äta dom mosade, bären är ju söta i sig så socker behövs ju inte. Men hållbarheten är ju inte så lång då.

Då är det bättre att ha bären i frysen och ta fram och mosa till sylt när du ska ha den

• 1977

jag köpte syltsocker i affären sist och på paketet fanns det recept om man ville dra ner på sockret..(har slängt paketet!)

• prickelina

det är väl bara att minska på sockret och kanske öka på pektinet lite?

• izadora

Stämmer in med AnnaK. Frys sylten då eftersom sockret fungerar som konserveringsmedel.Och mindre socker så möglar det nog lätt.

• brokig

Ja, sylt är ett av de livsmedel där sockret inte bara är viktigt för smak och textur utan också för att det fungerar som konserveringsmedel. Den högsa sockerhalten i sylt hindrar tillväxt av både bakterier och svampar. Minskar man kraftigt på sockret riskerar du mikrobiella angrepp. Lingon innehåller naturligt benzoesyra vilket gör att recept på lingonsylt ofta innehåller mindre socker än annan sylt.

Jag skulle rekommendera dig att ta fram bär och sockra efter behag eller koka lite bär med lite sylt när du ska ha dem. Att göra sylt med låg sockerhalt och spara kan vara dåligt för hälsan.

• Linisen

När jag rabarbersylt eller jordgubbssylt har jag pressad apelsin och aldrig socker, ¨låter kanske skumt men blir perfekt

• Fastidious

Jag köpte Icas "må gott" jordgubbssylt idag.. endast 16% socker.. ska bli spännande att se hur den smakar.

Svar på tråden Nyttigare sylt, mindre socker ? Recept någon??