Faktureringsavgift
Ska man inte slippa faktura-avgiften om man betalar med e-faktura? Jag trodde det var det som var själv vitsen...
Fick min första e-faktura från Comviq idag, då fakura-avgiften på 15 kronor var inräknad. Kan det stämma?
Ska man inte slippa faktura-avgiften om man betalar med e-faktura? Jag trodde det var det som var själv vitsen...
Fick min första e-faktura från Comviq idag, då fakura-avgiften på 15 kronor var inräknad. Kan det stämma?
Jag har hört att fakturaavgift är en frivillig avgift, man behöver inte betala den. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte!
Pokergirl
Va?
Om den vore frivillig skulle ju ingen betala den. Kan det stämma?
Jag har ingen fakturerings avgift från min efaktura från comviq. Kollar upp det.
MalinI
Tack! Ska genast göra det!
smultronbubbla: så sa då en bekant till mig iallfall! Dom betalar aldrig faktureringsavgift.
betsla
Precis!
Jag ringde i alla fall Comviq och han sa att de hade gjort fel. De kunde inte ta bort priset på räkningen, (vilket jag i efterhand tycker låter lite märkligt) men jag skulle i alla fall få de pengarna att ringa för. Hur jag nu ska kunna kontrollera det...
Du väljer själv om du vill vara kund hos ett företag eller ej. Enligt de avtal du går in i ska det stå om de har en aviavgift eller ej. Skriver du då under detta avtal så är det också skyldig att betala den. e-faktura brukar vara gratis, men varje företag får sätta de avgifter de tycker sig ha skäl för. Med autogiro kan du också få betala, då vissa företag skickar ut pappersavier ändå, fast att själv inbetalningen sker automatiskt. Du är alltid skyldig att betala det som åligger dig enligt de avtal man har tecknat, så man kan alltså inte bara strunta den.
Men om inte företaget från början anger att det finns en faktureringsavgift så behöver man INTE betala den. Har man däremot gjort det en gång så måste man även i fortsättningen betala eftersom det då visade en acceptans av vilkoret.
Gloriousgirl
Nu hade jag visserligen inte tänkt att strunta i den.
Däremot kan man tycka något är fel, höra av sig till företaget och, som i detta fall, få en bekräftelse på att de hade gjort fel.
Fakturaavgift har enbart med pappersavin att göra, den ska mna inte betala via e-faktura. I så fall finns det inte så stor anledning att ha e-faktura, eller hur?
Jag skriver inte under att jag ska betala en fakturaavgift, jag skriver under ett avtal som binder mig att betala deras avgifter, RÄTT avgifter.
Jag har jobbat i samma hus där Comviqs KTJ sitter fast för ett annat bolag då och vi hade många kunder som drog av faktureringsavgiften varje gång och då nollades den, så det blev alltså inga skulder hos oss.
Vet dock inte om Comviq gör likadant, men jag kan kolla med en kompis som jobbar där, om du vill.
Sannah
Aha, så om räkningen var på 150 kronor och fakturaavgiften på 15 kronor, så betalade kunderna ändå bara in 135 kronor?
Det vore ju snällt om du ville kolla, men jag vet inte om jag vågar göra så ändå
Det jag menade var att om man skriver under att avtal där det står vilka avgifter som finns så godkänner man även dem när man skriver under. Vill man inte betala dem så ska man heller inte skriva under avtalet, alternativt så kan man ju kanske förhandla med företaget ifråga om de kan ta bort avgiften och isåfall ska man ha ett annat avtal...
Så länge det står i avtalet att företaget har rätt att påföra kostnader såsom fakturaavgift/adm. avg etc så är man skyldig att betala den avgiften. Står det däremot inget om dessa avgifter i avtalet man skrivit på så "behöver" man inte betala den.
Oftast så tror jag de flesta "nollar" bort de restskulder som blir när kunder inte betalar fakturaavgiften, det blir billigare att ta bort den än att skicka ut påminnelse (papper, kuvert, porto + arbetskostnad). Vi "nollar" på vårat jobb.
Jag kan nolla på mitt jobb också, om kunden är schysst. Om man klagar och har sig så låter jag den stå kvar...haha. Egentligen så SKA den ju betalas, men i vissa fall kan jag bara kredda den så att man slipper allt runt omkring.
INGEN KAN TVINGA DIG ATT BETALA FAKTURAAVG. MEN OM DU EN GÅNG FRÅN ETT FÖRETAG BETALAT DEN SÅ HAR DU ACCEPTERAT DEN O KAN SEN EJ TA BORT DEN. mEN NÄR DU BLIR NY KUND HOS NÅGON KAN DU VÄLJA ATT EJ BETALA NÅGON SÅ TÄNK PÅ DET!!!!!
(oj skrev visst allt med stora bokstäver...)
Man betlar fakturaavgiften när man får fakturan via brev, ändrar man sedan och får den via internet, ska man inte betala den avgiften. Konstigare än så är det väl inte? Han på Comviq erkände ju t.o.m. att de gjort fel.
gosgos; inte om det står i avtalet. Står det i avtalet att dom kan påföra ev avgifter såsom fakturaavgift så är man skyldig att betala det. Om det inte står i avtalet så måste dem meddela i god tid innan man påför fakturaavgift så att den ena parten i god tid kan ev säga upp avtalet.
smultronbubbla; Mitt svar var om fakturaavgift i allmänhet. Du hade råkat ut för ett fel från comviq sida, trist, jag har också comviq och jag har haft massor med strul från dem med felaktiga avgifter o sånt.