• Alex26

HJÄLP vilken whisky ska jag köpa? SNÄLLA hjälp mig...

Hej!
    Har fått i uppdrag av jobbet att köpa en fin singel malt whisky till chefen i present då han fyllt år... Vilken ska jag köpa? I systemets katalog står det inte singel malt whisky, vad är det?
    Snälla hjälp mig någon, snabbt....

• Svar på tråden HJÄLP vilken whisky ska jag köpa? SNÄLLA hjälp mig...
  • Pokergirl

Det står maltwhisky i katalogen. Hur mkt får den kosta? Ardbeg är en höjdare om han är whiskyfantast!

• laven

Macallan är ju alltid gott. Eller Dalwhinnie. Mmmm....

• Maraschino

Det är ju helt beroende på om man vill ha en rökig whiskey eller inte!!!!!
    Min sambo älskar singelmalt whiskey så bestäm om den ska vara rökig först så kan jag tipsa om en del sen!!

• innana

Oban (lite mjukare)
    Lagavulin (rökig)
    Macallan 12-årig (pasasr de flesta)
    Ardbeg (lagom rökig)

...finns massor. Fråga i butiken! Det är väldigt olika på vad man föredrar...

• Alex26

Vi har ca 800-900kr men vi tänkte köpa någon blomma också... Ingen anning om den ska vara rökig eller ej...

• DragonLover

Laphroaig är väldigt populär (rökig)

• Alex26

Ja, han är en livsnjutare;) och whisky drickare..

• millan R

Köp en billig blomma (så ni har mycket pengar över till whiskeyn), ta pengarna och gå till bolaget och be personalen om hjälp. En single malt från Islay brukar vara bra.

• innana

Har du runt 500 spänn så köp en lagrad whisky då, ofta lite dyrare. Bowmore 15 år? Sherrylagrad Macallan? etc. Ta en som är 12-20 år gammal.

• DragonLover

Glen Elgin är lite mindre rökig men jag vet inte om de har den på bolaget.
    Har man tid på sig så kan man ju beställa saker på systembolaget men det brukar ta ett tag att få det ibland.

Fråga på bolaget annars de brukar ju vara bra att tipsa om tex vin när man säger vad man skall äta...

• Maraschino

Bowmore är en bra whiskey om du inte vet om den ska vara rökig eller ej!! Finns några olika sorter av den men den "vanliga" är riktigt bra.

Laphroig är oxå ett bra alternativ, lite rökigare..

Ardbeg är mer åt tjär hållet och man ska verkligen gilla rökig whiskey då..

Bruichladdish är oxå den ett utmärkt val av singelmalt som inte är allt för rökig!!

Några tips, hoppas du hittar något till chefen!!

• laven

Isåfall är nog både Macallan och Lagavulin (i vanligt format) för vanliga, skulle jag tro. De speciallagrade, eller extra gamla (18 år eller mer) är nog roligare eftersom han kanske inte druckit dem förut.

• Maraschino

Bruichladdish har en som heter Links som är riktigt god, den gillade tom jag som inte gillar whiskey!! Men som någon sa Islay whiskey är bra whiskey!!
    Låt inte bolaget lura dig att köpa en blended om han är en livsnjutare och whiskeydrickare!!

• Alex26

tusen tack för alla tips, ska bli kul och gå på shopping i morgon och se om de har någon av dessa hemma!!!

• Longwayhome

Talisker 18 åriga. Ett tips!

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
Svar på tråden HJÄLP vilken whisky ska jag köpa? SNÄLLA hjälp mig...