• förväntansfull

Normalt HB?

Hej alla och gott nytt år på er!!
    Jag har en liten fråga om vad som är ett normalt eller bra HB? Jag var hos BM idag och hade ett Hb på 114 (v.25+2) och hon sa att det var helt normalt. Men så läste jag ett annat inlägg där hon "bara" haft 110 och "ingen undra på att hon varit trött"?!
    Är det någon som vet?
    /C.

• Svar på tråden Normalt HB?
  • Isabella

I början av min graviditet (v.10) så var mitt hb 133 och det var normalt enligt min barnmorska. Sen sjönk det till 105 vilket var på tok för lite. Började då med järntabletter o nu är det uppe i 120. Så det är på väg uppåt igen sa min barnmorska.

• nile

Hej hej! Mitt hb låg på 116 när jag började äta nieferex. Innan det låg det 136 så jag vet inte riktigt. När jag var där senaet så låg det på 122 och det var okej så hon!

Det kanske är individuellt, jag vet inte riktigt!
    Kram på dig och lycka till med bebben

• SaraLee

Hb skall helst ligga på mellan 140 och 120 för kvinnor, är man gravid så är något lägre ok men jag tror att det är en viss gräns vid 115 eller något
    för vad som anses vara "accaptabelt" sedan bör man äta järnisar!
    Lite beroende på vad man brukar ha för värde samt hur man mår etc.
    förståss!!!

• Lufsen

På inskrivningen låg mitt Hb på 152...Ganska högt, Men jag var/ är otroligt trött ändå.

• aloehh

"Normalt" är väl 120+140 för kvinnor, som ovanstående skrivit.
    Själv har jag väldigt lågt gravid eller ej. Jag kanske ligger på 110 när jag inte är gravid. Annars sjunker det till runt 90. Kan hålla någorlunda kontroll med järntabletter men det är alltid så lågt.

• miffolina

114 kan vara lite i underkant, kanske du skulle börja äta järntabletter, men hör med din bm först. VArför hb sjunker lite när du gått lite längre i graviditeten är bla att du får mer blod i omlopp...men du har inte alls extremlågt hb

jag har legat ner på 92 i båda mina graviditeter och det har inte påverkat mig nämnbart...är man osäker kan man ta blodstatus för att se hur ferritinvärdet ser ut, det är det värde som anger hur pass mycket depåer du har...det ska ligga över 6 om jag inte minns fel, är det lägre kan det vara tal om att tex få järninjektioner, om något skulle hända tex vid en förlossning, då man kan förlora en del blod.

Men var inte orolig, be bm ta ett hb på dig nästa gång du ska dit

• Knytets mamma

måttlig anemi 70-110 g/l
    Enligt några undersökningspapper jag har från en studie så ligger normalområdet för kvinnor mellan 116-149.
    För höga Hb värden, är precis som för låga, inte bra.

• vanja77

över 105 brukar klassas som normalt men är kroppen van vid att man ligger på 120-130 så kan man bli trött av att det går ner till 110.
    Jag ligger "normalt" på 100-105 och dippade ner till 82 under min graviditet... DET är mindre bra men det löser dom fint med järninjektioner. därimot känner jag mig prima på 90-95 min kropp är ju van vid det

*kram*

• Jenny Penny

Mitt ligger normalt runt 170, det är väldigt högt, ingen vet varför och jag mår bra. Nu under grav ligger det runt 140 som är mer normalt. Jag mår fortfarande bra. Fattar ingenting av detta hb värde. Äter inte tillskott då´rå... *s*

Svar på tråden Normalt HB?