• Soffie

Kalmar BB hur är det egentligen???

Jag har som tur är bara bra erfarenhet av kalmar bb men har hört rykten om att det inte alltid är så?!
    Tydligen är spädbarnsdödligheten störst där.
    Många på mammagrupper mm har nämt om en manlig barnmorska som inte ska va så bra? stämmer det? valde därför i mitt brev till bb att avböja för manliga barnmorskor. Kanske lite barnsligt men just då är man ju så orolig.
    Hur känner ni? Fick ni bra barnmorskor? Tyckte ni Kalmar bb är bra?

• Svar på tråden Kalmar BB hur är det egentligen???
  • Tiril

Jag har valt Västerviks bb framför kalmars. Varför? har hört av vissa läkare och sköterskor som har jobbat i kalmar men nu jobbar i VV att kalmar är inte lika "trevligt" och "tryggt" som VVs bb. Sen när man läser tidningen ang barnadödlighet mm på kalmars sjukhus så blir jag ännu mer skeptisk.
    Men det är ju upp till var och en att bedömma sina tankar, vissa kanske har underbara saker att säga om Kalmar, andra kanske inte, men nu har jag sagt vad JAG tycker.
    *ler*

• Sharp

Nu är det visserligen nästan fem år sedan jag födde på Kalmar BB och de har ju bytt lokaler sedan dess men jag tyckte att de var OK. Svårt att säga när man inte har något annat att jämföra med men iallafall...Jag ska tillbaka snart, i v 39 nu så jag kan återkomma i frågan...vad gäller statistiken som spädbarnsdödlighet så ska man nog läsa den med en nypa salt, minns att statistik är som en bikini, den visar det mesta men döljer det riktigt väsentliga! *ler* Det handlar om så små marginaler så statistiken blir lätt felvisande. Den erfarenheten jag har av manliga barnmorskor är bara bra, eftersom de inte har några "egna erfarenheter" så måste de bli mycket mer proffsiga och det tror jag kan vara en fördel. Dock är det en otrolig press och mycket ammningspropaganda på Kalmar BB men det är det väl överallt antar jag!

• HelenR

Jag födde på Kalmar BB den 30/9 och tyckte att de va hur bra som helst. Fick två underbara personer som verkligen hjälpte än...Så jag tyckte inget va negativt

• Svarta katten

Hej
    Har ni nån länk på artikeln där det stod att Kalmar var ett dåligt ställe? Jag skulle vilja läsa...

• mamma på landet

Att spädbarnsdödligheten är högre beror nog inte bara på förlossningsvården. Ett barn som dör vid förlossningen kan ha varit mindre livligt under några dagar, mamman ringt MVC men inte fått gehör för sin oro. Så barnet är dött när det kommer in. Jag känner till några såna fall.
    Jag tror mödravården är en stor del av problemet, många jag känner får gå dit med långa mellanrum och om de är oroliga avfärdas de i telefonen med ett "det är normalt".
    Jag har fött 2 barn i Kalmar och det var visserligen länge sen men det gick jättebra. Man kommer väl inte lika bra överens med alla, men jag tror nog de kan sitt jobb.
    Det kan vara idé att läsa hela artikeln i Läkartidningen, jag tror den kommer en gång i veckan så det är förra numret.

• Soffie

Larven

Jag såg det på rapport eller aktuellt att spädbarnsdödligheten var högts där i kalmar. tror det stod i Barometern? Däremot sa de inte hur många barn det skillde. Nått i barometern om några st minns ej hur många men det var mellan bästa och sämsta. Hörde att i det landstinget fanns ul hos barnmorskekontrollena om jag nu inte uppfattade det helt galet!

Att kalmar ska va dåligt har jag inte läst utan det är snarare rykten.
    Min mamma hörde också dessa rykten när hon väntade barn så de har funnits länge länge..(23år)

• sparven

Jag ska oxå föda i Kalmar så jag vill gärna höra mera erfarenheter och tips på vad man ska tänka på.

• Soffie

jag tyckte det var bra personal och nya fina rum.(även om jag hade otur och fick det allra minsta) jag skrev i bb brevet och de accepterade mina önskemål!!!

• Nina75

Har bara possitiva erfarenheter av kalmar bb och jag ser fram emot att få föda just där igen.
    Vad gäller statistiken om spädbarnsdödligheten så håller jag med Sharp om att man nog ska läsa det med en nypa salt. I tidningen stod det något om att ifall de hade kunnat rädda ytterligare 1 barn så hade de kommit mycket "högre upp på listan". Så det handlar ju verkligen om små marginaler och det måste ju bli missvisande då.
    Jag har faktiskt aldrig hört något negativt om Kalmar bb, däremot har jag hört mycket negativt om andra bb. Tror vi ska vara glada som har ett så fint bb.

Svar på tråden Kalmar BB hur är det egentligen???