• Noffis

Vid lyckade ivf . Kille eller tjej vad är vanilgast?

• Svar på tråden Vid lyckade ivf . Kille eller tjej vad är vanilgast?
  • Teälskare

Någotr fler % killar säger de typ 2-4 % kanske...

• Fjällsippa

Varför är det större chans att få kille vid IVF? 

• danei

Ingen aning men vi fick en tjej

• Fiaflopp

det är spermien som bestämmer vilket kön det ska bli så där tror inte jag på någon statistik...

• Peki

Helt ovetenskapligt och utan riktig statistik:

Enligt vad jag har hört, och vad man kan se hos IVFare här på FL så finns det en skillnad. I ivf-födelsetråden förra året var det 2/3 pojkar vid vanlig IVF.

Vid vanlig IVF är det fler pojkar än flickor som föds.
    Vid ICSI är det fler flickor än pojkar.

Orsaken ska vara att pojkpermierna är snabbare och i en labbskål är vägen till ägget så kort att de hinner före.
    Vid ICSI väljer man ut de som ser "finast" ut och det är oftare flickspermier för de är uthålligare.

• Fiaflopp

Och så är det många som säger att flickembryon är starkare än pojkembryn...

• Katten Ceasar

Oj, vi var förberedda på att det skulle bli en pojk. Min sambo vill helst ha en pojk (dum tanke, jag vet!) och jag har alltid sagt att jag vill ha en pojk först. Men eftersom att vi har gjort icsi så kommer det att bli en flicka och det kom som en chock för mig. Jag har ju hela tiden vetat att det kan bli antingen en flicka eller pojke. Men på nåt sätt så har jag alltid trott på att jag kommer att få en pojk först. Men vi får väl se vad dte blir då...

Ska tillägga att vi har gjort ICSI...

• Leva

Vi fick en tjej efter ICSI. Men jag har aldrig hört att det skulle vara så mycket högre %-andel flickor än pojkar rent statistiskt...

Leva

• Loppeloppan

Jag har hört/läst att det föds 51% pojkar och 49% flickor. Har själv en pojke efter isci

• Rosenöga

Känner två föräldrpar som blivit gravida efter IVF. Båda födde tvillingar och båda fick två tjejer.

• myspysan

Vi gjorde ICSI och fick en pojk, våra vänner gjorde ivf och fick 2 flickor.

• Einnej

Dum fråga... men kan man bestämma kön vid IVF? (jag vill inte detta, bara en fråga).

• Peki

Einnej: Nej det kan man inte. Alltså rent tekniskt kan läkarvetenskapen könsbestämma embryona genom genetisk screening och på så sätt välja ut en flicka eller pojke.

Det är däremot inte tillåtet. Enda gången man får göra genetiska kontroller av embryona i Sverige är för par som får mf pga genetiska orsaker. Då har man rätt att kontrollera embryona och cälja ut de som är friska (IVF med PGD).

• Rosenöga

Den som har svåra genetiska sjukdomar i släkten, kan de undvika att få ett sjukt barn genom konstgjord befruktning?

• Sanna73

Vi gjorde ICSI och fick en son. Två par vänner har gjort IVF och fått flickor.

• majsan2

intressant info, hade inte hört detta tidigare. Vi har gjort icsi och väntar troligtvis en liten tjej (enlig BM på UL såg det väldigt troligt ut..)

• lillfia

Det var intressant att läsa. Har själv gjort ICSI och om drygt en vecka får jag veta om statistiken stämmer i vårt fall

Det har ju inte riktigt med frågan att göra , men jag har läst någonstans att för par som försökt få barn länge och till sist lyckas på egen hand så är det ganska mycket större chans att det är en pojke än flicka, kommer däremot inte ihåg anledningen till det.

• Sanna73

Men visst är det så att oavsett IVF eller inte så föds det väl fler pojkar än flickor? Det har i vart fall jag alltid fått lära mig.

• Rosenöga

lillfia,
    det borde vara tvärt om, så att den som till sist lyckas ¨på egen hand oftare får flickor. Därför i de fall då spermierna är dåliga är det pojkspermierna som är känsligast och försvinner först. Det blir då övervikt för tjejspermierna som är mer seglivade. Men det beror ju på vad som är orsak till svårigheten att bli gravid.

Svar på tråden Vid lyckade ivf . Kille eller tjej vad är vanilgast?