• Aran

Spänner i hela magen???

Ikväll har det spänt i hela magen.. det gör ont.. och det är skönast och släpper lite när jag ligger ner. Hur ska man veta, vad som är vad? Vet ju inte om det är tarmarna.. magsäcken.. bebis.. livmoder.. osv.. men det gör mest ont i hela magen. Vad kan det vara?

• Svar på tråden Spänner i hela magen???
  • Emilia Thindra

Spänner i magen? Hmm blir magen spänd så kan det vara sammandragningar... Det hade jag

• Aran

Nja.. jag har nog mer öm ont i hela magen.. svårt att förklara..

• Bumba

Hm, kan vara sammandragningar som sagt... Eller att bebben trycker mot något... Ring o kolla med förlossningen om du är osäker...

• Stumpegrisen

Jag ar i v.25 och ibland blir magen helt hard och spand for mig, kan knappt andas for det trycker bade uppat och nedat.Pa mig verkar det vara trmarna som ror sig eller som ar lite oroliga. En promenad brukar losa problemet. Men du kanske har ondare an sa....

• heartgirl

säkert sammandragningar...brukar hjälpa (för mig)att vila och nästan massera magen lite.....
    Lycka till!! Ring annars förlossningen...

• MrsNash

Kan vara att magen växer också, du kanske är inne i en intensiv växtperiod, jag har haft några sådana perioder med. men kolla för säkerhets skull att det inte är sammandragningar.

• Aran

Tack för era svar.. Märker nu att det kommer mer till kvällen efter en lång arbetsdag. Så det kanske är bara ren trötthet som jag blir spänd av och så..

• Charlie85

Jag har vaknat två nätter sammanlagt av att magen är stenhård och de gör såå ont. Kan inte heller peka ut VAR det gör ont. Gör ont i hela magen! I natt tog jag mig knappt ur sängen. Men efter en liten promenad inomhus så blev det bättre. Är faktiskt också lite orolig. Händer det igen så kommer jag att ringa till BM och höra, hon kanske vet.

v 22
  • diskus

Det kanske är samma som jag har ibland... Det känns som att någonting inifrån magen trycker utåt, så att all vävnad är spänd till bristningsgränsen. Det liksom spänner i hud och allt! Är det något liknande du har?
    Mitt går också över till en viss gräns när jag halvligger.

• Jesster

Så känns det för mig också när jag anstränger mig, och speciellt då på jobbet.
    Oroväckande och obehagligt.

• sasju

Precis så har jag med!!!
    Jag blir helt tokig på kvällarna, känns som att huden inte hinner med att växa i takt med magen...

Det spänner och trycker på, är inte alls bebismagen utan hela magen, och det är som utanpå skinnet men ändå innanför..=)

Känns som jag spänner ut magen allt jag har men det gör jag inte...

• Liten Knodd

Hej!

Jag har också haft jätte-mycket sammandragningar och jag börjar lära mig dem nu. Ibland blir hela magen stenhårt. Då kan det kännas svårt att andas, spänner så otorligt i hela magen så man tror att den ska gå sönder och man kan bli snurrig om man står upp eller går. Jag blir t.o.m snurrig och mår illa även fast jag sitter ned.

Andra gånger kan det kännas som två tegelstenar längst ned i magen under naveln. Som om två starka muskler reser sig.

Och ibland får jag sammandragningar för att bebisen spjärnar emot magen.

Är i vecka 30 och har haft sammandragningar sedan vecka 24. Självklart blev/blir man lite orolig. Speciellt när det bara var 2 min mellan varje sammandragning.

Det som är viktigt att känna till, som överläkaren på förlossningen sa, är att så länge inte livmoderhalsen påverkas (alltså mjukas upp eller öppnar sig) så är det ingen fara.

Kommer det regelbundet och/eller väldigt tätt ska man absolut ringa förlossningen. Dumt att gå och oroa sig.

• Jeslin79

Så har jag oxå kännt! Senast i natt. Vaknade av att det spände i hela magen och det gör väldigt ont. Kan inte riktigt beskriva hur det känns... Har hänt 1 gång tidigare oxå.
    Har läst att man kan få förvärkar, att livmodern "tränar" inför förlossningen. Men vad e det för skillnad mellan sammandragningar och förvärkar?

Svar på tråden Spänner i hela magen???