• FruD

Har någon erfarenhet av talpedagog?

Hej,
    Jag har en dotter som är nyss fyllda 3 och som var på sin 3 års kontroll för ett par dagar sedan. Där skulle hon säga vad som var illustrerat på bilderna (det var mössa, vantar, bil, penna, äpple och kopp). Men min dotter säger inte någon av dessa ord - hon kan peka på dem om man frågar efter tex bilen. Istället så svarar hon "det" el "den". HOn har ett stort ordföråd, men uttalar sällen dem. De ord hon säger är: mamma, pappa, mormor (momma), det, den, mig, jag, nej, ja, tack, jätte, stor, bajs, sitta, titta, låna. Flertalet av dessa ord är inte heller rena och därmed för utomstående svår att förstå. Hon babblar hela dagarna och verkar inte hindrad för det. Sen består en mening kanske av 3-4 ord som är för oss förståliga. Nu har vi fått en remis till en talpedagog.

Har någon här inne erfarenhet av en talpedagog? Berätta gärna lite.

FruD.

• Svar på tråden Har någon erfarenhet av talpedagog?
  • Sanna Marie

Förstår faktiskt inte varför man skickar en 3 åring till en talpedagog. Alla barn utvecklas väl olika och så länge ni föräldrar förstår henne så är det väl bra.

Skulle tycka det vore annorlunda om hon skulle börja i skolan.

Jag gick till talpedagog då jag var i 7 års åldern och detta var på 70-talet ska jag kanske säga. Är fortfarande irriterad på att jag blev skickad dit. Mitt problem var att jag var blyg och pratade genom näsan då jag blev nervös. En gång var jag förkyld minns jag och kunde knappt prata eftersom det var täppt i näsan, och ändå satt denna talpedagog och tvingade mig säga ord.
    Rent av opsykologiskt tyckte jag.

Hoppas det går bra för din del allafall och oroa dig inte i onödan.
    Kram!

• Pingulina

Jag tycker att det är bra att man reagerar på 3-årskontrollen om barnet inte benämner bilderna eller pratar i åtminstone tvåords-meningar (vilket man oftast gör redan vid 2 år). Om de ord du skriver är de enda hon "kan" eller iaf "använder" samt att hon dessutom inte säger dessa rent så tycker jag att man ska undersöka det vidare. Visst att alla barn utvecklas olika men detta är ändå rätt ovanligt opch något som man bör kolla upp.

Men jag hoppas att ni har fått remiss till logoped, inte talpedagog. För endast en logoped kan göra en ordentlig undersökning och fastställa lämplig diagnos, t.ex. språkstörning. Men det kan också vara så att logopeden tycker att man kan avvakta och invänta utvecklingen, men då har man iaf fått kontakt med någon om det senare visar sig att talet inte kommer som det ska.

Sannamarie: Talpedagogerna på 70-talet handlade mycket om uttal och det går inte till på samma sätt längre förhoppningsvis, iaf inte om man kommer till en logoped. Det finns dock vissa talpedagoger av den gamla skolan kvar, tyvärr.

Mamma till Nellie född 060331
  • sandra1984

En jag känner har en underbar son.
    Men han kunde inte prata riktigt,förstå eller göra sig förstådd.

Vid 4 årskontrollen ordnade dagispersonalen en talpedagog.
    Hon var med hela tiden,förklarade och hjälpte till.Tog extra tid med honon.
    Hon var helt underbar,det dröjde knappt en vecka förrän talet kom igång.

Hon fanns några veckor till,men allt gick så himla bra.
    Han hade ingen störning,inget sånt alls.

Ibland blir det bara så...inte alls farligt.Men bra att få lite extra hjälp på traven.

• Mamma till tre busfrön

Hejsan!
    Min dotter går hos en logoped, vi fick en remiss dit efter 4-års kontrollen. Min dotter har svårt för störst, minst och kortar gärna av orden. Jag tycker att logopeden gör ett jättebra jobb, dottern har helt plötsligt fått ett mycket bättre ordförråd samt förståelse. Hon älskar att gå dit och sitta och spela eller läsa sagor.

• Fialian

När min son var tre år, nu är han fyra, så fick vi remiss till en logoped.Där fick han gå igenom med henne olika saker som hon hade i en låda och så fick han hämta saker som hon lagt ut.
    Vi fick råd och tips hur vi skulle få honom att prata bättre och tydligare.
    Han låg efter med talet och förståelsen ungefär ett halvår för sin ålder.
    Efter det så lossnade hans tal och nu talar han jättebra och vi har inte behövt gå tillbaks till logopeden efter det.
    Häromdagen så kastade jag pappret med råd och tips som jag haft uppsatt på kylskåpet.

• fjompanz

Vi går till en logoped med Sofia,för att hon är sen i språket.BVC skickade en remiss,efter 3 års kontrollen.Nu är hon 4 år.Vi har bara gått 4 ggr tror jag det är.Det går väl bra att gå dit

• fjompanz

Vi går till en logoped med Sofia,för att hon är sen i språket.BVC skickade en remiss,efter 3 års kontrollen.Nu är hon 4 år.Vi har bara gått 4 ggr tror jag det är.Det går väl bra att gå dit

• Svartfot

Verkar vara olika hur man gör.

Vår son fyllde 3 i juli och han pratar mycket sämre än andra i samma ålder.
    Men han pratar hela tiden och är inte rädd för att kommunicera.
    Vi förstår honom men för andra kan det vara nästan omöjligt ibland. Fast han visar ganska mycket med tecken.
    Ex. cykla säger han dattla till. Lite svårt för andra att förstå.

Vår BVC sköterska sa att så länge viljan att kommunicera finns och dom förstår vad man säger är det ingen fara ännu.

Jag vill INTE blanda in någon talpedagog ännu. Känns som man gör ett problem av något som verkligen inte är ett problem.

Alla barn kan inte vara duktiga på allt!
    Vår kille gick däremot vid 9 månaders ålder, hoppar och springer som han vore mycket äldre.
    Kan redan cykla UTAN stödhjul.

Pratet kommer tidsnog. Vi pratar MYCKET med honom och läser masssor av böcker. Och framför allt låter vi inte honom förstå att det är något problem.

Lycka till

~Malte & Wilma~
  • skåne

Det är jätte bra att du har fått tid till en talpedagog.
    Oftast får man skrika och gorma om de ska ta emot ett barn som är under 4år.
    För det menar jag inte att det inte är som det ska, de kommer bara kolla så att det inte är några problem och ev. ge lite tips och råd om de känner att man kan ha utbyte av det.
    Alla barn utvecklas olika, -vissa utvecklas te.x. motoriskt mer än jämnåriga men står lite still med talet.

Vi har själv varit hos talpedagogen med vår son förra hösten och ska dit nu i höst igen.
    Han blir 3 nu i höst.

• FruD

Hej,
    Tack för alla svar.
    Först vill jag säga att jag är inte oroad för hennes utveckling ännu. Som sagt hon är bara 3 år och mycket kan hända ännu. Det var nämligen BVC som skickad iväg henne. HOn har nu varit hos talpedagogen en gång och hon har skickat en remiss för hörselkontroll. HOn upplevde att Hanna inte hörde vad hon sa. Fick upprepa sig flera gånger. Vi har inte uppfattat som hon inte hör, men talpedagogen sa att det kan vara små toner som hon inte hör och det kan vara tillräkligt för att få en störning i språkutvecklingen. Sen tyckte hon det var ett sätt att eliminera ev käppar i hjulet. Efter det besöket ska vi tillbaka till talpedagogen.

Förövrigt så sa pedagogen att hon hennes tal är fortfarande i första stadiet. Dvs ord som uttalas framme i munnen. Efter ett tag ska talet mogna och vi kan börja använda oss av ord som ligger i svaljet. Dit har vår dotter ännu inte kommit. Det var mycket intressat att lyssna till henne vad hon hade att säga baserat på den 1,5 timme vi var där hos henne.
    Nu ville talpedagoen att vi skrev ner alla "rena ord" som dotter säger.

För att underlätta hennes frustration som uppstår pga att hon inte kan göra sig förstådd ska vi börja använda oss av teckenspråk. Vi har börjat med 5 av de mest väsentligase tecknen - mjölk, sova, leka, äta, läsa.

/FruD

• Alvida

Jag har fått en remiss till min son för att han inte kan säga vissa ljud. Men som jag förstod det -vill man mest utesluta att han inte har någon form av missbildning i munnen.

• Hönsmor

Min dotter fick gå till talpedagog för hon satte D framför allt typ : dill dinte =vill inte
    Då va hon 4 , vi fick öva med olika bilder och ljuda fram ordet.
    Men efter 6 mån bara kom det , hon pratade rent.
    Tack och lov för de andra barna förstod inte allt hon sa.
    Det är ju så olika mellan barn.

• låle

Min son fyllde 3 år i juli han prata jättemycket men inte rent plus att han har egen ordval för saker och ting som i stort sett bara hans närmaste förstår. På våren va vi till en logoped för att kolla hans prat men hon sa att han höll sig inom "ramarna" hon hade nåt papper där det stod vad som var normalt för den åldersgruppen han klarade alla, dit ska vi tbx till om nån vecka bara å göra en koll hur det är nu mycket händer ju och fort när dom är små tyvärr .
    Men när han föddes så gick det aldrig att kolla hörsel ordentligt på höger öra då han absolut inte ville vara med på det så nu ska vi till öron-, näsa och hals klinik som ska få kolla hans hörsel om ca 1 månad.
    Men som nån tidigare har sagt så länge barnet prata mycket så visar det iaf att h*n vill prata.

• Rödöga

Vår son går till logoped varannan vecka och går också på språkförskola. Jag tycker det är jättebra! Det är så viktigt med språket och en del barn behöver hjälp med det.

• Compuwiz

Vid 2,5 årskontrollen konstaterad BVC att H var lite sen i talet. Tills hon var 3,5 år avvaktade vi, skulle läsa mycket böcker och prata mycket med henne. Då hennes tal fortfarande var otydligt skickades en remiss till en logoped som vi träffade i vintras första gången. Hon gjorde en test för att kolla var svårigheterna låg samt skickade H på en hörseltest för att kolla om en hörslenedsättning fanns med i bilden. Nu hörde H utan anmärkning så logopeden har lagt upp en plan. Vi har turen att kommunen har en specialpedagog som går runt på dagisen i byn och övar med de barn som behöver extra talträning en gång i veckan. Så hela våren har H och hon träffats. Logopeden och specialpedagogen håller kontakt. Ett par veckor nu så går H och träffar logopeden också, för han (vi har fått en ny logoped som är en han) tycker hon behövder en extra duvning för hennes tal har inte blivit speciellt mycket bättre över sommaren. H verkar ha svårt med mun- och tungmotoriken, det är flera ljud hon inte kan få till. Nu är hon 4,5 år och det börjar bli frustrerande både för henne och oss med att vi inte förstår henne ibland så det är skönt att hon får hjälp.
    Lycka till! Passa på att ta hjälpen om den erbjuds.

• språkförsening

Jag har gått hos logoped sen min grabb var ca 3 år.
    Från början tyckte jag det bara ödslade tid och inte gav nått.
    Det jag inte igentligen inte tänkte på var att dom såg saker som jag inte tänkte på eller visste någonting om.

Nu 7 år efteråt när grabben snart är 11 år så har jag fått så mycket erfarenhet av just språkförsening och vilka problem det med för.

Visst min grabb är som alla andra och pratar idag men ordförådet är litet fortfarande och det med för en hel del problem i livet.

Men det finns hjälp att få det gäller bara att stå på sig och ta reda på så mycket fakta som man bara kan för man får ingenting gratis som förälder.

Jag har precis börjat med en hemsida som handlar om språkstörning. Titta gärna in om du vill

hem.bredband.net/sprakstorning/

Vi föräldrar måste lära oss av varandra har jag lärt mig efter 4 barn.

Många kramar och lycka till

• mmfl

Hej! Har träffat en treåring som med hjälp av tecken fick sitt tal att explodera. Mycket träning från föräldrar och förskola hjälpte henne. Hon var väldigt frustrerad av att inte kunna göra sig färstådd.

Svar på tråden Har någon erfarenhet av talpedagog?