• Fiffi M

Moderkakans storlek?

Igår hittade jag min gamla journal från när dottern föddes för 7 år sedan.
    Där stod det att placentan vägde 275g. Är inte det VÄLDIGT lite?
    Jag har aldrig tänkt på det förr, hade väl ingen aning vad den skulle väga på den tiden. Men ska den inte ligga runt 500g?
    Någon som vet?

Provade att skriva inlägget i Vänta barn, men fick ingen respons så jag provar här.
    Är lite orolig för att "mina moderkakor" inte ger tillräckligt med näring till mina barn. :-/

• Svar på tråden Moderkakans storlek?
  • Fillifjonkan

Om placentan var onormalt liten så borde väl någon läkare eller barnmorska ha reagerat på det då. Jag vet faktiskt inte vilka gränser som är uppsatta, men jag antar att storleken på placentan också varierar beroende på hur långt gången man är vid förlossningen. Prematura förlossningar borde ju också resultera i en placenta med lägre vikt.

Kollade min förlossningsjournal för tösen som föddes för 14 år sedan och min placenta vägde 500g. Jag hade dock gått över tiden iaf två veckor.

Om dottern utvecklas normalt så tycker jag inte att du ska oroa dig. Men ring och fråga din barnmoska annars. Hon kan säkert ge ett bra svar.

• LottaRos

Min moderkaka vägde 1080 gram!

Men den försöjde TVÅ små bebisar med näring...

Så hälften kan jag oxå tänka mig är normalt, ca 500 g...

• Zebra

Min moderkaka vägde 750 gram och den ojade dom sig högljutt över hur STOR den var ...

• KAH

Min vägde 400 gram, jag hade gått över 1 vecka...

• Fiffi M

Min flicka vägde 2600g och jag gick 40+0 veckor....Så fullgången var hon. Förstår inte varför den var så liten, men som du säger Filifjonkan, så borde BM sagt att den var onormalt liten....Och det kan jag inte minnas att hon gjorde. Är gravid igen i v.21 så jag det är därför jag är lite orolig.
    Får höra med barnmorskan nästa gång jag ska dit.
    tack för svaren!

• mon

Hej Fiffi
    Kommer inte ihåg var min vägde vet bara att de sa att den var liten, och vad jag minns vägde den mer än din. Min tjej var liten för tiden och de tror de delvis berodde på min lilla moderkaka. För att vara fullgången vägde din dotter ganska lite, kanske har med moderkakans storlek att göra?

• Kattiz

Med första barnet vägde moderkakan runt 650g och med andra barnet 820g

• KAH

Fiffi m:

din moderkaka vägde 125 g mindre än min och din dotter vägde ca 200 g mindre än min. det vore ju tvärtom konstigt om moderkakan vägde 600g när barnen var små... kram på dig!

• Fiffi M

Jo, förmodligen beror min dotters låga vikt på min lilla moderkaka. Men vad är det egentligen som gör att man får stora resp. små placentor....? Gener? Kost? Kan man göra något åt det själv?

• mon

Till mig sa de att varje fall är unikt och att det inte var troligt att moderkakan skulle vara liten även nästa gång. Men som sagt var det mesta fel i mitt fall, de skickade min moderkaka till forskning.

Svar på tråden Moderkakans storlek?