• Jagge

    Importera bil?

    Tjenare.
    Är det någon som importerat bil från ett annat EU land här inne? Skulle vara intressant att höra hur det gick och om ni tyckte att det gick smidigt.
    Är själv lite sugen på att köpa bil i Tyskland. Kanske inte av största anledningen att det är så mkt billigare, utan att det finns så oerhört mkt mer att välja på.
    Sökte på BMW kombi 3 & 5 serien, Diesel nyare än -02 och under 8000 mil. Jag hittade 2 eller 3 bilar i Sverige vilka redan var importerade, och de var ganska dyra dessutom. Söker man i Tyskland så hittar man många många fler.

  • Svar på tråden Importera bil?
  • AntonK

    Skriv till min syster 1980 längtar, hennes karl´har hämtar bilar i Tyskland, senast en som de kom med idag Skriv dit så kan hon vidarebefodra frågorna till honom och du får korrekta svar

  • Mikey

    Var och hämtade en Passat V6 TDI 4MOTION -04 med min far i april i år. En fin bil FULLUTRUSTAD med 6000mil på mätaren. Han gav runt 200' för den.
    Köpte den i Bockel, www.autohusb2b.de/index.php

    Jag tog även med en Passat V6 TDI -02 till min sambo.
    Toppenfin FULLUTRUSTAD med 15000mil för 107'.

    Köpte en saluskylt där som gäller hela vägen hem (trafikförs.)
    Tror den kostade runt 2000:- (beror på priset på bilen).
    De ordnade med allt (fick dock åka runt till tre olika ställen).
    Fina bilar, men de var tyvärr inte intresserade att pruta. Men det behövdes inte heller.

  • The Man

    Har köpt bil i Tyskland för 2 år sedan. Kanonaffär. Svårprutat men å andra sidan är bilarna billigare där än i Sverige så prutet känns inte lika nödvändigt. Tyvärr verkar det överlag vara MYCKET parkeringsskador på bilarna och i många fall är de omlackade efter att ha varit smällda, men om säljaren är seriös upplyser han om det.

    Det påstås att bilarna är billigare ju längre söderut man åker men jag delar INTE den uppfattningen.

    Första gången man handlar bil där nere är det bar att handla av en firma så man kan få hjälp av dem med den ganska krångliga pappershanteringen/omregistreringen osv.

    Oftast vill firmorna ha kontant betalning och att handla på VISA-kort är näst intill omöjligt vid en bilaffär. Helkasst tycker jag!

    Likaså är språket problem för många. Tyskarna pratar TYSKA, TYSKA och ingenting annat än TYSKA!!!! Även om de KAN lite engelska så är de VÄLDIGT ovilliga att tala det! Så, kan du inte tyska, ta med nån som behärskar språket.

    Själv hade jag förberett mig noga i över ett år genom att tala mycket och länge med bekanta som gjort flera bilaffärer i Tyskland och fått all vägledning jag behövde. Sen tog jag med lilla hustrun som trevligt ressällskap och förlade vår "höstsemester" till Tyskland.

    Vi flög billigt med Ryanair från Skavsta till Frankfurt, enkel biljett. Där nere hyrde jag en liten VW Polo hos Hertz med möjlighet att lämna tillbaka till vilket Hertzkontor som helst i landet. Sen åkte vi runt (ca 200 mil på tre dagar) och kollade på sammanlagt 8 bilar som jag letat upp på nätet INNAN vi åkte ner. På Onsdagskvällen (tredje dagen) hittade jag "rätt bil", betalade 500? i handpenning och bad att få bilen leveransklar till fredagsmorgonen.

    Fredag morgon, hängde på låset till bankkontoret dit min svenska bank transfererat mina pengar. Tog pengarna i fickan med handen hårt knuten runt sedelrullen (motsvarande ca 100.000 SEK) och sprang till bilaffären. Cashade för bilen sen tog bilnasare o jag bilen till "bilregistret" för att genomföra ägarbytet och omregistreringen samt försäkringspappren.

    Tillbaka igen till bilfirman och kl 14.00 lämnade vi bilaffären i Köäln med fronten pekande mot Sverige!!!!

    Tänk på att Bilregistret i Tyskland stänger tidigt på fredagar, så det är egentligen ingen bra dag att komma dit. I normalfallet tar själva pappersjobbet cirka 4-5 timmar, men bilnasaren jag handla av mutade sig fram i kön så alltsammans gick på drygt en timma!!!!!!! Heder åt den killen...

    Jag kan varmt rekommendera företaget jag handlade av , Gebrauchtwagencenter i Köln. Det är ett företag som nu funnits i 7 år, de har stor vana vid att exportera bilar och är välkända hos bilregistret. Min bil fick också mycket gott omnämnande hos såväl svensk bilprovning som hos en auktoriserad bilfirma i Sverige där jag kodade om mina nycklar för startspärrens skull.
    Så jag har stort förtroende för just den firman.

    Lycka till!

  • Jagge

    Tack för svaren, skall bli spännande när det blir dags att åka ner, det dröjjer nog ett tag dock. Skall först sälja bilen här hemma och det är inte alltid det lättaste.

  • Jeffa

    har för mig att man via ww.autoo.se kan köpa bilar som är importerade och besiktade och ska vara godkännda för svenska vägar, till priser som är lägre än på svenska firmor. Vet inte om det fortfarande är så, men det kan vara värt ett försök...

Svar på tråden Importera bil?