Har köpt bil i Tyskland för 2 år sedan. Kanonaffär. Svårprutat men å andra sidan är bilarna billigare där än i Sverige så prutet känns inte lika nödvändigt. Tyvärr verkar det överlag vara MYCKET parkeringsskador på bilarna och i många fall är de omlackade efter att ha varit smällda, men om säljaren är seriös upplyser han om det.
Det påstås att bilarna är billigare ju längre söderut man åker men jag delar INTE den uppfattningen.
Första gången man handlar bil där nere är det bar att handla av en firma så man kan få hjälp av dem med den ganska krångliga pappershanteringen/omregistreringen osv.
Oftast vill firmorna ha kontant betalning och att handla på VISA-kort är näst intill omöjligt vid en bilaffär. Helkasst tycker jag!
Likaså är språket problem för många. Tyskarna pratar TYSKA, TYSKA och ingenting annat än TYSKA!!!! Även om de KAN lite engelska så är de VÄLDIGT ovilliga att tala det! Så, kan du inte tyska, ta med nån som behärskar språket.
Själv hade jag förberett mig noga i över ett år genom att tala mycket och länge med bekanta som gjort flera bilaffärer i Tyskland och fått all vägledning jag behövde. Sen tog jag med lilla hustrun som trevligt ressällskap och förlade vår "höstsemester" till Tyskland.
Vi flög billigt med Ryanair från Skavsta till Frankfurt, enkel biljett. Där nere hyrde jag en liten VW Polo hos Hertz med möjlighet att lämna tillbaka till vilket Hertzkontor som helst i landet. Sen åkte vi runt (ca 200 mil på tre dagar) och kollade på sammanlagt 8 bilar som jag letat upp på nätet INNAN vi åkte ner. På Onsdagskvällen (tredje dagen) hittade jag "rätt bil", betalade 500? i handpenning och bad att få bilen leveransklar till fredagsmorgonen.
Fredag morgon, hängde på låset till bankkontoret dit min svenska bank transfererat mina pengar. Tog pengarna i fickan med handen hårt knuten runt sedelrullen (motsvarande ca 100.000 SEK) och sprang till bilaffären. Cashade för bilen sen tog bilnasare o jag bilen till "bilregistret" för att genomföra ägarbytet och omregistreringen samt försäkringspappren.
Tillbaka igen till bilfirman och kl 14.00 lämnade vi bilaffären i Köäln med fronten pekande mot Sverige!!!!
Tänk på att Bilregistret i Tyskland stänger tidigt på fredagar, så det är egentligen ingen bra dag att komma dit. I normalfallet tar själva pappersjobbet cirka 4-5 timmar, men bilnasaren jag handla av mutade sig fram i kön så alltsammans gick på drygt en timma!!!!!!! Heder åt den killen...
Jag kan varmt rekommendera företaget jag handlade av , Gebrauchtwagencenter i Köln. Det är ett företag som nu funnits i 7 år, de har stor vana vid att exportera bilar och är välkända hos bilregistret. Min bil fick också mycket gott omnämnande hos såväl svensk bilprovning som hos en auktoriserad bilfirma i Sverige där jag kodade om mina nycklar för startspärrens skull.
Så jag har stort förtroende för just den firman.
Lycka till!