• Redbit

Hur ska ett skötbord vara?

Jag har i flera år gått en snickarkurs, och nu när jag väntar en liten har jag bestämt att höstens projekt ska bli ett skötbord - eller snarare, en ganska djup byrå att ställa i badrummet, som man kan lägga en skötbädd på.

Vad ska jag tänka på - vilka mått behövs? Hur mycket yta behövs runtom själva skötbädden? Ska jag satsa på öppna hyllor, lådor eller skåp för förvaring under? Har någon en modell att rekommendera? Finns exempel på hur jag absolut inte ska göra?

Alla erfarenheter av bra och dåliga skötbord mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur ska ett skötbord vara?
  • gullsvans

Jag tycker att ett skötbord ska ha någon hylla ovaför mig så att det är lätt att nå dom viktigaste sakerna som blöjor, tvättlappar m.m. För att böja sig hela tiden tar lite styk på ryggen å dessutom tappat man jumlite koll på bebisen en stund även om man har sin hand där. Lycka till med ditt skötbord.

• Pepa

Stabilt
    bra höjs
    kanter så inte babyn faller/rullar ur
    nått o lägga tillbehören i så man inte måste "gå iväg" Nära till vatten är en fördel
    Det andra är en smaksak

**Mamma till Rebecca, Sara och Matteus**
  • Karobe

Jag skulle satsa på att inte ha så mycket yta precis runt skötbädden utan att bygga utanpå-fack lite ner på sidorna eftersom bebisar tenderar att vilja undersöka allt de når, inklusive alla blöjbytesprylar. Vilka mått du ska ha beror ju på skötbädden, så gå och införskaffa en sån först och bygg efter den... lådor eller hyllor under spelar ingen roll, bara du har plats för blöjor någonstans.

• Vårblomma

Jag byggde om skötbordet "sniglar" från IKEA. Först lackade jag hela stommen och så satte jag in trådbackar under för att ha blöjor, våtservetter etc. i den översta och kläder i dom andra. Satte dessutom ett duschdrapperi runt om eftersom det står intill badkaret. Gjorde dessutom två lådor som jag hängde på kanten där jag har tvättlappar i den ena och salvor, borstar etc. i den andra. Jag kan lägga in ett foto i mitt galleri om du vill se hur det blev.

Ang. storlek osv. så är det hellt och hållet platsen i badrummet som får bestämma det. Har du ett stort badrum rekommenderar jag att du gör ett som är större än själva skötbädden så behöver man inte har hjärtat i halsgropen varje gång man ska byta blöja och bebisen hela tiden ska vända sig om .

Lycka till!

• MosterFia

Jag har kommit på att ett skötbord ska vara ganska högt! Jag tyckte att vårt var helt okej, det är kanske till höfthöjd på mig, när jag bytte hemma hos en kompis och helt plötsligt hade bäbisen nästan uppe i bysthöjd, och det var mycket bekvämare tyckte jag!

• Saselana

- Stabilt
    - Lagom högt så man slipper böja sig
    - Två hyllplan under
    - Kanter (minst 15 cm) på tre sidor där bebisen ligger
    - Ganska lång så att man kan använda den länge (min är 88 cm)

• nervan

Vårblomma- Vart hittade du trådbackar i rätt storlek? Har tänkt göra ungefär samma som dig.

• Vårblomma

Nervan: På Ikea, dom som finns till garderoberna. Har sedan anpassat infästningen (alltså dom tvärslår som trådbackarna hänger i) till hur breda trådbackarna var.

• Vårblomma

Ja just det, det glömde jag berätta. Jag sågade även ned kanten vid fotändan eftersom barnen har en tendens att sparka med fötterna/benen och då slår dom i kanten om den är för hög. Det är något att tänka på när man gör ett skötbord. Ingen kant i nederkant!

• Redbit

Kanon! Tack alla för tipsen! *börjar skissa på hur det ska bli*

• nervan

Vårblomma- Tack för tipset ska fixa till det sp blir kanske mitt lika bra som ditt. Ditt var ju kanonfint. :)

*kram*

Svar på tråden Hur ska ett skötbord vara?