• Anonym (TS)

I vilken vecka sker de flesta missfallen?

I vilken vecka sker de flesta missfallen?

Är det de allra första veckorna som det sker flest?
    Kan man känna sig säkrare ju längre man gått?

• Svar på tråden I vilken vecka sker de flesta missfallen?
  • Anonym

efter v 12 minskar den största risken för missfall sa min mvc när jag va gravid.

• MaddeJimmy

har alltid hört att det minskar efter v 12 (men helt riskfritt är det ju aldrig)

• Anonym (Varit där)

I de allra första veckorna... Har vi fått berättat för oss (har inte sökt källhänvisning), Ibland så märker inte bäraren det utan tror att det är en mensblödning. Om man inte förväntar en graviditet (jobbat på det) så går det och missta.

• Bigfoot

De flesta missfallen sker innan kvinnan ens vet att hon är gravid. Sen finns en topp kring vecka 9-11 och efter vecka 12 sjunker risken till bara ett par procent.

/Biggis - mamma och monster
  • Anonym (TS)

Bigfoot

Vad kommer din information om toppen kring v 9-11 ifrån?

• Bigfoot
    Anonym (TS) skrev 2006-08-18 10:13:58 följande:
    BigfootVad kommer din information om toppen kring v 9-11 ifrån?
    Minns tyvärr inte vart jag läste detGenerad, men det var på någon föräldrasida på nätet för ett par år sen. Anledningen till toppen var iaf att det är vid den tiden moderkakan ska börja fungera och om det blir något fel då så blir det missfall.
    /Biggis - mamma och monster
  • Katzy

Enligt min BM är v.10 den mest riskfyllda veckan för missfall.

• Andreas tjej

*gulp* Jag som har vecka 9-11 kvar.

"Det är vanligast med missfall under den första månaden. Eftersom kvinnan oftast inte vet att hon är gravid ännu är det svårt att ge exakta siffror men det uppskattas att upp till 60% av graviditeterna blir missfall då. Det uppskattas också att 80% av alla missfall sker före vecka 14. En viktig riskfaktor är kvinnans ålder, vid 20 år är risken 10% medan den vid 40 år är 30%. Störst är risken för missfall i vecka 9-11. Om man haft ett missfall finns det ingen direkt ökad risk för fler missfall, efter två missfall räknar man med att risken är 30% att det ska ske igen och efter tre kända missfall är risken 50%. Man har inte funnit något samband mellan psykosocial stress eller cortisolnivåer och missfallsrisker. Däremot har man funnit att kvinnor med höga stressnivåer oftare använder droger under graviditeten vilket i sig kan vara en riskfaktor."

• Anonym

Min BM sa v 6-8... verkar vara lite olika uppgifter men det beror väl på mörkertalen då kvinnan inte vet när hon är gravid.

Svar på tråden I vilken vecka sker de flesta missfallen?