• JohnG

Katolska kyrkans inställning till preventivmedel

Hej

Hur många är det här som egentligen är medvetna om varför katolska kyrkan säger nej till preventivmedel? Finns ju rätt många fördomar mot katolska kyrkan...

/John

• Svar på tråden Katolska kyrkans inställning till preventivmedel
  • Fyrabarnsmor

Jag gissar att det är för att de anser att sex hör till äktenskapet och när man väl är vigd så ska man ta emot alla de barn som Gud vill ge dem (makarna), men verkligheten ser ju inte ut så.....

• Sallisen

Är det inte för att kyrkan anser livet vara heligt till varje pris och får inte hindras att bli till?

Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Henriks wife

Vad jag fått för mig så är P-medel som att döda.....man tar bort det foster som skulle få chans att växa i magen...nått sånt typ.....men jag vet inte

Vi har börjat försöka
  • sannapanna76

Don't get me started. Finns få saker som gör mig så upprörd...

• Henriks wife

Var precis inne på JohnG:s pres....

15 år och redan så insatt??!!! Får man verkigen ha sånna länkar????? Vissa människor mår tillräckligt dåligt av att behöva göra en abort...och sånna länkar hjälper verkligen inte...det är få gånger jag blir upprörd, men detta är en av dem.

Vi har börjat försöka
  • Tygtiiger

Katolska kyrkan anser att livet börjar vid konceptionen och därför kan inte abort användas, ej heller spiral, inte heller dödsstraff, självmord eller dödshjälp, eftersom de följer budordet "du skall icke döda".

Förbudet mot preventivmedel grundar sig väl snarare på att sex skall användas i barnalstrande syfte endast inom äktenskapet och att man ska underordna sig Guds vilja, dvs ta emot de barn som blir till och inte försöka förhindra graviditet, men det är väl mer öppet för diskussion om jag har förstått det hela rätt.
    NFP godkänns ju som preventivmedel även av de "hårda" falangerna inom katolska kyrkan. Dessutom har vi ju de radikala katolska kyrkorna i bla latinamerika som faktiskt anser att det är en mindre synd att använda kondom än att riskera att smitta sin partner med HIV, så preventivmedel är ingenting som man säga att katolska kyrkan som helhet är totalt emot.

• Tygtiiger

Ska inte den här tråden ligga under "religion" förresten?? Det är väl ingen etisk frågeställning?

• KickStart

Jo då jag är ganska insatt i RCC syn på sex och preventivmedel. Är ju uppväxt med en hel del katoliker i närmaste familjen och släkten

Kan tillägga att det brukar kunna bli väldigt intressanta diskussioner angående detta och abort när vi träffas allesammans. Fast på ett lugnt sätt ska väl tilläggas *S*

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Kanelflicka

Ja, det finns många fördomar mot katolska kyrkan och katoliken. Däremot är det på sin plats att påpeka att i många fall Katolska Kyrkans officiell ställning anammas ej av vanliga kyrkomedlemmar.

Jag själv kommer från ett katolskt land där i princip alla döps till katoliker och jag känner bara en tjej i min ålder som väntade med sex innan hon gifte sig av just religiösa själ.

Om man är intresserad av katolska kyrkan åsikter, kan man gå in här www.fragaprasten.nu/ och läsa lite.

• msmurphy

makt, det ar det enda svaret.
    sex endast efter aktenskap samt prast-celibat infordes under medeltiden for att prallarna utnyttjade sin makt och samhallsstallning for att knulla runt, och det blev da lite knappt med kyrkans tillgangar pga arvsratt.
    p-piller blev nastan lagligt under 70-talet, men sen vande vinden och det gick inte igenom. sen dess har hetsen mot p-piller blivit varre.
    pa irland dar jag bor ar det olagligt med abort, endast lakare kan skriva ut dagen-efter-piller och kondom blev lagligt 1979!!!! det gar inte att fa tag pa kondomer nanstans knappt, och om man fragar efter det sanker alla rosten och blir roda i ansiktet. aven dom som jobbar pa apoteket! det ar sa skuldbaserat med sex har, troligen darfor tonarsgraviditeter ar blad de hogsta i varlden.

Svar på tråden Katolska kyrkans inställning till preventivmedel