• Malmöflicka

Har du långt friskt hår?

Ni som har lyckats få långt hår som inte är jätteslitet eller jättetunt, jag vill veta hur ni sköter ert hår! Hur ofta tvättar ni det, fönar det, vilka produkter använder ni, om ni brukar ha det uppsatt, vad ni använder för hårborste, hur ofta ni klipper det, om ni äter vitamintillskott för håret o.s.v....

Själv kämpar jag med tunt hår som blir slitet fort.

• Svar på tråden Har du långt friskt hår?
  • Sjödin85

använd hårinpackning, duscha de me schampoo var tredje gång du duschar, jag brukar ha i "medel" för frissigt hår då de är självlockande mitt hår.. försöker toppa de va 8:e vecka =)

26/10-06 kommer min Dotter
  • Nallemajatjejen

Hmm just nu har jag inte jättelångt för jag har klipt av en del. Har väl nedanför skulderbladen men inann hade jag ner till rumpan. Tvättar ca 2 ggr i veckan med shamp från frisör (olika sorter). Anväder alltid balsam som jag låter sitta i en stund inann jag sköjer ur. Borstar håret med en STOR borste (plast för mitt hår blir bara elektriskt med naturborstar) och har det ofta uppsatt i toffs med ett vanligt tunnt gummiband (10 pack från hm typ). Klipper mig max 2 ggr per år.

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Tjiklex

Jag har rätt tjockt långt hår, använder vanlig borste, men spec schampoo & balsam. Äter kosttillskott, men inte bara för hårets skull. Men jag märker skillnad sen jag bytte schampoo iaf! Tappar inte lika mycket hår och det är inte alls lika slitet!

• sweetpea

Jag har ett tacksamt hår som verkar stå ut med vad som helst och alltid växer som gräs. Jag klipper mig ett par gånger om året, blöter och tvättar håret max två gånger i veckan - fast min snedlugg får jag handfatstvätta ett par gånger till - och borstar igenom morgon och kväll med naturborste. Fönar håret väldigt sällan, det faller snyggt ändå och jag försöker tvätta det tidigt på kvällen så att det hinner torka utan hjälp.

• Nika75

Nu har jag inte långt hår just nu, men jag har haft och jag sparar igen... Jag har alltid haft bra hår och för det första tror jag att generna betyder mycket. Jag har färgat och blekt och gjort det mesta men jag fönar aldrig annat än på vintern om jag måste gå ut och håret är vått... Jag klipper mig väldigt sällan... när jag "sparar" kan det gå ett halvår!

Det man ska tänka på är nog:
    Tvätta med schampo så sällan som möjligt (ibland räcker det att skölja håret, t ex efter träning)
    ALLTID balsam
    Inpackning regelbundet
    Sparsamt med stylingprodukter
    Sällan eller aldrig värmevertyg som fön, plattång etc.
    Borsta INTE när håret är vått, red möjligen ut med en bredtandad kam. Är håret mycket tovigt kan man avända en balsamprodukt som får sitta kvar i håret.
    Borsta inte överdrivet ofta och länge. Om man har torrt hår är det bra att borsta med en tät hårborste. Då drar man nämligen med en del av det naturliga fettet från hårbotten ut i håret. Har man hår som lätt blir flottigt gäller förstås det omvända - det blir värre om man borstar mycket. Men all borstning sliter förstås till viss del!

• A flikka

Jag har det bara av naturen antar jag... gör inte särskilt med mitt hår. Har inte klippt det sen förra året så det är ju lite slitet i topparna, men jag tycker det är lite snyggare (jag får lite "hollywoodlockar" i topparna då). Annars så använder jag nästan aldrig spray eller mousse... bara om jag ska göra nåt särskilt. Däremot har jag nästan alltid tofs för håret har blivit så förfärligt långt. Varmt och jobbigt nu på sommaren. Mina längsta toppar går nästan precis till svanskotan när jag har utsläppt hår utan att göra nåt.. så om jag skulle använda plattång.. jösses.. låååångt skulle det vara iaf.
    Borstar nästan aldrig håret.. reder hellre ut det med fingrarna då.
    Använder mjällshampo från apoteket..

• Poena

Det beror så mycket på generna för det första. Vissa har turen att ha tjockt, hållbart hår där hårstråna har lång livslängd (= blir långa). Sedan finns det andra som har tunna hårstrån (typiskt skandinaviskt) som inte är lika hållbara och med kortare livslängd tills de går av = inte så mycket att göra åt. Men annars har du fått bra råd ovan och det finns ju genvägar

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • vansie

har också långt tunt hår, tvättar håret var tredje dag, gör inpackning då me,, tänk på att när du har använt inpackning ska du alltid ha i balsam efteråt, det får stråna att sluta sig annars kan håret bli "burrigt", sen sköljer jag alltid mitt hår i iskallt det sista jag gör, håret blir superblankt av det, men det är inte det skönaste kanske;) lycka till

Svar på tråden Har du långt friskt hår?