• pippin

Vilken sko-storlek har era 18 månaders....

Jag tänkte inhandla vinterstövlar till min lilla tjej. HOn kommer att vara ca 1.5 år när de ska börja att användas i november. Nu är hon snart 16 månader och har 21-22 i storlek..vilken storlek skulle ni tippa på att hon ska ha i vinter? Vilken storlek hade/har era barn i 1.5 års ålder???

• Svar på tråden Vilken sko-storlek har era 18 månaders....
  • MSI

Ungefär så här brukar man väl räkna:

4 - 9 månader stl 16 - 18
    .. - 1 år stl 19 - 21
    1 - 2 år stl 22 - 24
    2 - 4 år stl 25 - 27
    4 - 6 år stl 28 - 30
    6 - 7 år stl 31 - 33
    7 - 8 år stl 34 - 36

• pippin

Ok...då skulle alltså 24 vara lagom till vintern..
    Någon med annan erfarenhet???

• smiley77

Min tjej har nu storlek 23. Men det viktigaste är ju hur lång foten är i förhållande till den skon man köper. Min tjej har förnärvarande en fot som är 13,8 cm. När jag köpte vinterstövlar till henne för någon vecka sedan (Viking Gore Tex) så sa expediten att 2 cm från innermåttet ska man ha till godo. Jag valde därför mellan en sko med innermått 15.6 och en med 16.2 cm. Det blev till slut den större skon. Hon kanske trots allt ska ha den till mars nästa år och tänkte istället köpa en tjockare sula i början. Den stöveln hade då stl 25.

• En av varje

Min son som snart är 2 år har storlek 23 i skor

Mamma till två mirakel, Isaac 040825 och Klara 060515
  • betti

Min 18-månaders har 21 på sina springskor.

Men storlekarna tycker jag varierar en del och som nån annan skrev bör skon vara ca 1,5 cm (har jag hört) längre än foten då de växer ganska mycket.

• jojjo113

Jag hade aldrig köpt skor, innan jag vetat hur mycket foten skulle växa. Min killes fot har knappt växt på ett halvår. Han har fortfarande 22 i strlk och är snart 2 år..

Och måttabellen fr år och storlek är ofta inte rätt. Jag hade inte chansat utan i så fall väntat ett tag tills det behövs. För stora skor är för svårt att gå i och för små fungerar ju inte heller

• Tygtiiger

Min son är 17 mån och kan precis ha sina stl 23 skor, vinterskorna har jag köpt i stl 24. Till vårslasket får jag antagligen leta reda på något stackars restpar i stl 25

Så om man bara jämför din dotters fötter med min sons så hade jag köpt stl 23, och varit beredd på att antingen få köpa ett par stl 22 kängor i oktober eller ett par stl 24kängor i februari, beroende på hur foten växer. Mät foten och diskutera med expediten inne i en skoaffär som säljer mycket barnskor!

• pippin

Tack för alla tips... Jag har fått köpa ett par jättefina Viking Gore-tex helt nya i kartong för 200:-,,ett bra köp OM hon kan ha storlek 24 i vinter. Hoppas det...annars blir det att handla fler par vinterdojjor.

• FruD

Hej,
    är en fd skoförsäljare och har sålt många barnskor i mina dagar. Strunta i att läsa i tabellerna. Olika tillverkare så avviker de något. Måtta istället foten i butiken. Beroende på när du ska börja anväda dig av skon ska den vara 1-1,5cm på sommar, vår och höstskor (promendadskor) Vinterskor ska vara 1,5-2 cm störren än foten för att få plats med varmare socka. Obs! detta är mått som skon ska vara när den börja användas. Köper du vinterskon nu, dva augusti/september så bör du lägga till lite till. Mellan 2-2.5 cm större. Jag köpte vinterskor till min dotter i augusti förra året och köpte dem 2,5 cm större än foten. De var precis 2 cm större när de började användas.

FruD

• Tygtiiger

Om hon inte kan ha dem kanske det finns någon i bekantskapskretsen/på dagis som behöver ett par nya skor i januari

• pippin

tygtiger: Ja alltid har nån behov av ett par varma skor

Svar på tråden Vilken sko-storlek har era 18 månaders....