• Stumpan2

Vad kan jag göra för smarrigt med köttfärs till middag?

Har idétorka, men hoppas att nån där ute har nåt gott recept på nåt som inkluderar köttfärs!

• Svar på tråden Vad kan jag göra för smarrigt med köttfärs till middag?
  • alexis2006

fräs köttfärs, koka ris, blanda i frysta ärtor, paprika o majs så har du en god kinamix!

• Who am I

500g nötfärs, 2dl creme fraishe, 2 ägg, 1frp löksoppa (pulver) blanda ihop allt och forma sedan en limpa. In i ugnen 200grader i 45 minuter. Servera med kokt potatis, grönsaker, lingon och brunsås. MUMS!!

• Bo Peep

Heta köttfärsspett eller järpar är smaskens! Blanda köttfärs och sambal oelek, örtkryddor som oregano, basilika och salt och peppar med lite vatten och stek eller grilla. Servera med gräddfil och ris eller potatisklyftor. Snabbt, gott enkelt och billigt.

• Stumpan2

oj, vad snabba ni är! tack tack! vart bra sugen på ditt recept, Who am I!

• Who am I
    Stumpan2 skrev 2006-08-18 14:09:39 följande:
    oj, vad snabba ni är! tack tack! vart bra sugen på ditt recept, Who am I!
    Det är så otroligt gott! Löksoppspulvret ger köttfärslimpan väldigt mycket smak, nu blev jag sugen!!
  • Julias mamma

Stek köttfärs, med lök, vitlök, vitkål, soya och lite sesamolja..Servera med ris..

• Stumpan2

vilken tur min nya craving är köttfärs för nu kan jag ju äta det i flera dagar! tusen tack alla!

• Såpan

Deg till ca 10 st

1,5 dl mjölk 37 grader
    50 g mjukt margarin
    1 ägg
    15 g jäst
    ca 5,5 dl vetemjöl

arbeta ihop till en smidig deg, dela i ca 10 runda bollar, låt jäsa 60 min under duk. Kavla ut bollarna och fyll med fyllning, nyp ihop ordentligt, pensla m ägg och baka i 225 grader tills de fått fin färg.

Köttfärsfyllningen brukar jag göra lite som jag känner, har därför ingen bra mängd men det som blir över kan man alltid ta ihop med pasta en annan dag.

Idag stekte jag köttfärs med lök rivna morötter champinjoner krossade och passerade tomater kryddade med salt lite curry, peppar chilipulver och chilisås. Sedan lade jag köttfärsröran och en klick minifraich på varje.

• Jannamia

Här kommer ett supersmmarigt recept:

Gratinerad pannkakstårta med köttfärs

4 ägg
    8 dl mjölk
    3½ dl vetemjöl
    2 tsk salt
    1 tsk socker
    50 g smör eller margarin

FYLLNING:
    2 gula lökar
    2 msk smör eller margarin
    600 g köttfärs
    2 msk vetemjöl
    4 dl köttbuljong (tärning vatten)
    1 dl tomatpuré
    2 tsk salt
    2 tsk peppar
    1 grön paprika
    1 gul paprika
    4 tomater
    3 tsk oregano (2-3 tsk)
    125 g mozzarellaost

Gör så här
    Vispa samman ägg och hälften av mjölken. Häll i mjölet och vispa till en klimpfri smet. Tillsätt resten av mjölken, salt och socker.
    Smält matfettet i en pannkakslagg eller stekpanna. Häll matfettet i pannkakssmeten.

Grädda tunna pannkakor av smeten. Lägg pannkakorna på hög med en remsa smörgåspapper emellan.

Skala och finhacka löken. Fräs löken i matfettet i en stekpanna eller gryta. Tillsätt köttfärsen och låt fräsa med några min. Pudra över mjölet och späd med buljongen. Rör i tomatpuré, salt och peppar. Låt puttra ca 10 min.

Skölj, kärna ur och tärna paprikorna. Skölj och tärna tomaterna. Blanda ner paprika, tomat och oregano. Varva pannkakor och köttfärsröra till en hög tårta på en bakpappersklädd plåt. Skiva mozzarellan och lägg skivorna överst på tårtan. Gratinera i 225°C, 10-15 min.

Servera med grönsallad.

• Mys m princess

Fyllda långfranskor!

Krydda färsen efter smak . ( sist hade jag taco krydda och extra lök)

Gröpa ur inehållet i en långfranska blanda i brödet i köttfärs joxet ( går utan också)

ha i riven eller varava köttfärs med hyvlade ost skivor. Lägg tomnat skivor och sedan ost över dom på toppen.

In i ungen ca 200grader.

Serveras med en fräsch salld så snabb och god lite rolig fredags gott.

• Dinturiel

Tacomix, krossade tomater, 1 pressad vitlök, creme fraiche, philadelphia light.
    Brukar ta den hot taco mix.

Rota ihop det, stoppa det i en ungssäker form och strö riven ost över. In i ugnen, 200grader 15 min.

Servera med nachos och kanske en sallad till.

• Stumpan2

Wow, blir riktigt imponerad av era idéer!

Who am I: provade receptet och det var supergott! till och med lilltjejen åt som annars inte äter så mycket...

• Who am I
    Stumpan2 skrev 2006-08-18 18:14:42 följande:
    Wow, blir riktigt imponerad av era idéer! Who am I: provade receptet och det var supergott! till och med lilltjejen åt som annars inte äter så mycket...
    Kul att en av mina favoriträtter får så bra betyg!
Svar på tråden Vad kan jag göra för smarrigt med köttfärs till middag?